Tappekran til Corneliusfat og skum

TorRH

Har en slik tappekran jeg kan koble rett på corneliusfatet: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_316&products_id=1000 , med reduksjonsventil slik at man skal slippe skumdannelse...
Problemet er at jeg ikke får brukt den fordi det blir bare skum i glasset når jeg tapper. Jeg bruker 2m 3/16" ølslange og picnic krane og det fungerer helt fint. Nå har jeg lyst til å få ølkranen til å fungere, noen tips slik at jeg slipper å ende opp med bare skum i glasset? Tappetrykk: har prøvd meg fra 0,8 bar og nedover. Når jeg har så lite trykk at det tar et par minutter og fylle glasset så går det greit med skummet...

Da spørs det vel om ikke ølet ditt er overkarbonert. Varm det opp til romtemp, slipp ut co2 gjennom sikkerhetsventilen over 2-3 timer. Kjøl det ned på nytt, og prøv igjen..

Og husk å åpne krana helt! Slik smånervøs åpning av kraner blir bare skum.  :)
En annen ting er å bytte slangen på den til lengere/tynnere.

magne1972 skrev:
Og husk å åpne krana helt! Slik smånervøs åpning av kraner blir bare skum.  :)
En annen ting er å bytte slangen på den til lengere/tynnere.

Picnic kran systemet med 2m slange fungerer fint og det blir perfekt fylling av glass. Det er den tappekranen jeg kan sette rett på corneliusfatet som gir skum... Åpner krana fullt med en gang. Men som Bård sier kan det hende jeg har overkarbonert. Jeg synes derimot karboneringen er perfekt og hvis jeg har mindre kullsyre blir ølet tamt. Men jeg kan prøve å slippe ut litt co2 og se om det blir bedre.

Jeg tror ikke ølet ditt er overkarbonert. Kraner med kort eller ingen slange fungerer rett og slett ikke. Har ei picknikkran med 10cm slange fra Vin og Bar, og det blir bare skum. Tynn og lang slange før kran er tydeligvis det eneste som funker.

Ketil skrev:
Jeg tror ikke ølet ditt er overkarbonert. Kraner med kort eller ingen slange fungerer rett og slett ikke. Har ei picknikkran med 10cm slange fra Vin og Bar, og det blir bare skum. Tynn og lang slange før kran er tydeligvis det eneste som funker.

Støtter den, og IKKE slipp ut noe trykk.

Ser nå at jeg ikke leste innlegget godt nok. Jeg støtter de to siste i at det er manglel på slange som her er problemet. Håper mitt elendige råd ikke medførte store problemer!

Bård skrev:
Ser nå at jeg ikke leste innlegget godt nok. Jeg støtter de to siste i at det er manglel på slange som her er problemet. Håper mitt elendige råd ikke medførte store problemer!

Mulig jeg også forklarte det litt dårlig med å blande inn picnic krane midt i forklaringa  :attevar: Neida har ikke gjort noe enda da jeg er på ferie. Får bare prøve lage lengre slange til tappekranen på ett vis...

Når du tar med at det fungerer med lang slange og picnickran så er saken helt klar og du står ovenfor et velkjendt problem.

Lurer på om det ikke mangler noe med disse kranene, et annet stigerør eller et rør som skal inni stigerøret, tapadraft og beerking har et tynt rør foran tappekranen, derfor fungerer (sånn høvelig) det.

Når jeg kjøpte tappekranen stod det i teksten at det var reduksjonsventil slik at man slipper skumdannelse. Den er vel ca 3/16" og en cm lang...

Når jeg tenker etter har tappekranen fungert en gang, og det var med hjemmelaget brus. Øl=skum.

Jeg kjøpte fra petit engang en perlick som festes direkte på fat, samt "pistolen" med 16 grams co2.
Kjekt å ha med til venner tenkte jeg.
Som nødløsning fungerer det.
Ølet var fullt karbonert, slapp ut overtrykket, åpnet krana og pumpet veeeldig forsiktig co2 inn. Ølet kom greit ut det. Ølet var godt karbonert. Neste glass, samme prosedyre.
Holder ikke i lengden, men som nødløsning.
Har ikke gjort dette igjen;)

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Tilbake
Topp