• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Temperaturkontroller ønskes kjøpt

magne1972 skrev:
Stc-1000 har ikke probe, men sensor, termisk sådan. Alle 10K ohms passer tror jeg. (mange typer på ebay f.eks.)
Har du et kjøleskap eller en fryser som trekker 10A, annbefaler jeg å skifte den ut :)
Et "vanlig" kjøleskap trekker mellom 50-200 watt etter type og størrelse. Det vill si godt under 1A :)

Ber om litt hjelp her for ikke å lage enda en tråd om STC-1000.. Jeg har koblet opp min STC-1000 med to støpsler ut (varme og kulde). I første omgang er det bare kjøling jeg skal bruke. Jeg har koblet kontakten til kjøleskapet inn i STC-1000, da jeg helst ønsker å unngå "mekking" på kjøleskapet (altså, bytte ut STC-1000 med skapets eksisterende termostat).. Mitt problem er at jeg hører dette klikket når STC-1000 setter i gang kjøling, men kjøleskapet får ikke strøm (ikke noe lys i skapet). Jeg har testet koblingen til STC-1000 og det funker fint med en lampe og hårføner. Så jeg er rimelig sikker på at koblingen er ok.

Kjøleskapet er et ca. 1,40m høyt kjøleskap uten frysedel. Det står R600a på kompressoren, noe jeg forstår betyr at det er et relativt nytt skap. Sitatet jeg har inkludert sier at et kjøleskap som regel trekker godt under 1A, kan ikke tro det er noe annerledes for min del (jeg finner ikke noe info på kjøleskapet..)? Og kjøleskapet kan vel ikke trekke over 10 ganger så mye under oppstart? Noen som har noe ideér?  :)
 
Effektforbruket står nok på merkelappen :)
Fungerer kjøleskapet i et vanlig stikk?
Hvis det gjør det, og du er sikker på at stc-kontakten har spenning, skal det fungere. Husk at etter at stc er slått på tar det med originalinnstilling 3 minutter før den kobler til. Såfremt temperaturen er over setverdien :)
 
Vidarsf skrev:
magne1972 skrev:
Stc-1000 har ikke probe, men sensor, termisk sådan. Alle 10K ohms passer tror jeg. (mange typer på ebay f.eks.)
Har du et kjøleskap eller en fryser som trekker 10A, annbefaler jeg å skifte den ut :)
Et "vanlig" kjøleskap trekker mellom 50-200 watt etter type og størrelse. Det vill si godt under 1A :)

Ber om litt hjelp her for ikke å lage enda en tråd om STC-1000.. Jeg har koblet opp min STC-1000 med to støpsler ut (varme og kulde). I første omgang er det bare kjøling jeg skal bruke. Jeg har koblet kontakten til kjøleskapet inn i STC-1000, da jeg helst ønsker å unngå "mekking" på kjøleskapet (altså, bytte ut STC-1000 med skapets eksisterende termostat).. Mitt problem er at jeg hører dette klikket når STC-1000 setter i gang kjøling, men kjøleskapet får ikke strøm (ikke noe lys i skapet). Jeg har testet koblingen til STC-1000 og det funker fint med en lampe og hårføner. Så jeg er rimelig sikker på at koblingen er ok.

Kjøleskapet er et ca. 1,40m høyt kjøleskap uten frysedel. Det står R600a på kompressoren, noe jeg forstår betyr at det er et relativt nytt skap. Sitatet jeg har inkludert sier at et kjøleskap som regel trekker godt under 1A, kan ikke tro det er noe annerledes for min del (jeg finner ikke noe info på kjøleskapet..)? Og kjøleskapet kan vel ikke trekke over 10 ganger så mye under oppstart? Noen som har noe idéér?  :)

Hvis du får regulatoren til å "starte" en lampe så bør koplingen være grei. Husk delay på 3 min? Sikker på at du har satt riktig temp? (Bare spør)... Ikke elektriker, men har du koplet opp med jord? Ikke sikker på om jordingen har noe si....
 
Først må du være sikker på at skapet fungerer, så sett det som foreslått i en stikkontakt som fungerer, så fortsetter vi herfra etterpå.
En hårføner med varme på er effektkrevende så det er en god indikasjon på at STC-100 er OK.
Jord betyr ingenting i dette tilfellet.

Stikkontakten er den som står på veggen, eller at du har en skjøtekontakt på en kabel,
støpselet er det du plugger inn i kontakten :)
bare for å pirke litt :)
 
Skapet fungerer. Det er satt rett i veggen igjen og går som normalt. Jeg er også obs på delayet. Jeg har ventet til blinkingen går over til kontinuerlig lys og man hører klikket i boksen. Da skal det vel være strøm på kjøling? Jeg får prøve igjen i kveld, og sjekke at ledningene fortsatt sitter godt fast i STC-1000. Kanskje noen av ledningene har blitt dratt ut da boksen ble flyttet til sin permanente plass ved kjøleskapet (selv om de skal sitte veldig godt fast).. Jeg kan vel også prøve å putte støpselet til kjøleskapet i varme-kontakten for å se om det evt. er kjøle-kontakten det er problem med?

Men ingen som nevner at det kan være kjøleskapet som trekker litt mye strøm når det skrus på? Da tolker jeg det som lite sannsynlig..
 
Vidarsf skrev:
Men ingen som nevner at det kan være kjøleskapet som trekker litt mye strøm når det skrus på? Da tolker jeg det som lite sannsynlig..

om det er tilfelle vil du har sprengt noe slik at den i ettertid heller ikke virker med lampe/føner.
 
At det trekker litt mere, normalt 7 ganger betyr ikke noe her, og du har prøvd med en hårføner og den trekker nok mer når varmen er på.
Problemet med kjøleskap og start er nå du prøver å starte rett etter en stopp, da blir det for mye mottrykk på stempelet og den greier ikke dra over og starte, derfor delay etter stopp.
 
StoreMy skrev:
Vidarsf skrev:
Men ingen som nevner at det kan være kjøleskapet som trekker litt mye strøm når det skrus på? Da tolker jeg det som lite sannsynlig..

om det er tilfelle vil du har sprengt noe slik at den i ettertid heller ikke virker med lampe/føner.

Releene i STC 1000 skal tåle opptil 10 Amp så det er lite sannsynlig som du sier.
 
Om kjøleskapet trekker for mykje straum er releet i STC-1000 allereie svidd og det vil ikkje kunne slå av og på ei lampe ein gang. Test igjen og dobbeltsjekk alt.
 
Ja, jeg får teste det på nytt i kveld og se hvordan det går. Takk for gode innspill så langt!  :skitbra:
 
Fikk testet igjen i kveld og etter å ha blitt skuffet og konstantert at STC-1000 var ødelagt, fant jeg den ene ledningen som hadde blitt dratt ut.. Etter en liten reparasjon blir nå kjøleskapet styrt av STC-1000!  ;D
Da var det heldigvis ikke værre enn det, takk for alle gode innspill!  :skitbra:
 
Tilbake
Topp