Tapping av første brygg på flaske - et spørsmål

oydna

 
Jeg hadde et ikke helt problemfritt første brygg, beskrevet her. Nå har det stått til gjæring i to og en halv uke. Når jeg skulle tappe det på flasker så jeg at det var hvite områder oppe på brygget i gjæringsfatet. Det er en ale, så etter som jeg forstår skjer gjæringen på toppen med ale, så jeg håper det er gjærrester jeg så på toppen. Men jeg er bekymret for at det er mugg. OG var 1.060 og FG ble 1.010, target var 1.015, hvis dette har noen betydning. Legger ut noen bilder av belegget, håper noen kan fortelle meg om det er ufarlig eller ikke.

Takk for svar :)
 

Vedlegg

  • DSC_0331.jpg
    198,9 KB · Sett: 276
  • DSC_0333.jpg
    216,8 KB · Sett: 279
  • DSC_0340.jpg
    103,9 KB · Sett: 270
Normalt bruker gjæren å falle til bunnen etter gjæring men det kan hende noe ikke vil synke.
Det som flyter ser i allefall ut som gjær og humlerester å ikke noe muggene greier.
Hvist ølet lukter og smaker forholdsvis greit er det nokk ikke noe galt.
Att du havnet på en noe lavere FG enn planlagt har  nokk med å gjøre att du endte på noe lavere mesketemperature enn du planla.
 
Ser helt normalt ut.
Jeg pleier å sette dunken i kjøleskap noen dager før jeg tapper og da pleier det meste å legge seg i bunnen.
Resten legger seg som regel på innsiden av dunken ettersom jeg tapper av.
 
Disse melkaktige store boblene får meg til å tenke at det kan være snakk om candida-sopp. Men, selv om det er tilfellet, så trenger det ikke bety at ølet er ødelagt. Jeg ville i ditt tilfelle bare flasket/fatet olet som vanlig, og går ut ifra at ølet er vellykket.

@Huub: hars = harpiks ;)
 
Canesten kan lindre kløen og hemme videre vekst hvis infeksjonen skulle spre seg.

Hilsen farmasøyten
 
Hvilken smaksprofil får man når man  gjærer på Candida-sopp da Eduard, og hvor bestiller du den fra?`

;D ;D ;D
 
Kaam is een ontgewenste witte vlies bovenop (bijna) uitgegist bier. Het kan ontstaan in de gistkuip of in het bierflesje, doordat lucht (zuurstof) bij het bier kan komen, waardoor een witte aërobe (candida) schimmel zich kan ontwikkelen.
De oplossing is om het vat of de fles zo goed mogelijk te vullen en af te sluiten. Door toevoeging van een paar extra schepjes suiker kan nog wat extra koolzuurgas aangemaakt worden, dat aanwezige zuurstof helpt te verdrijven.

Og nei, jeg mente ikke denne slags candida... ;D
 
Eduard skrev:
Disse melkaktige store boblene får meg til å tenke at det kan være snakk om candida-sopp. Men, selv om det er tilfellet, så trenger det ikke bety at ølet er ødelagt. Jeg ville i ditt tilfelle bare flasket/fatet olet som vanlig, og går ut ifra at ølet er vellykket.

@Huub: hars = harpiks ;)

Hvis det er denne candida-soppen som har slått seg ned på brygget mitt, vil det da være skadelig å drikke brygget? Eller er det så enkelt at hvis ølet smaker godt, så kan det trygt drikkes?
 
Det er nok det siste du sier: hvis ølet smaker godt så kan det drikkes. Og denne soppen er aerob, så så snart ølet befinner seg i et fat med bare kullsyre vil det ikke kunne videreutvikle seg.
 
Tilbake
Topp