Temperaturkontrollere konisk uten kjøleskap?

Hei,

Noen som har noen forslag? Jeg har en 7.5 gal "Chronical" gjæringstank, og blir litt trangt med et kjøleskap til(synes dama).
Jeg vet det finnes en slags dyppkjøler til denne, men vil gjerne slippe glykol eller vannbøtte med is.
Har en bod utendørs som er dårlig isolert, pga temperatursvingningene der vil jeg helst ikke gjære der, kan det være noen løsning på dette som ikke blir alt for DIY?

Takk!

mvh
Thomas
 
Hei,

Noen som har noen forslag? Jeg har en 7.5 gal "Chronical" gjæringstank, og blir litt trangt med et kjøleskap til(synes dama).
Jeg vet det finnes en slags dyppkjøler til denne, men vil gjerne slippe glykol eller vannbøtte med is.
Har en bod utendørs som er dårlig isolert, pga temperatursvingningene der vil jeg helst ikke gjære der, kan det være noen løsning på dette som ikke blir alt for DIY?

Takk!

mvh
Thomas

Enkleste og veldig diy er vel noen runder med slange etterfulgt av liggeunderlag. En temp kontroller og ei bøtte med senkepumpe og is.
 
Alternetivet er og bruke boden når svingningene ikke overskrider gjæringstemperaturen. Da trenger du bare en kveil med frostsikringskabel, og en STC-1000/UT200
 
Har fått kveilet varmebeltet rundt gjæringstanken nå, men får svakt støt!
Har prøvd å feilsøke ved å plugge den inn i forskjellige kontakter skjøteledninger etc.
Hva kan dette være? Er det feil på beltet eller er det uungåelig fordi beltet i seg selv ikke er jordet?
Slik ser det ut i nå:
 

Vedlegg

  • IMG_1586.jpg
    IMG_1586.jpg
    165,2 KB · Sett: 158
ja begge kan jo gi uønsket overleding. Feilsøk! Sjekk hele varmebelte for skade på isolasjon. kan du ta på temp proben uten å få støt?
 
ja begge kan jo gi uønsket overleding. Feilsøk! Sjekk hele varmebelte for skade på isolasjon. kan du ta på temp proben uten å få støt?
Så over varmebeltet når jeg satte det på, ingen skader. Prøvde å ta på temp proben mens beltet var på, skjedde ingenting. Proben er i noen slags plast, så tror ikke den leder strøm uansett. Får også støt når bare varmebeltet er plugget rett i veggen og ingenting annet er i nærheten av kona, så regner med at det er det. Får ikke strøm av beltet.

Kanskje jeg kan bruke en av de varmeplatene til petit istedet og prøve å bøye den rundt for å feste den på noen måte? Noen som har noen andre ideer for å varme den?
 
eneste teori jeg har om det ikke er overledning er at varmebeltets feltstyrke induserer en spenning i metallkona. Du kan jorde kona, eller forsøke noen vindinger motsatt vei på varmeleltet, helst 50/50 hver vei.
 
Hadd lånt/kjøpt inn et belte til for å utelukke feil på beltet.. Merkelig hvis det induserer spenning, da det er beregnet å bruke beltet til blant annet vann sikring mot frost og en del av dette består jo av metall ( mye av det i utlandet..)

Easybrew
 
Hei.
Har selv et "magebelte" varmekabel kjøpt fra aliexpress som gir støt når denne er rullet rundt kona.
Regner med at kabelen er laget av halvledermateriale som derav gir støt mot jord. Disse kablene burde hatt en ytre isolerende kappe for at du kunne bruke dem på kona.

Vil selv ikke bruke dem lenger på grunn av dette.
 
Kona er ikke jordet. Kunne sikkert prøvd det, men det blir for mye kabler og greier. Hvis jeg skulle gjort det hadde jeg prøvd med en kabel loddet til en skive som var festet til temperaturproben. Er ingen rørlegger, men mener de fleste vannrør i metall faktisk er jordet. Hadde diskusjon med en rørlegger som mente at det var noen som døde hvert år pga feil/manglende jording av vannrør...??
Er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre her. Står mellom å finne en annen løsning eller å selge den og kjøpe en brewjacket el.l.
Takk for god hjelp!
 
Hei.
Har selv et "magebelte" varmekabel kjøpt fra aliexpress som gir støt når denne er rullet rundt kona.
Regner med at kabelen er laget av halvledermateriale som derav gir støt mot jord. Disse kablene burde hatt en ytre isolerende kappe for at du kunne bruke dem på kona.

Vil selv ikke bruke dem lenger på grunn av dette.
Jeg kjøpte ett varmebelte (rund kabel) fra en norsk nettbutikk, den er beregnet for terrarier og er vanntett, husker ikke ip grad, den vil jeg mene og påstå er 100% sikker også på metall. Skal se om jeg finner link til butikk.
Edit: link. https://www.webzoo.net/hobby-varmekabel-for-terrarier,-6m-og-50w_4473p.html

Billig forsikring med tanke på støt og brann. Har man råd til å kjøpe gjæringskar i topp kvalitet bør man ikke kjipe seg til på en usikker varmekabel fra ebay ol.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp