Temperatur for WLP400

Beklager, denne posten har ikke jeg fått med meg! Hvordan har det gått med denne? Jeg ser jeg startet på 18 grader og økte med en grad per dag til jeg nådde 22 grader og gjæret ut der. OG på 1,046 og endte med en FG på 1,009. Ser at jeg har mesket noe lavt, rundt 65 grader.

Jeg satte den på 24 grader til slutt, da den var krøpet ned under 1.020. Der holdt den på å småklukke i ganske mange dager. Jeg tørrhumlet da den så ut til å ha gitt seg. Da var den nede på 1.007, og da jeg flasket den i dag, var den sunket ett poeng til, til 1.006. Karbonerte med 2 liter vørter, som skal gi 2.4 volumes, og nå er jeg ganske spent på hvordan den blir. Det jeg vet, er at den er knastørr, og fri for alle usmaker. Jeg er er redd humla kommer til å dominere for mye, sjøl om den "belgiske" smaken er der.

Jeg satte den på 24 grader til slutt, da den var krøpet ned under 1.020. Der holdt den på å småklukke i ganske mange dager. Jeg tørrhumlet da den så ut til å ha gitt seg. Da var den nede på 1.007, og da jeg flasket den i dag, var den sunket ett poeng til, til 1.006. Karbonerte med 2 liter vørter, som skal gi 2.4 volumes, og nå er jeg ganske spent på hvordan den blir. Det jeg vet, er at den er knastørr, og fri for alle usmaker. Jeg er er redd humla kommer til å dominere for mye, sjøl om den "belgiske" smaken er der.
Det burde gå greit @Finn Berger. Er jo tross alt ikke en engelsk ale [emoji41]

Hvis du vil ha raskere utgjæring på WLP400 er det bare og knekke opp bøtta og piske opp gjær annenhver dag med noe egnet redskap. Den liker og flokkulere i topp eller i bunn og blir treg, i hvertfall mot slutten. Dette sammen med økende temp hele veien så er den ferdig like raskt som andre gjærstammer i min erfaring. Men uten noe form for hjelp så kan den bli treg og gå i dvale før alt er spist for så og starte med krausen nummer 2 eller 8 :eek:.

Mulig jeg har misset noe her, men det virker som dere sier den bare er kjapp - hvis du gjør det rett (?)

Min blanc er på dag 10 idag, og sluttet å gjære igår (tror jeg), låsen har hvertfall et levlet trykk i romtemp ca 20*C. Er det å forvente at den plutselig starter igjen om noen dager?
FG var hvertfall 1.005, gutten har jobbet hardt, så jeg mistenker at idag/imorgen er den også 1.005 = fuck it, flaskingtime!

Mulig jeg har misset noe her, men det virker som dere sier den bare er kjapp - hvis du gjør det rett (?)

Min blanc er på dag 10 idag, og sluttet å gjære igår (tror jeg), låsen har hvertfall et levlet trykk i romtemp ca 20*C. Er det å forvente at den plutselig starter igjen om noen dager?
FG var hvertfall 1.005, gutten har jobbet hardt, så jeg mistenker at idag/imorgen er den også 1.005 = fuck it, flaskingtime!
ye
Det er jo ikke noe poeng i å få gjæringen til å gå fort. Min erfaring er heller at det er gunstig at det går rolig for seg, så lenge gjæren kommer i mål. Og det gjorde min, med 1.006 etter mesking på relativt høy temperatur. 1.005 virker også som ferdig øl, men du har ikke noe å tape på å la den stå litt lenger. Gjæren kan gjøre en del samfunnsganglig arbeid uten at det nødvendigvis syns.

Tilbake
Topp