Nå sitter jeg med 5 termometer som viser ulik temp, 2 stk sprittermometer, 1 bimetalltermometer og 2 PT100-sensorer. Alle 5 viser forskjellig temperatur. Sprittermometerne viser fra 0,5 til 1 grad forskjell på 20 grader sånn ca., og her er PT100-sensorene 1 og 2,5 grader feil (for høyt). Bimetall-termometeret viser samme temp som det ene (høyeste) sprittermometeret.
På 60-70 grader er forskjellen mindre mellom termometerne, men det er fortsatt 2 grader forskjell på 100 (kok) grader.
Jeg har en følelse av at spesielt PT100-sensorene varierer mye og at tempen viser ca. 2,5 grader feil på 20 grader og ca. 1 grad feil ved koking. Har også prøvd isvann.
Finnes det et referansetermometer som alltid vil være nøyaktig?
Hvordan kan man vite hvilket termometer som viser mest mulig rett temp rundt mesketemperaturene fra 60 til 80 grader?
På 60-70 grader er forskjellen mindre mellom termometerne, men det er fortsatt 2 grader forskjell på 100 (kok) grader.
Jeg har en følelse av at spesielt PT100-sensorene varierer mye og at tempen viser ca. 2,5 grader feil på 20 grader og ca. 1 grad feil ved koking. Har også prøvd isvann.
Finnes det et referansetermometer som alltid vil være nøyaktig?
Hvordan kan man vite hvilket termometer som viser mest mulig rett temp rundt mesketemperaturene fra 60 til 80 grader?