Tar gjerne litt veiledning fra elkyndige (Protto, Oddvar, Magne og alle andre)

Bård

Norbrygg-medlem
Pusler litt med en variant av kontrollskapet til The Electric Brewery

Etter litt research er jeg (som sedvanlig) mer usikker enn før jeg begynte, på hva som er rett.
Tema her er forlengelse av signalkabler til pt100. Noen hevder at en eventuell forlenger må ha 1 ohm motstand. Andre at det er svært viktig at lederne er nøyaktig like lange. For designet inne i kontrollskapet hadde det seff vært best om jeg kunne kappe kablene til lengder som kler oppsettet, for å unngå masse løse kveiler som henger og slenger. Hva er rett? Lederne som er inne i skapet må vel regnes som en forlengelse av probe-kabelen? (skal bruke XLR kontakter, nøyaktig som i The Electric Brewery)

Noen har på forumet rapportert at de får dårlige signaler når kabelforlengelsen ble loddet, men ikke når kablene bare ble tvinnet. Hvordan forlenger jeg på best måte, både utfra et funksjonelt og et estetisk perspektiv?

Det beste hadde vært om jeg bare kunne brukt alminnelige mikrofonkabler, for de er tykke, solide og skjermet, men det går vel ikke?

Hvilke kabler skal jeg da bruke? Kan feks en cat6 kabel splittes og benyttes? (ryddig og pent) Eller evt en av disse?

Glad for alle innspill.

Hvis PT100 elementet ditt har 3 ledere så er det ikke noe problem å forlenge kabelen. Dette blir typisk brukt i industrien, så jeg antar at ditt element kun har 2 ledere.

Men også med 2 leder element kan du forlenge ledningene, men merk at motstanden i den forlenga kabelen vil foskyve temperaturen. Jeg regner med det ikke er snakk om at du skal forlenge med 10-tallsmeter, så jeg tviler dette blir så stort problem. Du bør forlenge med en ledning som har minst like stort tverrsnitt som det som er koblet til sensoren allerede. Motstanden er omvendt-proporsjonal med tverrsnittet av laderen i kabelen.

Hvis du ser i tabellen her (http://www.sengpielaudio.com/calculator-cross-section.htm), så kan du se at 5 meter med 0.75 mm^2 leder har motstand på ca 0.2 Ohm. Så hvis du forlenger kabelen med 2,5 meter, så vil dette øke temperatur avlesningen på et PT100 element med ca 0.5 grader i forhold til tabellen for PT100 element her: http://en.wikipedia.org/wiki/Resistance_thermometer
Motstanden i ledningen du legger til vil være konstant, og du vil derfor evt få en konstant temperatur forskyvning som følge av motstanden i de forlenga lederne. Det viktige er at det blir god kontakt når du kobler dem sammen.

Har du derimot en termocouple sensor (ikke PT100) blir det et problem.

Ja det har jeg sett spiller stor rolle. Beklager at jeg glemte å opplyse om det. Sensorene har 3 ledere, og de er tynne. Aner ikke m2, men tipper omtrent samme som i telefon, cat6 kabler. Jeg skal vel ikke ha mer enn 1-2 meter forlenging. Skal jeg tolke deg dit at cat6 funker greit? Hva med ulike lengder?

Cat6 vil nok gjøre nytten, men en del varianter av disse er litt stive og lite miljørlige...ved litt mekanisk stress
kan man lett få brudd i dem, spesielt som hver leder bare har en kordeler.

Hva med en typr RS232 kabel ?

I en treleder PT100 element så brukes den 3dje lederen for å måle motstanden i kablingen, sånn at denne kan kompenseres for når du feks forlenger kabelen. Cat 6 kabel bruker AWG22 ledere, som tilsvarer et tverrsnitt på ca 0.32mm^2. I og med at det er en 3 leder (altså har mulighet for å ta hensyn til kablingen), så tror jeg det skal gå bra.

