Temperatur

Ok da kommer jeg til å flaske om brygget i morgen. Fg gikk desverre ikke lengre ned enn 1015 etter flere mellomtestinger (stått i 13 dager). Regner med at jeg sitter igjen med ca. 17 liter, mitt spörsmål er da hvor mye sukker burde jeg lage sukkerlake av til en ale på 4 % for at dette ikke skal blir for sött?  :help:

Ettersom du tilsetter enkle sukkerarter (sukrose), som omdannes fullstendig av gjæren, vil karboneringssukkeret ikke påvirke sødmen i det ferdige ølet. Jeg bruker normalt 5-6 gram per liter.

Da har jeg allerede laget 2 20 litere med øl. 1 med ekstrakt og 1 med bryggesett og begge ble veldig gode  :biersmile:

Nå tenkte jeg at det var på tide å lage en med malt og ektrakt og har et par spørsmål til dette.

1. Har en 7 liters kjele og tenkte på å la malten trekke i den før jeg tilsetter ektrakten, men problemet er at ekstrakten er 4 kg (4 liter) og jeg må skylle malten med 1 liter vann som betyr at jeg må trekke malten i 2 liter vann for å få plass til alt i en omgang. Kan jeg lage en omgang med malten for så å ta en omgang med ekstrakten..la oss si 5 liter i hver omgang? Eller er det første like greit? For å bare nevne det så er det en porter jeg skal lage.

2. Bh-posene jeg har kjøpt har hull som er for store i forhold til størrelsen på kornet. Er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe poser som har mindre hull slik at det ikke renner ut? Eller andre forslag til dette?  :jaha:

Veronica skrev:
2. Ikke kjøp bh-poser på nille eller chlas, kjøp på lindex. De er "fin-hulla".

Trodde da alle bryggere visste dette! ;D En kompis av meg skulle handle bh-poser til bryggingen og gikk i tre forskjellige butikker før han endte på Lindex. Fløte seg litt sær der han gikk og spurte etter poser og takket nei i de tre første... :laugh:

I går fikk jeg laget den ølen jeg skulle gjøre med malt ekstrakt og malt. Brukte safale 04 gjær og satt den i romtemperatur på 22 grader. Begynnte å stormgjære etter 3 timer og fortsatte hele natten. I dag morges så hørte jeg ingen plopping og gikk for å sjekke. Da viste det seg at gjærlåsen hadde nesten gått tørr, men at den fortsatt ploppen ganske bra. Tok sjangsen og tok av gjærlokket og tilføyde mer vann. ploppingen startet igjen etter en liten stund men stoppet helt opp etter 1 time.
OG var kun 1042 når jeg hadde satt den på dunk og 1020 når jeg målte den etter at ploppingen hadde stoppet, som for mitt syn er altfor høyt. Prøvde å lage en porter her men ser ut til at jeg mislyktes.
Burde jeg kaste dette brygget og prøve på nytt, eller finnes det alternativer på å få gjæringen til å starte igjen? Har ikke gjær for hånden så det må jeg bestille. Brygget vil da evt. stå urørt i 2 dager.

Forstår d slik at brygget har stått i drøyt 1 døgn, så då har det nok en del gjæring igjen, jf bla. "14-dagers regelen" og at gjæring kan forekomme uten plopp i gjærlåsen. Så ikke kast før du har sjekket etter 12 - 14 dager med gjæring. Får sitere et gammelt jungelord fra hjemmebrygger-miljøet: Don't worry, have a homebrew :)

Ok for jeg har hørt tidligere at gjæringen er over når ploppingen er over, vil det si at FG kan gå ytterligere ned?

Manglende plopping kan bety lekkasje eller stoppet/treg gjæring.
Når stormgjæringen er over går ting litt tregere, så det er jo normalt.
Sjekk lokk og gjæringslås ellers er det bare å gi brygget tid, ved 1.020 er du ikke fryktelig langt fra en typisk porter (1.008-1.014 i følge Beer Smith).

Tilbake
Topp