1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Teste kompressor kjøl

En tråd i 'Utstyr' startet av Mr.Baggins, 12 Mai 2015.

1. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hoi... Jeg har et kombiskap som jeg ikke vet om virker. Jeg tenkte å bare koble ledninger på kompressoren for å se om den starter, men det var litt å velge i så jeg legger ved et bilde å hører om noen kan si meg hvordan jeg skal koble for å teste kompressoren. Det var ikke ledninger tilkoblet når jeg fikk det.

Vedlagte filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstørrelse:
      157,4 KB
      Visninger:
      117
    • image.jpg
      image.jpg
      Filstørrelse:
      202,2 KB
      Visninger:
      111
  2. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

3. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg kan ikke se noen kondensator, og har du anledning til å dumme ned den tegningen litt ;)

4. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ingen andre som har vert borti dette?

5. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Her ser du et eksempel på et kjøleskap skjema fra danfoss. Kompressoren har to viklinger en driftsvikling som vist til venstre på skjema og en startvikling til høyre. Startviklingen må ha en kondensator i serie for å faseforskyve nettspenningen siden vi ikke har trefase tilgjengelig. Startviklingen og kondensatoren skal kun ligge inne i en kort tid. Noen få sekunder. Dette er oppgaven til startreleet. Startreleet kan enten være basert på en spole som her eller et ptc element. Ser jo ut som at du mangler kondensatoren. Spenningen skal nok inn på N og L. S tipper jeg er startviklingen nr (13 her). kjøleskap.png

6. Ullaen

Ullaen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Blåser liv i en gammel tråd

Har fjernet termostat i et skap og lurte på om noe kobles inn på denne pinnen: C «switched live from thermostat» ??

Del denne siden