Temperaturkalkulator

Lurer litt på om mesketemperaturen hos iBrewmaster fungerer.. Skal sette et brygg i morra, en IPA
Jeg har 7,3 kg Weyermann Pale Ale malt. har tenkt til å meske det med 18 liter vann før skylling. Jeg skal ha en mesketemp på 65 grader over en time. Jeg skal meske i kjølebag, så vil at mesketemp skal bli rett. iBrewmaster forteller meg at jeg skal ha vann som holder 72 grader C før jeg blander i malten (malten holder ca 21 grader, da det ligger på kjøkkenbenken). Vil jeg falle på riktig mesketemp da mon tro?
vet at det sikkert er mange tråder om dette emne her inne, men har ikke tid til å lete etter dette denne gang...
Planen er å humle slik:

60 min kok

60gram CTZ - 60 min
40gram Mosaic - 30 min
40 gram Sirius - 30 min
50gram Mosaic og Sirius 5 min/0 min

Regner med en OG på ca 1070..

Takker for svar!

Børge

Det stemmer bra det.
Jeg får 72,13 grader når jeg regner det ut på papiret. Riktig nok uten å ta hensyn til "mash tun mass", så det kan sikkert være greit å forvarme meskekaret.

To calculate the required strike temperature to achieve your desired mash temperature, the following equation can be used (adapted from “Brewing”, M Lewis and T Young, Aspen Publishers Inc, 2001, pg 102):
Strike Temp =
desired mash temp x (litres water + (0.4 x kg malt)) – (0.4 x kg malt x malt temp)

Tilbake
Topp