Test av Speidel, BBAutomatic og Grainfather

Om ikke så lenge skal jeg trolig ha en head-to-head-test av Speidel, Grainfather og Beer Brew Automatic (20 til 30 liter). For at testen skal være mest mulig interessant, så spør jeg: Hva vil du vite om disse apparatene i en slik test? Jeg har jo mine kriterier, men hadde vært fint å høre hva dere vektlegger i en slik test.
 
Flott med test! Spennende å se hvordan billigmaskinene klarer seg mot Speidel :)

Spm jeg kommer på i farten
1. I hvor stor grad er prosessen automatisert slik at man slipper manuelt arbeid underveis?
2. Opplevd kvalitet?
3. Hvordan er maskinene å rengjøre? Enkelt og lite tidkrevende trekker opp.
 
Jeg skal ikke si at andre faktorer er uinteressante, men det viktigste for meg, om jeg skulle skaffe meg noe sånt, ville vært hvor god kontroll over prosessen jeg får.
 
Gjerne teste hvor god de er til å holde på en bestemt temperatur, og ramping tid fra en temp til en annen. Effektivitet kan jo være interresant, både før og etter skylling. Tid fra ferdig skylling til kok.
Tid er gjerne ikke så relevant å måle om alle apparene har noenlunde samme effekt, men om ett apparat har mer effekt synes jeg at det skal komme positivt ut.
 
Denne testen gleder jeg meg stort til, Torstein. Håper du tar godt med bilder og skriver en lang og fin test-reportasje ;)

Jeg brygger i dag ekstrakt (med spesialmalt). Men ønsker å kjøpe meg en bryggemaskin i løpet av sommeren og begynne med all-grain.

Så denne testen blir derfor meget spennende. Virker som mye er dekket i innspillene over. Litt usikker på hva mer man/jeg bør se etter, før jeg gjør mitt valg (bortsett fra det som er obvious - at Speidel er mye dyrere enn de to andre).

Er spesielt interessert i hvordan den nye BB Automatic vil klare seg. Ønsker i utgangspunktet et oppsett med litt mer kapasitet, og da blir vel valget enten BB60 Automatic eller Speidel 50. Antar at en test mellom BB30 Auto og Speidel 20 vil gi meg et sammenligningsgrunnlag mellom BB60 Auto og Speidel 50 i samme slengen (de er vel stort sett helt like de to forskjellige versjonene av disse, bortsett fra kapasitet, siik jeg har skjønt)

Hvilke kriterier hadde du tenkt å legge vekt på? Kanskje du kunne luftet de litt på forhånd?
 
Skal du da teste bb30 auto med silkar og en gang til med silbunn?. Begge deler følger jo med.
 
Jeg er nysgjerrig på hvor enkle de apparatene er å reparere om noe skulle ryke. Hva hvis pumpen ryker? Eller en temperaturprobe må skiftes?
 
Kommer denne testen? Jeg skal kjøpe en av disse nå og er ikke sikker på hva jeg bør velg?

Se slutten på del 3 av videoen postet over for en god konklusjon.

Mine egne erfaringer tilsier at lommeboken styrer.
GF er ganske rimelig, har litt mer mikkmakk som kan feile over tid. Speidel er solid kvalitet og modulært hvor alle deler kan byttes rimelig enkelt, så den burde vare i en mannsalder, men den koster MYE mer.

Har du råd kjøper du speidel, hvis pengene ikke strekker til mer en GF så blir du sikkert godt fornøyd med denne også, de er begge gode.
 
Se slutten på del 3 av videoen postet over for en god konklusjon.

Mine egne erfaringer tilsier at lommeboken styrer.
GF er ganske rimelig, har litt mer mikkmakk som kan feile over tid. Speidel er solid kvalitet og modulært hvor alle deler kan byttes rimelig enkelt, så den burde vare i en mannsalder, men den koster MYE mer.

Har du råd kjøper du speidel, hvis pengene ikke strekker til mer en GF så blir du sikkert godt fornøyd med denne også, de er begge gode.


Vet du noe om BB30A?
 
Jeg har hatt både grainfather og speidel, kvaliteten på grainfather er mer enn god nok, selvom det helt klart er bedre på speidel. Grainfather har også noen fordeler over speidelen med bedre fleksibilitet og hakket mer effektiv. Med den nye kontrolleren er det ikke så mange grunner lengre for å gå for speidel. Bryggedagen blir hakket mer strømlinjeformet med speidel, men ikke mye. Vil si du burde få speidelen til en god pris skal det være verdt det

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
 
Tilbake
Topp