Temperatur til gjæring!

hallais! Jeg er helt ny når det gjelder ølbrygging, derfor kommer jeg med følgende spørsmål: jeg har kjøpt et europris ølbryggersett (american pale ale)og bor i et ganske kaldt hus med dårlig isolering osv. Hva vil skje med ølet om romtemperaturen ligger på 10 grader under gjæringen og karboneringen? Vil prosessen ta lengre tid eller vil det ikke virke?
På forhånd takk for svar!
Mvh Bård :)
 
Gitt at dette er et ale-gjær vil du sannsynligvis ikke få gjæret til å jobbe på slike temperaturer.
Et "vanlig" ale-gjær må ha minst 15 grader, helst rundt 20.
Står det noe slags produktnummer på gjærpakken? Evt noen andre som vet det på sparket?
 
Gitt at dette er et ale-gjær vil du sannsynligvis ikke få gjæret til å jobbe på slike temperaturer.
Et "vanlig" ale-gjær må ha minst 15 grader, helst rundt 20.
Står det noe slags produktnummer på gjærpakken? Evt noen andre som vet det på sparket?

Kan sjekke det med produktnummer når jeg kommer hjem. Ellers, takk for svar!:) er det bare å skru opp ovnene i huset eller fins det andre alternativ til å gi ølet riktig temperatur?
 
Anbefaler å ta turen innom en bryggesjappe for å kjøpe en pakke gjær, da den gjæren som følger med de europris-settene kan være av ymse kvalitet. Kjøp deg en pakke Safale US-05, og gjær på 18-20°C :)

Takk for tips! Er ingen Bryggesjapper i omegn, så jeg får sjekke på nett og se hva jeg finner;) må bare løse temperaturproblemet i huset først!
 
Har du det virkelig så kaldt som 10 grader i huset? Eller tenker du på at temperaturen faller om natten og at det da er nede i 10 grader? Isåfall ville jeg isolert inn gjæringskaret med pledd/sovepose. Etter 10 dager ville jeg satt karet inn på badet som jeg regner med du har noe høyere temperatur der. Utfør også karboneringen på badet Selv om du kan lage bedre øl med annen gjær og bedre kontroll på gjæringen, vil jeg anbefale deg å prøve å sette dette brygget. Det kan bli en gledelig overraskelse. Bare husk renslighet og å unngå oksygen i ølet etter at det er gjæret ferdig.
 
Har du det virkelig så kaldt som 10 grader i huset? Eller tenker du på at temperaturen faller om natten og at det da er nede i 10 grader? Isåfall ville jeg isolert inn gjæringskaret med pledd/sovepose. Etter 10 dager ville jeg satt karet inn på badet som jeg regner med du har noe høyere temperatur der. Utfør også karboneringen på badet Selv om du kan lage bedre øl med annen gjær og bedre kontroll på gjæringen, vil jeg anbefale deg å prøve å sette dette brygget. Det kan bli en gledelig overraskelse. Bare husk renslighet og å unngå oksygen i ølet etter at det er gjæret ferdig.
Bor i et gammelt hus i Harstad og jeg må ha ølbryggersettet i kjelleren da jeg har to hunder som liker å velte ting;p og der nede blir det fort kaldt! Skal prøve med varmeplate og eller varmebelte. Har du noe erfaring med dette? Kan dette stå på under hele prosessen?
Har hørt mye positivt om settet jeg har kjøpt + at jeg er glad i APA, så gledelig blir det nok :)
 
Har brygget en Munich Dunkel med wlp833 German Bock Lager for litt siden. Gjæres kaldt. Meget bra. Du finner oppskriften her http://brygg.templogg.no
Jeg tilsatte først malten i vannet, og deretter den kalde dekoksjonen jeg hadde laget dagen før. Dette resulterte i temp-svingning. Da er det bedre og tilsette dekoksjonen 5 ℃ før strike, varme opp til strike og SÅ tilsette malten. Note to self...
 
Sist redigert:
Har brygget en Munic Dunkel med wlp833 German Bock Lager for litt siden. Gjæres kaldt. Meget bra. Du finner oppskriften her http://50.sevland.no
Jeg tilsatte først malten i vannet, og deretter den kalde dekoksjonen jeg hadde laget dagen før. Dette resulterte i temp-svingning. Da er det bedre og tilsette dekoksjonen 5 ℃ før strike, varme opp til strike og SÅ tilsette malten. Note to self...
Høres passende ut for mitt klima ja;p skal sjekke siden din!
 
Har brygget en Munich Dunkel med wlp833 German Bock Lager for litt siden. Gjæres kaldt. Meget bra. Du finner oppskriften her http://50.sevland.no
Jeg tilsatte først malten i vannet, og deretter den kalde dekoksjonen jeg hadde laget dagen før. Dette resulterte i temp-svingning. Da er det bedre og tilsette dekoksjonen 5 ℃ før strike, varme opp til strike og SÅ tilsette malten. Note to self...
Fiffig metode. Har lenge hatt lyst å prøve meg på en dunkel, men dekoksjonen har vært det store hinderet. Må prøves :)
 
Beklager at jeg kaster meg på en annens tråd. Jeg er nybegynner, og har brygget min første batch, og har gått på en blemme når det gjelder temperatur. Dette er en ganske standard, lett Pale Ale oppskrift med ekstrakt der jeg bruker tørrgjær Safale US-05. OG på 1037.

Prosessen gikk helt fint fram til gjæring. Stakk om til gjæringskar og strødde gjæren over ved ca 24-25 grader. Jeg har isolert noen vegger i et gammelt benkeskap og bygget inn termostat og en liten varmekilde på 14W. Dessverre viser det seg at garasjen dette står i har svært så lav temperatur og isoleringen er for dårlig, Resultatet er at lufttemperaturen inne i skapet ligger ganske stabilt rundt 15-16 grader. På gjærpakken står det idealtemperatur 15-22 grader (og at gjæren fungerer mellom 12 og 25 grader). Jeg ser at svært få på forumene rundt omkring anbefaler temperaturer lavere enn 17 grader.

Ølet har nå stått ca 36 timer uten tegn til stormgjæring. Dette er en ganske liten batch (12liter) i en standard gjæringsbøtte. Kan dette gå bra likevel?
 
Tilbake
Topp