• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Temperaturkontroller ønskes kjøpt

Hei

Da er jeg en lykkelig eier av et noe tilårskommet Whirpool kjøleskap (300,-  ;D) som er tiltenkt gjæring av ymse slag. I den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har en brukt temperaturkontroller til salgs? Type UT-200, STC-1000 etc...?

Chrissor
 
Med alt ekstradillet man trenger for å få STC-1000'en til å fungere som den skal, blir det jo nesten like rimelig å bare kjøpe en UT-200 fra bryggselv?
 
Vi har 3 stc-1000 kjører ein på ein fryseboks og 2 på kjøleskap
Ein meget god løsning og full kontroll på tempratur

Sent from my HTC One V using Tapatalk 2
 
MortenB82 skrev:
Med alt ekstradillet man trenger for å få STC-1000'en til å fungere som den skal, blir det jo nesten like rimelig å bare kjøpe en UT-200 fra bryggselv?

Ekstradill? Man trenger strøm. Har du en gammel strømforgreiner eller skjøtekabel er det alt som trengs. Om ikke, 39kr på Clasern. Ja, også skrutrekker, men det har vel de fleste, så det ikke trengs å regnes med.
Ser ikke helt hvordan 39kr for en forgreiner får de 119kr (kursen ved betaling av en STC-1000 gjennom PayPal for 2 dager siden) til å bli nesten like rimelig som UT-200 som koster 599, men men.
 
MortenB82 skrev:
Med alt ekstradillet man trenger for å få STC-1000'en til å fungere som den skal, blir det jo nesten like rimelig å bare kjøpe en UT-200 fra bryggselv?
Hvilket ekstradill?
Litt kabeltillpassing og monteringsjobb, men det er ikke dyrt.....
 
magne1972 skrev:
Litt kabeltillpassing og monteringsjobb, men det er ikke dyrt.....

Halve moroa det spør du meg...
BTW noen som vet hvilke typer temp.prober som passer til STC-1000 og hvor de kan skaffes?
 
MortenB82 skrev:
Med alt ekstradillet man trenger for å få STC-1000'en til å fungere som den skal, blir det jo nesten like rimelig å bare kjøpe en UT-200 fra bryggselv?

Ikke noe dill og funker som bare det :)
 
I tillegg er det slik at en stc1000 kan styre både varmekilde og kjølesskap, noe ut200 ikke kan (der er det enten eller).
 
Jeg har bygd meg en sånn her og det kom på ca 250 kr! Fungerer knallbra !
 

Vedlegg

  • bilde-10.JPG
    bilde-10.JPG
    122,8 KB · Sett: 665
  • bilde-11.JPG
    bilde-11.JPG
    122,2 KB · Sett: 663
"Ekstradillet" kalles lovpålagt sikkerhet og består i koblingsboks og stikkontakter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg skjønner ikke hva du skal med Dill eller hva det hjelper for;
http://no.wikipedia.org/wiki/Dill
(Beklager litt trolling der...)

Men trenger et par ekstra ting gjør man.
Om man skal bygge noe som gjør samme jobben som UT-200 trenger man;
Plastikkboks (59,90) http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/Koblingsboks-350008/ 1 stk stikkontakt (29,90) http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk...og-dimmer/Stikkontakt-LUBILINE-jordet-46901/ en stk skjøteledning (39,90) http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-med-barnesikring-35584/
Da blir totalprisen ca 250...

Så har du mulighet til å legge til varmeelement da :)

Forutsetter at man har en skrutrekker et sted i huset.
 
StoreMy skrev:
"Ekstradillet" kalles lovpålagt sikkerhet og består i koblingsboks og stikkontakter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mange bruker nok slikt. Jeg har fjernet originaltermostaten, og modifisert hullet til å passe stc-1000.
Dermed trenger man ingenting, bortsett fra å klippe til originale kabler, og det er like lovlig og sikkert som originalt. Helt gratis også.
Eksternt rele er for PID. Stc-1000 har to 10A rele innebygget.
 
MortenB82 skrev:
Trenger man ikke et eksternt rele med heatsink også?

STC 1000 tåler 10A hvis jeg ikke husker feil. Tror ikke et lite kjøleskap trekker 10A strøm (Kanskje peak på 10A ved påslag?) En større fryseboks derrimot kan hende trekker litt mer strøm slik at det er er passende med et ekstra rele for å avlaste STC-1000? Ikke elektriker så ta dette med en klype CaSO4 evt NaCl...

BTW noen som vet hvilke type prober som kan kobles til STC 1000. Vet at K-type ikke passer men kunne ha tenkt meg noe likt K-type som passer... Finnes det?
 
Chrissor skrev:
MortenB82 skrev:
Trenger man ikke et eksternt rele med heatsink også?

STC 1000 tåler 10A hvis jeg ikke husker feil. Tror ikke et lite kjøleskap trekker 10A strøm (Kanskje peak på 10A ved påslag?) En større fryseboks derrimot kan hende trekker litt mer strøm slik at det er er passende med et ekstra rele for å avlaste STC-1000? Ikke elektriker så ta dette med en klype CaSO4 evt NaCl...

BTW noen som vet hvilke type prober som kan kobles til STC 1000. Vet at K-type ikke passer men kunne ha tenkt meg noe likt K-type som passer... Finnes det?
Stc-1000 har ikke probe, men sensor, termisk sådan. Alle 10K ohms passer tror jeg. (mange typer på ebay f.eks.)
Har du et kjøleskap eller en fryser som trekker 10A, annbefaler jeg å skifte den ut :)
Et "vanlig" kjøleskap trekker mellom 50-200 watt etter type og størrelse. Det vill si godt under 1A :)
 
Tilbake
Topp