Temp. kontroll i gjæringsskap

bjornwaa

Norbrygg-medlem
Gjærer i kjøleskap med mulighet til å koble til varmeelement. Hva bruker dere til det? Biltema sin frostvakt på 200 W blir for kraftig. Muligens noe på 50-60 W ???
 
Hva får deg til å si at Biltema sin frostvakt er for kraftig? Jeg har brukt den i flere år nå uten noe problem! Om du likevel insisterer så er det jo alltid mulig å bestille varmeelementer fra det store utland. Eksempel:

http://www.ebay.com/itm/100W-220V-I...879449?hash=item33b2219d19:g:gVsAAOSwrfVZVJuF

Om du virkelig har lyst til å være fancy kan du også effektregulere ett eller flere varmeelementer. Det er relativt overkommelig å få til.
 
Jeg bruker også 2 stk Biltema frostvakt i hver sitt gjæringskap (kjøleskap) og har ingen problemer med dette, stabil temp, god øl blir det også.
 
Eks: ønsket tempo 19. Frostvakt slår seg inn på 18,7 og av på 19,3. Men avgir mer varme etter at kjøleskapet starter og temp stikker til 22 før den synker.
 
Eks: ønsket tempo 19. Frostvakt slår seg inn på 18,7 og av på 19,3. Men avgir mer varme etter at kjøleskapet starter og temp stikker til 22 før den synker.

Kva volum er det du skal gjære. ?
Korleis måler du ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg bruker en god gammeldags 40w lyspære , en har hele lampen i kjøleskapet, en gammel tidligere vegghengt sengelampe eller noe slikt. Fungerer utmerket!
 
Har lagt lampen i grønnsaksskuffen og kledd med alufolie det blir nok tett nok ser jeg for meg. Aldri merket u-smaker med det oppsettet. Ellers har jeg jo forsåvidt også nå et konisk i rf stål så alt for mye lys slipper vel ikke inn i det fatet.
 
Hva med en sånn varmeplate som jeg har brukt her a? 25W. Kjøpt på Petit..

Har ikke fått testet den ut så mye ennå. Men skulle tro den holder i massevis.
IMG_20170730_141843297.jpg
 
Hva med en sånn varmeplate som jeg har brukt her a? 25W. Kjøpt på Petit..

Har ikke fått testet den ut så mye ennå. Men skulle tro den holder i massevis.
Vis vedlegget 32549

Får du ikke mye større svingninger i temperatur når du varmer opp lufta i stedet for å varme opp væsken direkte? (Jeg bare teoretiserer, jeg har ingen erfaring med annen temperaturkontroll enn iherdig flytting av dunkene mine rundt omkring - en metode som vel lider av samme svakhet som jeg ser for meg din gjør:p.)

edit: Litt mer teoretisering:

Om du gjør det på denne måten, er det ikke da å foretrekke å holde lufttemperaturen stabil, eller kanskje helst å senke den litt manuelt i takt med at gjæringen tiltar? På den måten vil ikke temperaturen i ølet svinge; den vil bare stige noe. Dermed kan du bare la gjæringen starte litt lavt - og la temperaturen i skapet ligge på starttemperaturen - slik at temperaturen i ølet naturlig stiger til den temperaturen du vil ha. Temperaturen i ølet vil da ikke svinge, og jeg innbiller meg at svingninger i temperaturen er verre enn å tillate litt stigning i temperatur. Det er ikke noe poeng å holde en stabil gjennomsnittstemperatur hvis det innebærer at temperaturen faktisk svinger med en grad frem og tilbake over og under gjennomsnittstemperaturen.

På denne måten får du litt lengre lag-tid, men du får et roligere gjæringsforløp - og antakelig mindre produksjon av usmaker. (Min erfaring er at rolig gjæring er et klart pluss.)
 
Sist redigert:
Erling - Er det ikke noe problem med masse vekt på denne plata? Føles jo forsåvidt solid ut, så prøver det neste gang. Gjærer en ale nå, og tror ikke jeg trenger varme i det hele tatt denne runden. Er bare kjøleskapet som slår seg på i ny og ne.

