Eks: ønsket tempo 19. Frostvakt slår seg inn på 18,7 og av på 19,3. Men avgir mer varme etter at kjøleskapet starter og temp stikker til 22 før den synker.
Hva med en sånn varmeplate som jeg har brukt her a? 25W. Kjøpt på Petit..
Har ikke fått testet den ut så mye ennå. Men skulle tro den holder i massevis.
Vis vedlegget 32549
Hva med en sånn varmeplate som jeg har brukt her a? 25W. Kjøpt på Petit..
Har ikke fått testet den ut så mye ennå. Men skulle tro den holder i massevis.
Vis vedlegget 32549
@Finn Berger: Noe svingninger vil det vel bli ved termostatstyrt indirekte oppvarming, men ikke så mye, og – i min og mange andres erfaring – ikke nok til å lage noen usmaker. Om man virkelig vil være nøye, kan man erstatte termostatstyringen med en PID-styring. Utfordringene da er at man må ha en PID beregnet for pådrag i begge retninger, både oppvarming og nedkjøling; at man kan risikere å trenge forskjellige parametre for de to pådragene; og at man bør ha beskyttelse mot short cycling av kjøleren (kompressoren bør ikke startes for hyppig, og av-tiden bør være lang nok til å utjevne trykket i systemet).
Erling - Er det ikke noe problem med masse vekt på denne plata? Føles j
o forsåvidt solid ut, så prøver det neste gang. Gjærer en ale nå, og tror ikke jeg trenger varme i det hele tatt denne runden. Er bare kjøleskapet som slår seg på i ny og ne.
Finn - bruker en inkbird 310 stilt inn på 18 grader, koblet til kjøleskapet og varmeplata. Der jeg har stilt inn at kjøling slår seg på ved 18,5 og varmeplata ved 17,5. Temp proben er tapet til karet med avskåret sitteunderlag som isolasjon over. Så håper at jeg ved dette klarer å holde temp i karet rimelig stabilt med +/- 1 grad svingning som maks.[/QUOT
Tror plata er beregnet for såpass belastning. Har standard batcher på et par og tjue liter.
Det kan godt være at det er mer enn bra nok, men som du sikkert vet ønsker man sjelden å ha fallende temperatur av betydning gjennom gjæringsprosessen. Og under den mest intense gjæringen produseres det en del varme i ølet – i hvert fall ved overgjæring, som er det eneste jeg har erfaring med. Med passiv og konstant kjøling er det da fort gjort at temperaturen øker noen grader under stormgjæringen og synker etterpå. I mitt eget gjæringsskap opplever jeg ofte at det aktivt jobbes med kjøling under stormgjæringen, mens det bare bruker varme ellers i prosessen. Og til slutt blir det jo bare et spørsmål om hvor petimeter en vil være.Bare som et lite apropos: Om vinteren er kjelleren min ganske kald, og temperaturen er stabil. Om jeg setter dunken rett på murgulvet, holder temperaturen i ølet seg helt stabil (på 9 grader). Ser ikke for meg at det er mulig å få bedre forhold for gjæring av undergjæret øl.
Mener å ha lest at noen her på forumet da fikk veldig høy temperatur i bunnen av gjæringsspannet da. Derfor mange har gått for den løsningen jeg bruker, med varmekabel rundt spannet.Varmeplata fra Petit funker bra hos meg, men sett dunken rett på plata.