Finn Berger
Moderator
Jeg er redd dette blir for komplisert for en stakkars filologHei @Finn Berger ,
Jeg må korrigere RA-beregningen jeg presenterte i går. Jeg stusset over at restalkaliteten falt så kraftig ved tilsetning av lesket kalk.
Etter å ha undersøkt dette fant jeg at Riffe's regneark inkluderer kalkens kalsiumbidrag i RA-beregningen, mens alkaliniteten fra hydroksidet håndteres separat i beregningen av meske-pH. Tilsetning av lesket kalk kan derfor redusere beregnet RA, samtidig som beregnet meske-pH øker.
Jeg har nå oppdatert RA-beregningen i verktøyet mitt slik at alkaliniteten fra hydroksidet også tas med. Dette følger Martin Brungards prinsipp om å ta hensyn til alkaliniteten som kalken tilfører.
Endringen påvirker ikke beregnet meske-pH, siden hydroksidbidraget allerede var inkludert i den beregningen.
RA gir bryggeren nyttig informasjon om vannbehandlingen. I mitt Riffe-baserte verktøy fungerer verdien som en indikator og brukes ikke som inngangsverdi i beregningen av meske-pH. pH-estimatene jeg presenterte i går er derfor uendret. De er fortsatt estimater basert på modellen, og må kontrolleres mot målinger - shit in is shit out.
Nedenfor finner du scenario 3 og 4 med oppdaterte RA-verdier, etterfulgt av en kort forklaring på hvordan jeg har gjennomført endringen i verktøyet mitt.
Hilsen,
Nici
Vis vedlegget 79639
Vis vedlegget 79640