Finn - bruker en inkbird 310 stilt inn på 18 grader, koblet til kjøleskapet og varmeplata. Der jeg har stilt inn at kjøling slår seg på ved 18,5 og varmeplata ved 17,5. Temp proben er tapet til karet med avskåret sitteunderlag som isolasjon over. Så håper at jeg ved dette klarer å holde temp i karet rimelig stabilt med +/- 1 grad svingning som maks.
 
@Finn Berger: Noe svingninger vil det vel bli ved termostatstyrt indirekte oppvarming, men ikke så mye, og – i min og mange andres erfaring – ikke nok til å lage noen usmaker. Om man virkelig vil være nøye, kan man erstatte termostatstyringen med en PID-styring. Utfordringene da er at man må ha en PID beregnet for pådrag i begge retninger, både oppvarming og nedkjøling; at man kan risikere å trenge forskjellige parametre for de to pådragene; og at man bør ha beskyttelse mot short cycling av kjøleren (kompressoren bør ikke startes for hyppig, og av-tiden bør være lang nok til å utjevne trykket i systemet).
 
@Finn Berger: Noe svingninger vil det vel bli ved termostatstyrt indirekte oppvarming, men ikke så mye, og – i min og mange andres erfaring – ikke nok til å lage noen usmaker. Om man virkelig vil være nøye, kan man erstatte termostatstyringen med en PID-styring. Utfordringene da er at man må ha en PID beregnet for pådrag i begge retninger, både oppvarming og nedkjøling; at man kan risikere å trenge forskjellige parametre for de to pådragene; og at man bør ha beskyttelse mot short cycling av kjøleren (kompressoren bør ikke startes for hyppig, og av-tiden bør være lang nok til å utjevne trykket i systemet).

Som sagt, jeg teoretiserer bare. Men jeg skulle gjerne sett en registrert temperaturkurve fra denne typen kontroll.

Bare som et lite apropos: Om vinteren er kjelleren min ganske kald, og temperaturen er stabil. Om jeg setter dunken rett på murgulvet, holder temperaturen i ølet seg helt stabil (på 9 grader). Ser ikke for meg at det er mulig å få bedre forhold for gjæring av undergjæret øl:).
 
Erling - Er det ikke noe problem med masse vekt på denne plata? Føles j
o forsåvidt solid ut, så prøver det neste gang. Gjærer en ale nå, og tror ikke jeg trenger varme i det hele tatt denne runden. Er bare kjøleskapet som slår seg på i ny og ne.

Finn - bruker en inkbird 310 stilt inn på 18 grader, koblet til kjøleskapet og varmeplata. Der jeg har stilt inn at kjøling slår seg på ved 18,5 og varmeplata ved 17,5. Temp proben er tapet til karet med avskåret sitteunderlag som isolasjon over. Så håper at jeg ved dette klarer å holde temp i karet rimelig stabilt med +/- 1 grad svingning som maks.[/QUOT

Tror plata er beregnet for såpass belastning. Har standard batcher på et par og tjue liter.
 
Bare som et lite apropos: Om vinteren er kjelleren min ganske kald, og temperaturen er stabil. Om jeg setter dunken rett på murgulvet, holder temperaturen i ølet seg helt stabil (på 9 grader). Ser ikke for meg at det er mulig å få bedre forhold for gjæring av undergjæret øl:).
Det kan godt være at det er mer enn bra nok, men som du sikkert vet ønsker man sjelden å ha fallende temperatur av betydning gjennom gjæringsprosessen. Og under den mest intense gjæringen produseres det en del varme i ølet – i hvert fall ved overgjæring, som er det eneste jeg har erfaring med. Med passiv og konstant kjøling er det da fort gjort at temperaturen øker noen grader under stormgjæringen og synker etterpå. I mitt eget gjæringsskap opplever jeg ofte at det aktivt jobbes med kjøling under stormgjæringen, mens det bare bruker varme ellers i prosessen. Og til slutt blir det jo bare et spørsmål om hvor petimeter en vil være. :)
 
Tilbake
Topp