Temperatur

Sorry avsporingen, men noen som vet om posteren kan kjøpes eller skaffes i farger i A3 format?
 
Jeg så den var litt større enn A3.

Men trodde alt skulle være litt ekstra stort i Trøndelag  ;)  ;D
 
Nå er vi vel skikkelig OT men, hva med disse:

Også fant jeg en fin oversikt over Humle...
 

Vedlegg

  • PeriodicTableof Beer.png
    257,7 KB · Sett: 289
  • periodic-table-of-beer.png
    235,6 KB · Sett: 282
  • hops.png
    211,3 KB · Sett: 319
jaja Lars.... gift man søker nye nipler og BH-vaskepose ;D

Men jeg er helt enig at det fungerer bra :yes: kjøpte en slik en på Bunnpris, kr 30 deromtrent
 
Supert, takk for svar. Har lekt meg med calc. på håndbryg.dk og kommet frem til fölgende. Ölet blir brygget i morgen og jeg gleder meg veldig til mitt förste brygg  :biersmile: Hvis noen mener at jeg burde gjöre noe annerledes så skrik ut  :ilike:

 
Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1051
FG: 
Alcohol: 5.1 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 30 IBU
BU/GU: 0.58


Fermentables
Liquid Extract (Weyermann) 4000 grammes


Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.


Hops
Saaz 3.5% alpha 60 grammes 45 minutes
Saaz 3.5% alpha 40 grammes 15 minutes


Fermentation
Yeast: Safale S-04
 
BH-poser er standardutstyr i ethvert bryggeri med respekt for seg selv! Da Lervig Aktiebryggeri skulle brygge White Dog første gang, gikk daværende daglig leder i bryggeriet ut og handlet for et par tusen kroner i BH-poser for å ha krydder i under kokingen av vørteret. Han sa det var interessant å skulle komme med en forklaring for økonomiavdelingen etterpå. ;D
 
Da ligger første brygget til gjæring og er veldig spent på resultatet. Det kom selvfølgelig ikke uten problemer  :noway: Under kokingen når det var 37 minutter igjen gikk strømmen og jeg måtte løpe alt jeg var mann av ned til butikken for å kjøpe nye hovedsikringer (vurderer nå sterkt å oppgradere til automat). Når jeg var igang igjen hadde humlen ligget å trukket i 17 minutter så jeg bestemte meg for å ta den ut når det var 20 minutter igjen av kokingen. Alt ellers gikk veldig bra og når jeg målte med hydrometer etter at alt var puttet i gjæringsbøtta så målte den 1045 (se bilde). Det som overrasket meg litt var at brygget begynte å stormgjære kun etter 6 timer, er dette normalt? Har også satt bøtta litt i høyden uten trekk og med konstant temp. på 22 grader men det kan få lys på seg, burde jeg dekke den til med teppe?
 

Vedlegg

  • 045.JPG
    475 KB · Sett: 577
Ølet bør ikke stå i direkte sollys. Men vær oppmerksom på at temperaturen i ølet godt kan ligge 4-5 C over romtemperatur, så jeg ville kanskje prød å regulere varmen litt. En fin måte å måle temperaturen i selve ølet på er å lage en isolert lomme av f.eks. bobleplast eller aviser utenpå dunken. Stikk termometeret nedi denne så det ligger tett inntil gjæringsdunken. Da måler du ganske nøyaktig temperatur i ølet og ikke omgivelsene rundt.
 
Tenkte å holde en liten oppdatering sånn at kanskje andre som holder til med maltekstraktbrygging kanskje kjenner seg igjen i prosessen  ^-^

Har nå latt ölet stå i 5 dager og tok en pröve med hydrometer i går og den har synket ned til 1018, og i fölge mine beregninger blir det altså en alc. styrke på 3.55%. Gjäret har synket fint ned i bånn men fortsatt veldig grumsete. I helgen tenkte jeg å ta en ny pröve og hvis den har synket ned til 1010 så vil jeg vurdere allerede nå å flaske om brygget. Jeg hadde i irish moss for klarning under koking men lot den ikke stå å godgjöre seg i 2 dager som man sier at man skal gjöre. Regner uansett med at når jeg har fått flasket om og lar det stå litt kaldt, at det vil bli klart eller klarere  :). To be continued.... :skitbra:
 
La ølet stå i 14 dager på primærkaret. Da får gjæren god tid på seg til å rydde opp i smakene, og du vil få med langt mindre grums ved tapping. Det er slettes ikke sikkert det vil gjære helt ned til 1010.

Irish moss skal i under koking, Jeg tror du forveksler det med isinglass, som er et klaringsmiddel som tilsettes etter gjæring. Etter flasking bør du la det stå i romtemperatur i et par uker, slik at du får dannet CO2 i ølet. Setter du det kaldt rett etter flasking, vil ikke gjæren få gjort jobben sin med å danne kullsyren.
 
Takk for svar Gahr. Trodde det ikke hadde noe å si for når jeg kunne flaske det så lenge den målte ca. 1010. Så det du sier er at uansett om det ikke bobler mer i gjärlåsen eller at den måler slik jeg vil ha den så burde jeg la den stå ihvertfall 1 uke til?
 
Ja, du bør la den stå i minst 10-14 dager. Hvor langt den gjærer ned, er ikke så godt å si. Selv om gjæren har spist opp alt tilgjengelig sukker, er ikke hele jobben dens gjort. Etter gjæringen renser den opp i en del "avfallsstoffer" som f.eks. acetaldehyd (som brytes ned til etanol) og diacetyl (som også tas opp og brytes ned). Det kan godt være en ikke gjærer ned til 1010, uansett. Dette vil avhenge av hvor stor utgjæringsgrad maltekstrakten du brukte har.

Bobling i gjærlåsen er heller ikke egentlig noe godt tegn på om gjæringen er over eller ikke. En dunk kan være utett og slippe ut CO2 under lokket slik at det ikke bobler i låsen, og det kan også forekomme at det bobler selv om gjæringnen egentlig er helt over. Dette skyldes at ølet er mettet på CO2 etter endt gjæring, og slipper ut "overskuddet". Den beste indikatoren er ofte bunnfall og klarning. Med litt erfaring er det hele lettere.  men som regel er 14 dager en grei lengde på en ale-gjæring.
 
Ok da venter jeg  ;D Kommer tilbake med mer tilbakemeldinger når flaskingen begynner. Dette forumet er kjempebra og fått masse hjelp på spørsmål jeg har lurt på, så meldte meg inn i Norbrygg i dag  :skitbra:
 
Tilbake
Topp