Uansett så skal "feilen" som blir forårsaket av at du forlenger ledningen vær konstant. Og så lenge du vet denne biasen på målingene dine og den er konstant så kan du jo ta hensyn til det...

På pt-100 treleder spiller det som sagt ingen rolle, en del andre tempfølere er 10 kiloohms, så motstanden du legger til eller trekker fra på kabellengden spiller ingen rolle der heller (10 000+\-1 ohm)
Hvilken kabel du bruker spiller heller ingen stor rolle, bare pass på å ikke skjøte kobber og aluminium (de tærer opp skjøten isåfall)
Jeg har skjøtet en pt-100 med rs232 kontakt for enkel inn/utkobling, og en 7x0,25 kabel i andre enden.

Godt å høre. Så ingen grunn til bekymre seg for krysspunktsinusforstyrrelser eller eller overspenningskatalysatorhysterese eller andre uhumskheter? Føler meg trygg og sterk nå. Trygg og sterk.

Ikkje mykje å tilføre her anna enn at det kan vere greit å bruke ca like lange lengder og samme tverrsnitt på alle tre ledarane (altså ikkje to-ledar + skjerm).
XLR-kontaktar er glimrande og lodde ledningar på for enkel åå kunne koble fra sensorane. Eg brukar ein liknande men mykje mindre konektor: http://www.ebay.com/itm/New-2pcs-3-...ultDomain_0&hash=item27c86d4ef7#ht_500wt_922
Det som kan vere greit å nevne som kansje nokon lurer på er at denne sannheita gjeld ikkje termokoplar type K, J osv. Dei kan forlengast men kun med termokouple-wire til den respektive typen, og med dedikerte skøytekontaktar.

Jøss den kontakten likner nesten på dekksgjennomføringen jeg har til mastelanternene i båten. Det jeg har lyst på nå, er seff de probene med xlrkontakt på, slike som TEB har, men de blir alt for dyre fra auberins. Tips på andre rimeligere varianter?

Finnes minst like mye fint i sandakerveien ;)
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=18848

Jo takk. Det dere linker til, det har jeg allerede en drøss av fra ebay, men det er bare kabel og skap-konnektorene. Det jeg er ute etter er slike. Som jo har xlr-konnektoren (evt kontakten. Kan noen forklare meg forskjellen?) påskrudd selve proben.

Det er to ting som slår meg nå mens jeg sitter her og pusler med skapet mitt, og googler ( jepp.. simultankapasitet).

1. rs232 er en seriekabel, den har 9 ledere, noe som er perfekt for mine 3 prober. Men finn en butikk med akseptable priser som har en slik. Biltema og Clas har i hvertfall ikke.

2. Da jeg skulle ta en titt på probene viser det seg at de ikke er der jeg trodde de skulle være. Jeg klarer ikke å skjønne annet enn at jeg i min iver etter å rydde stua klar til direktrisas hjemkomst fra nattevakt i vanvare har greid å kaste 3 stk pt100 prober med 1/2" npt-fatning, samt 3 stk thermocouples type K rett i søpla.  :bank2: :bank2: :bank2: :bank2: :bank2:

HVORDAN ER DET MULIG Å VÆRE SÅ JÆVLA TJUKK I HUET????

I villt raseri la jeg meg på gulvet for å avreagere litt. Hva ser jeg da jeg titter litt til siden? Jo den lille grå boksen jeg hadde lagt under kommoden, som inneholder "diverse elektroting". Hva var inni den? jo alle de svanede probene!!! :yes:

Ekvilibrium er gjennopprettet. Livet smiler og far kan sove godt i natt.

Magne.. telefonkabel? det har jeg jo i kilometermetervis på jobben. Det er jo tynne ledere (0.14mm2), men det er godt nok altså?

Ja, de holder, sjekk originalkablene på de fleste sensorene, de er enda tynnere.
Med pt100 spiller det uansett ingen rolle, og du har vel uansett ikke planer om så veldig mange hundre meter ;)

Tilbake
Topp