Temakveld om fatlagring, skotsk øl og en bryggeutfordring til deg

Overskrifta var om temakvelden - som var todelt. Bryggedelen, inkl fatbruk har ikke blitt kommentert videre. Det er nok bryggeutfordringen som har fokus framover.

Da har jeg tenkt litt.

Sjølsagt følger jeg grist og humling, og prøver å havne på 1.050. Men det jeg stusser litt over, er gjærvalget. Jeg har null erfaring med 04, men Fermentis, sier at vi kan vente utgjæring mellom 74 og 82 %. 66 graders mesk gir høy gjærbarhet, så hvordan man da skal havne på 73% utgjæring med denne gjæren - gitt at Fermentis ikke roter altfor mye - skjønner jeg ikke. For 1.050 =>1.013 gir 73%.

Skotsk øl er prega av noe sødme som et resulat av lav utgjæring. Så mitt valg blir WIndsor, som har 72% som øvre grense, grunnet alvorlig motstand mot å innta maltotriose. Den skal kunne gjæres helt ned til 15 grader, og jeg regner med at det vil gi relativt moderat med estere om jeg går så lavt. Det passer dessuten med temperaturen i kjeller'n nå:).

Jeg veit ikke hvor stor effekten av maltorioseintoleransen til WIndsor blir på sødmen. Maltotriose er lite søtt. Antakelig kommer hovedeffekten på sødmen her fra krystallmaltet, men sida det er variasjoner i fementabliteten til karamellisert sukker, kan det hende at Windsor er dårlig på å fermentere det, også. Kanskje ikke helt urimelig?

Satser på en liten batch, én pose gjær og itteno' skylling. Fort, men itte gæli:).

Sist redigert:
Da blir det sånn. 21 liter vann meskes med 3 kg malt. No sparge => 16 liter til kok. Reduseres til 13 liter før tapping. Resultat:

OG 1.052 (72% meskeeffektivitet), FG 1.015 (72 % utgjæring, antakelig litt mindre), 4,9% ABV. IBU 23, 31 EBC. Mesker på 66 grader, som i oppskrifta. Gjærer på 15-16 grader (visttnok ganske skotsk). Balansert vann, lite mineraler.

Malt til 13 liter før tapping
2,68 kg Munton's Maris Otter
0,15 kg SImpsons Dark Crystal 265 EBC
0,12 kg Simpson's Premium English Crystal 60 EBC
0,05 kg Carafa III 1400 EBC
Humle
25 gr EKG @60
Gjær
Windsor, rett fra pose

Små avvik fra oppskrifta, men det skal ikke gi store utslag. Gjæren er det viktigste her, trur jeg.

1790109557401.png
Klukk, klukk, klukk.

OG 1.049 (klarte å surre litt med skalering, men havnet litt over så alt i alt spot on :p)
Nottingham gjær, står på 16'C nå og tikker sakte nedover. Ikke noe stormfart på denne.

Sist redigert:
Tilbake
Topp