Tapping, ønsker råd ift kjøp av utstyr

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Har søkt litt på forumet, mye delte meninger og forskjellige praksiser. Jeg brygger cirka 400 liter i året, på en BB60A. Gjærer på 25L plastikkar i tempstyrt kjøleskap, og til flasking brukes assorterte halvliterflasker fra erdinger / paulaner, nøgne, slogen, etc. Rengjort i kaustisk, skylt 3-4 ganger i varmt vann, tørket, og desinfisert med flaskevasker i et kar fylt med starsanblanding.

Frem til nå har jeg stukket om med hevert fra gjæringskaret til et kar med kran på, der jeg har brukt en tappestav for å flaske leskedrikken. Nå har jeg de 2 av 3 siste brygg fått surt øl etter noen uker på flaske. Den første som surnet har stått en dryg måned i kjøleskap, og ble bare verre og verre, slo den ut i går. Mistenker heverten / kranen / tappestaven, for det er ingen tegn på at noe er galt når jeg napper av lokket på gjæringskaret, da både lukter og smaker det normalt.

Forstår at det blir som å rope i skogen det her, men om man skal forbedre prosessen ved omstikking og flasking, hva vil regnes som optimalt utstyr for en hobby-brygger med det volumet jeg har årlig?

Det jeg har sett på er å bytte alle gjæringsdunkene mine, de er brukt 5-6 ganger hver og har sikkert fått noen "mikro riper" innvendig som noen her inne nevner at bakterier trives godt i. Også kjøpe noen nye heverter og tappestaver. Men også, hvordan rengjør man slike hjelpemidler effektivt nok? Og hvilke heverter og tappestaver er "best"?
 
Tror ikke det er prosessen med omstikking og flasking som er problemet.
Ville fokusert på rengjøring og desinfisering.
Du finner mange tråder om emnet. Gusher er kanskje et greit søkeord.
Før du kaster alt, forsøk en runde med klor mellom vasking og desinfisering.
Koster ikke mange kronene.
 
Føler at i bryggeprosessen er jeg nøye med renhold, vasker med svamp og rengjøringsmiddel. Jeg pleier å sette starsanblanding i gjæringskarene imens vørteren kjøles, da fyller jeg 15ml starsan og 10 liter vann, setter på lokket og rister i et halvt minutt, lar det så stå til jeg skal tappe vørteren på bøtta. Omstikkingskaret, tappestaven og heverten er i starsanbad fra jeg begynner å koke opp sukkerblandinga, til jeg har fått avkjølt den, og tilsatt i omstikkingskaret. Er det som er så rart for jeg føler selv at jeg er veldig nøye med starsanbruken. Er gått snart en literr starsan på de 25 batchene jeg har satt i år, kun 21, 23 og 24 som ble sur. Flasket en Corona i går, lukta fornøyelig og smakte godt ved omstikking. Så får jeg se hva som skjer om 10-12 dager når det er karbonert hvordan det da lukter og smaker.
 
Du har jo helt klart en infeksjon her. Det sikreste er som du sier, å erstatte alt av plastikkdeler med nye. Jeg syns vaskingen din med kaustisk soda og starsan høres veldig fornuftig ut, men dessverre er vi alle konstant i faresonen for infeksjoner. God vasking reduserer bare sjansen for at det skjer, eliminerer den ikke.

Has du inspirert krana på omstikningskaret ditt? Disse er ofte synderen, og kan være vanskelige å rengjøre. Prøv å koke den, de fleste typer kraner tåler det.

Som @Forvirret sier kan du også forsøke en sterk klorblanding. Denne må selvsagt skylles ut etterpå, men en times tid i klorin tar knekken på det meste, forutsatt blandingen får kontakt med det. Pass også på å vaske utsiden på bøtter og kar; jeg antar du lagrer de stående oppi hverandre slik mange andre gjør.
 
Evt. redusere antall gjenstander ferdiggjæret øl er i kontakt med. Da f.eks kutte ut omstikking, og heller tappe rett fra et gjæringskar med kran.
Kuleventilen på BB`n samler også mye grums, så den bør vaskes etter hvert brygg.

