Termostrips; lurer de deg?

Finn Berger

Moderator
I min enfoldighet har jeg gått ut fra at termostrips (LCD-termometer som du klistrer på utsiden av gjæringsdunken) er et uproblematisk hjelpemiddel, jfr. beskrivelsen til Bryggselv: Lim dette på gjæringskaret så kan du se hva gjæringstemperaturen er inne i karet.

Men så kom jeg opp i en diskusjon om dette med folk jeg regner som rimelig velinformerte, som påstod at det kunne bli relativt store forskjeller mellom den indre temperaturen og hva disse stripene viser. Ikke fordi stripene ikke er pålitelige i seg selv, men fordi de påvirkes av ytre temperatur, og fordi "kjernetemperaturen" i karet kan være høyere enn i ytterkantene.

Litt googling ga meg ikke noe klart svar. Kan noen hjelpe meg?

Det er relativt enkelt å sjekke med det elektroniske termometeret mitt, så jeg finner vel et svar om et par dager, når morgendagens brygg er kommet godt i gang. Men om noen allerede har gjort noen sånne målinger, ville det være interessant å høre. (Jeg tror faktisk jeg har målt en gang for lenge siden, og at resultatet var at jeg kunne stole på stripene, men jeg er ikke 100% sikker på det:(.)
 
Sist redigert:
Når jeg målte forskjell mellom en ds18b20 sensor isolert utenpå karet vs. I thermowell, var forskjellen liten. Siden stripsen ikke er isolert, vil jeg tro den svinger mye mer. Da kan den være 100% riktig hver gang du sjekker, og feil resten av tiden :)
 
Kjenner ikke til nøyaktigheten på de, men det som kan ha litt å si er materialet i gjæringskaret.
Rustfritt stål leder varme en god del bedre enn PET-plast, så mulig det påvirkes mindre av ytre faktorer. (Men luft er uansett en dårlig leder, så vil tro en føler på selve karet kan fungere tilfredstillende.)

Jeg vil også tro at man må ha relativt store gjæringstanker før det er snakk om større temperaturforskjeller internt.
 
De viser det samme, stålkar her og jeg måler både i og utenpå konstant med DS18B20
Det sier seg selv at det er mere energi i de noen og tyve kilo brygg du har enn i de få gram luft på utsiden.
Problemet mitt er st de er lite syblig.
 
Vil nok avhenge av romtemperaturen. Om romtemperaturen er vesentlig lavere enn temp i gjæringskaret vil det nok være endel feilvisning.
 
OK, da har jeg gjennomført målinger av to brygg; en pils som jeg satte til gjæring på kjellergulvet for to dager siden (w-34/70), og en best bitter som jeg brygga i går (med 1318). Begge holdt et hyggelig tempo på klukkinga.

Jeg brukte dette termometeret, som jeg satte ned i gjærlåshullet (gjennom en folie), alt under iakttagelse av hysterisk reinslighet:). Jeg passa på å måle litt rundt omkring nede i dunken.

Pilsen holdt 12,1 grad, og bitter'n holdt 18,0. Og det var faktisk nøyaktig hva termostripsene viste, også. Temperaturen i rommet var litt lavere - en og to grader. Dermed meiner jeg å ha fastslått at termostripsene viser riktig - i alle fall under de forholdene jeg bruker dem. I og med at jeg regulerer temperaturen i dunken gjennom å sette den på et sted der jeg mener temperaturen vil bli påvirket slik jeg ønsker, er det ikke veldig stor forskjell mellom temperaturen i dunken og i omgivelsene, men det er noe under den kraftigste gjæringen. Og stripsene følger temperaturen i ølet helt nøyaktig - om jeg skal stole på målingene jeg gjorde nå. (Og det skal jeg!)

Faktisk burde vel denne måten å gjøre det på være bedre enn elektronisk styring, fordi temperaturen i dunken ikke svinger hele tida:)?
 
Samme erfaring jeg også har, under stormgjæring viser ofte stripsa et par grader høyere enn omgivelsene
og ellers er der stort sett det samme
 
Samme erfaring jeg også har, under stormgjæring viser ofte stripsa et par grader høyere enn omgivelsene
og ellers er der stort sett det samme

Det er hva jeg opplever,også - og det er vel egentlig en tilstrekkelig indikasjon på at stripene viser riktig temperatur?

Men nå blei jeg utfordra på det av kloke hoder under klubbmesterskapet i helga, så da blei jeg usikker. Så da ville jeg høre hva andre hadde av erfaringer - og så gjennomføre en måling.
 
Tilbake
Topp