Termostat til fryser

Hei

Har bestilt en termostat til fryser hos Brygladen, men de sier de ikke får den på lager før om minst to uker.  Har allerede ventet et par uker,må begynne å tenke på juleøl, og trenger temperaturkontroll!  Er det noen som vet om andre som selger en slik termostat?

Christen
 
Jeg bestilte min fra elv.de. Det kostet meg ganske nøyaktig 350 kroner ferdig levert fra Tzskland.
 
Det går ikke an å direktelenke dit ser det ut til, men om du søker på "UT 100" finner du den. Termostaten heter "Universal-Thermostat UT 100".

Jeg er forresten veldig fornøyd med den. Anbefales!
 
Ah, UT 100! Den er visst veldig populær blant tyske hjemmebryggere. Har lest mye positivt om den, men har den likevel ikke selv.
 
Grove skrev:
Det går ikke an å direktelenke dit ser det ut til, men om du søker på "UT 100" finner du den. Termostaten heter "Universal-Thermostat UT 100".

Jeg er forresten veldig fornøyd med den. Anbefales!

Denne heter også UT 200 på flere nettbutikker nå. Jeg har bestilt fra www.conrad.de (de har fri frakt og andre tilbud med jevne mellomrom, hvis man står på mailinglista deres)
 
Denne UT 200 ser jo veldig interessant ut, men med frakt og mva og fortollingsgebyrer blir den vel temmelig kostbar. Jeg for min del tenkte på en annen løsning, nemlig å få den sendt til broren min som bor i Brussel slik at han kan ta den med til Norge neste gang han kommer. Problemet er bare at Conrad i Tyskland ikke sender til Belgia fordi de (åpenbart) ikke konkurrerer med datterselskapet som befinner seg der. Mens Conrad i Belgia etter det jeg kan se ikke fører UT 200. Hva gjør man da?

Eduard, du som  behersker flamsk, finner du noen andre tilsvarende duppeditter hos www1.conrad.be?
 
Jeg sjekket nettsiden, som er på nederlandsk (flamsk eksisterer ikke som språk ;) ) og der fant jeg heller ikke denne UT 200. Så gjorde jeg et søk på 'thermostaat', men ingen av de 37 søkeresultatene virker aktuelt for formålet.  :noway:

På www.conrad.nl finner jeg UT 100, men av samme grunn som du nevner for den tyske varianten så tviler jeg om de sender til Belgia.
 
Eduard skrev:
Jeg sjekket nettsiden, som er på nederlandsk (flamsk eksisterer ikke som språk ;) ) og der fant jeg heller ikke denne UT 200. Så gjorde jeg et søk på 'thermostaat', men ingen av de 37 søkeresultatene virker aktuelt for formålet.  :noway:

På www.conrad.nl finner jeg UT 100, men av samme grunn som du nevner for den tyske varianten så tviler jeg om de sender til Belgia.

Takk for hjelpen Eduard. Beklager hvis jeg fornærmet deg når jeg antok at språket som snakkes i Flandern het flamsk og "teknisk sett" var noe annet enn nederlandsk. :eek: I stand corrected.

Har forresten skrevet en epost til Conrad i Belgia og spurt om de har noe forslag til løsning. Kanskje de f.eks. kan bestille en "internt" fra Tyskland og sende den til broder'n, slik at de får fortjenesten selv. Da blir det fryser innerst i garasjen til brygging av 50 l juleøl (minst) neste.
 
Jeg gjorde noen søk på Google og fant ut at Conrad.be ikke selger UT100 eller UT200 fordi den ikke støtter belgiske stikk og stikkontakter (som er av den franske typen med jording gjennom en pinne og ikke gjennom kontakter i kanten). Dette var svaret en belgier fikk av Conrad.be da han ba om å få tilsendt en sånn. Så da blir det kanskje likevel best å bestille den rett fra elv.de, og sende den til Belgia slik at du slipper fortollingsgebyr og moms.
 
Eduard skrev:
Jeg gjorde noen søk på Google og fant ut at Conrad.be ikke selger UT100 eller UT200 fordi den ikke støtter belgiske stikk og stikkontakter (som er av den franske typen med jording gjennom en pinne og ikke gjennom kontakter i kanten). Dette var svaret en belgier fikk av Conrad.be da han ba om å få tilsendt en sånn. Så da blir det kanskje likevel best å bestille den rett fra elv.de, og sende den til Belgia slik at du slipper fortollingsgebyr og moms.

Ja, det kommer jeg til å gjøre. Var ikke obs på elv.de i farten.

Og til skrekk og advarsel siteres svaret jeg fikk fra DHL Express da jeg spurte om kostnader ved fortolling osv.:

Hei

Hvis dette blir sendt som bil frakt koster det 469,-NOK i fortollings gebyr og 111,-NOK i utleggsgebyr hvis du ikke har tollkreditt hos tollvesenet.

Hvis det blir sendt som fly frakt så vil det være et utleggsgebyr 110,-NOK hvis du ikke har tollkreditt hos tollvesenet og fortolling er inkludert i frakt prisen.

Mvh Jørn


Fullstendig sinnssykt, men typisk Norge.
 
Ringte brodern i Belgia for litt siden. Det viste seg at han hadde en tilsvarende termostat liggende og slenge. Skulle bare mangle, gammel "trikker" som han er. Visstnok ikke digital, men gjør sikkert nytten. DHL Express, gå og heng dere. Overleveres ved  neste Norgesbesøk ved sankthanstider. Yess! Da blir det å følge med på Finn og få tak på en passende fryseboks. 200 l eller deromkring burde vel holde for to 30-litersbøtter side ved side? Kjøleskapet jeg kjøpte før påske, til lagergjæring, kan nå oppgraderes til Øleskap. :biersmile:
 
Glem ikke å be brodern å fylle opp kufferten med belgisk øl, viklet i bobleplast og satt på plass av pute/dyne/mer bobleplast. Baggasjen hans kan han ha i ryggsekken ;D.
 
Henning1 skrev:
Fullstendig sinnssykt, men typisk Norge.

Fortolling er forholdsvis enkelt i Norge, så jeg synes faktisk ikke det er noen grunn til å klage på dette. Klag heller på at DHL tar for høye gebyrer, men det er nok typisk tysk?
 
Eduard skrev:
Glem ikke å be brodern å fylle opp kufferten med belgisk øl, viklet i bobleplast og satt på plass av pute/dyne/mer bobleplast. Baggasjen hans kan han ha i ryggsekken ;D.

Jeg skal forslå det ja, takk for tipset! Dessverre har han ikke diplomatstatus, så det blir vel bare vanlig typisk norsk kvote, kan jeg tenke meg. Skjønt "typisk norsk kvote" er vel i praksis langt over en sixpack har jeg inntrykk av. I hvert fall så lenge tollen ikke blander seg inn.
 
Kvoten er da 5 liter dersom man ikke importerer sprit og vin samtidig, det er nok en del 0,33-liters flasker i kofferten da, nok til å sprenge 20 kg-grensen til noen flyselskap ;).
 
Nå ble det til at jeg handlet hos elv.de for forsendelse til Brussel og håndbagasje derfra til Gardermoen i slutten av denne måneden. Tror ikke jeg skal mase om flere tjenester, i hvert fall ikke med mindre han får en solid kompensasjon. I hvilken form kan "man" sikkert tenke seg!

Har ikke interessert meg spesielt for belgisk øl, erfaringen begrenser seg vel til Stella Artois og en og annen Kriek. Husker jeg besøkte Waterloo i slutten av august 2001 og prøvde sistnevnte på en uteservering der (ute ved slagfeltet).
 
Tilbake
Topp