Jeg pleier å vaske gjæringskarene med klorspray hvis jeg mistenker infeksjon. Ellers så vasker jeg bare med oppvaskebørste, såpe/oppvaskmiddel og vann etter hver bruk. Sprayer med starsan før bruk.
 
Kuleventilen på BB`n samler også mye grums, så den bør vaskes etter hvert brygg.

Godt du sier det, det var en tråd her for ikke lenge siden der en person hadde fått seg en skikkelig overraskelese når de åpnet den. Masse mugg!

Sprayer med starsan før bruk.

Gjør det samme selv, spraying er langt mer sparsomt og virker å være effektivt. Surfaktantene i Starsan sørger for at du kommer til der du skal. Bruker en slik en: http://www.jula.no/catalog/hage/hageredskaper/ugressbekjempelse/trykksproyter/trykksproyte-759004/
Den lager en fin tåke av Starsanløsning som dekker alle flater effektivt.
 
Det høres jo ut som alt er OK frem til flasking. Jeg ville konsentrert meg om det først.
Gjæringsbøttene og omstikkingskaret høres det ut som du har god kontroll på.

Har du plukket fra hverandre tappestaven? Det kan være ting og tang som gjemmer seg i den som ikke er bra.
Her finner du info om en tappestav i rustfritt som kan kokes: Ting vi kjøper på ebay/ali etc. og hva vi synes om det
Je har kjøpt en slik, men ikke brukt den enda.

Slanger ville jeg kjøpt i silikon slik at de kan kokes.

Det finnes også hevert i rustfritt, men jeg ville kanskje vurdert å gått over til å bruke plasttappekraner på karene. Noen av de tåler i alle fall koking: Plasttappekraner tåler ikke koking....

Da kan du stikke om via kran med silikonslange til karet med sukkerlake, og så tapper du videre til flasker via kran med silikonslange og tappestav på enden.

Rengjøringen din av flasker høres grei ut.

edit: ser nå at @Miguel ikke sier at de plastkranene jeg linket til kan kokes. Han sier jo ikke det motsatte helle da ;-) God kvalitet skal de i alle fall ha
 
Har fått frem flere ting jeg ikke har tenkt på. Riper på innsida av bøttene pga stabling, ventilen på BB'en, kanskje demontere og rense pumpa også? Vil komme til å droppe hevert. Kjøper kraner som kan kokes og silikonslanger. Tappestav i rustfritt såg jo heilt konge ut, skal kjøpes. Takk for alle gode svar og innspill :)
 
Ble handlet div utstyr for nesten 2 lapper, så får jeg ta en tur på miljøstasjonen med gamle kar og ting jeg ikke er trygg på. Starte på nytt. Så var det av sted for å skru ut kuleventilen på BB'n. 60-literen er så godt som ny, kun 2 brygg på den. 30-literen har fått drøyt 20 brygg gjennom systemet, blir nå brukt til vannvarmer. Blir artig å sammenligne de to kranene.
 
Kuleventilen på BB`n samler også mye grums, så den bør vaskes etter hvert brygg.
Godt du sier det, det var en tråd her for ikke lenge siden der en person hadde fått seg en skikkelig overraskelese når de åpnet den. Masse mugg!

BB60 kuleventilen var ganske rein, siden den er bort i mot ny. BB30'n derimot, en del avleiringer og dritt som satt inn i der ja. Glad for at du tipset meg om dette! Men da må det vel naturligvis også sitte en del avleiringer og møkk inn i pumpehuset og stigrøret?
 
BB60 kuleventilen var ganske rein, siden den er bort i mot ny. BB30'n derimot, en del avleiringer og dritt som satt inn i der ja. Glad for at du tipset meg om dette! Men da må det vel naturligvis også sitte en del avleiringer og møkk inn i pumpehuset og stigrøret?

Det er nok ikke usannsynlig. Du kan prøve å sirkulere med varmt vann med PBW eller kaustisk soda, men der er nok best å demontere og rense skikkelig. De fleste magnetiske pumper lar deg ta ut impelleren relativt enkelt for inspeksjon og rensing. Stigerør og slikt er nok lettest å vaske med våpenpusser f.eks., eller om du har en slangebørste.
 
Tilbake
Topp