temperatursensor kalibrering

lowland

Norbrygg-medlem
Er det noen som vet? Hvordan kalibrere sensor på temperatur, Speidel 50L 2015 modell.
Jeg gikk til innkjøp av Termapen, Speidel 66 - Apen 64.
Sensoren er gullende ren.

Tilfeldig å finne denne nå, har akkurat fått svar av speidel angående dette. Du trenger motstand på 1000ohm og 1385ohm, og litt kunnskap med loddebolt.

For the calibration after meticulous exact parameters one needs high-precision resistances of

1000 ohms for R1 (PT1000 = 0 °)

1385 ohms for R2 (PT1000 = 100 °)

When calibrating, you have to wait until the displayed value is displayed stable. Only then you can press OK

settings

4x button down

3x button up

1x button down,

1x button up

Other menu items appear: Calibration and T_GRD Select Calibration "Set R1" appears on the display

Connect the resistor 1kOhm and wait until the displayed value has stabilized.

confirm selection

"Set R2" appears on the display

Connect resistance 1385 ohms and wait until the indicated value has stabilized.

Confirm selection.

Now the message "ok" should appear.

Control:

After leaving the settings, 0 ° is displayed at 1Kohm and 100.5 ° at 1385ohms

Finished

Vedlegg

• IMG_3817.jpeg
    IMG_3817.jpeg
    354,9 KB · Sett: 8
Dette er mao en Pt-1000 sensor

Trenger ikke loddebolt.
Krokodilleklemmer, eller å tvinne beina på motstanden rundt beina etter at du har tatt av pluggen, holder

Men…
Dersom du heller is-vann i tønna, skal temperatursensorer gi 1000 ohm
Når det koker, skal den gi 1385 ohm.
Skjønner ikke hvorfor man skal anskaffe elektronikk for å gjenskape 0 ℃ og 100 ℃

Beina vil se slik ut når du tar av pluggen
1750312192935.png

1750312135907.png

Sist redigert:
Men…
Skjønner ikke hvorfor man skal anskaffe elektronikk for å gjenskape 0 ℃ og 100 ℃
Nå er vel den 100 grader ved kok litt avhengig av høyde over havet, og barometrisk trykk.
Jeg opplever alt mellom 100 og 102 grader ved kok på min Brewtools B80, og det er ved samme høydemeter men ulike barometriske lufttrykk.

Dette er mao en Pt-1000 sensor

Trenger ikke loddebolt.
Krokodilleklemmer, eller å tvinne beina på motstanden rundt beina etter at du har tatt av pluggen, holder

Men…
Det virker som Speidel svarer på hvordan du kan kalibrere kontrollenheta. Hvis du, for eksempel i produksjonen, skal justere inn ei kontrollenhet før den blir montert på maskinen og tilkoblet en sensor må du bruke motstander slik de foreslår. Det forklarer ikke at de foreslår loddebolt, vel å merke.

For å kalibrere sensoren og styringa i ett, så må du jo bruke isvann og kok (justert for lufttrykk), slik at du får med hele systemet.

For de som virkelig vil kalibrere så burde det være helt innenfor å lage ei trippelpunktcelle for vann med utstyr som er lett tilgjengelig. Jeg hadde en gang planlagt det, men fant vel ut at for mitt bruk var 0,0 °C (+/- 0,2 °C) nøyaktig nok, og behovet for 0,01 °C (+/- 0,01 °C) ikke verdt innsatsen.

I forhold til mesking gir vel sensortempraturen et omtrentlig bilde av mesketemratur uansett. Hvor mange sjekker temperaturforskjeller fra toppen av mesken i forhold til sensoren. Hos meg skal jeg ikke strupe sirkulasjonen mye før forskjellen er 2 grader. Og med velfylt maltrør er det ikke store sirkulasjonen som kan stå på.

Jeg må med andre ord si meg enig i at den siste finkalibreringen kan virke noe bortkastet. :cool:

Tilbake
Topp