Temperaturkontroller for gjæring uten "kjøleskapsløsning"

Hei,

Har en liten bod som kan brukes til gjæring.

Tenkte å kjøre en temperaturkontroller og en varmelampe e.l.
Men jeg er litt usikker på hva som vil være beste måten å kjøle ned på hvis det skulle bli for varmt.
Noen som har erfaring med dette? Vet at det en løsning er å bruke et kjøleskap som gjæringsskap, men det vil ikke være mulig for meg akkurat nå.

Gjør et google søk på Son of a fermentation chiller.

Du vil da få opp resultat på kasser bygget med isopor hvor en liten pcvifte koblet til termostat styrer temperaturen i kassen. Kulden kommer passivt fra frosne vanndunker.

Enkel og billig løsning, og dersom du ikke har mulighet for strøm vil det gå ann å bygge slik at du setter vanndunkene i samme rom som gjæringsdunken, da må du imidlertidig regne med å må skifte de oftere og ha mer manuell kontroll på temperaturen. Det vil da fort føre til noe høyere svigninger i temperaturen.

Ja det er snasent, liker at det litt "low tech".

For min del er fordelen at jeg ikke har plass til å ha (enda ett) kjøleskap stående fremme hele tiden, denne løsningen kan lages slik at den enkelt kan plukkes fra hverandre og stables bort ute av syne. Det kan også lages slik at det passer i form og størrelse i forhold til hvor god plass man har og hva slags gjærdunk man bruker.

Genial løsning. Lurer på å bygge en slik å ha i uteboden. Bør kunne kjøle ned noen grader. Ser for meg at spyleveskekanner er perfekte til å fryse vann i.

Dersom det er pris, og ikke plass, som er årsaken til at kjøleskap er uaktuelt, husk at man jevnlig finner kjøleskap som gis bort på Fnn  :)  Jeg fikk det ene mine gratis.

Tilbake
Topp