Beklager at jeg kaster meg på en annens tråd. Jeg er nybegynner, og har brygget min første batch, og har gått på en blemme når det gjelder temperatur. Dette er en ganske standard, lett Pale Ale oppskrift med ekstrakt der jeg bruker tørrgjær Safale US-05. OG på 1037.
Prosessen gikk helt fint fram til gjæring. Stakk om til gjæringskar og strødde gjæren over ved ca 24-25 grader. Jeg har isolert noen vegger i et gammelt benkeskap og bygget inn termostat og en liten varmekilde på 14W. Dessverre viser det seg at garasjen dette står i har svært så lav temperatur og isoleringen er for dårlig, Resultatet er at lufttemperaturen inne i skapet ligger ganske stabilt rundt 15-16 grader. På gjærpakken står det idealtemperatur 15-22 grader (og at gjæren fungerer mellom 12 og 25 grader). Jeg ser at svært få på forumene rundt omkring anbefaler temperaturer lavere enn 17 grader.
Ølet har nå stått ca 36 timer uten tegn til stormgjæring. Dette er en ganske liten batch (12liter) i en standard gjæringsbøtte. Kan dette gå bra likevel?