Texas Ranger Oppskrift. Noen som har? eller vil spekulere for meg?

Hei.

No vil eg gjerne lage en Texas Ranger liknande øl.
Denne er som kjent sjukt digg. Eg har googla og finn ingenting.
Er det nokon som har ei slik oppskrift eller vil foreslå eit alternativ for meg?
 
Jeg tok utgångspunkt i NØ Porter og tilsatte litt peated malt og 3 Chipotle chili á 10 gram på 15 liter
Ble skitbra  :skitbra:
 
Send en mail til Mikkel på Mikkeller. Har god erfaring med å få info fra ham.

Vet iallefall at han bruker chipotle krydder/knust chipotle.
 
Odland skrev:
Send en mail til Mikkel på Mikkeller. Har god erfaring med å få info fra ham.

Vet iallefall at han bruker chipotle krydder/knust chipotle.

Det kan eg gjerne gjere.

Skal eg bruke info@mikkeller.dk eller har du ei anna adresse som du kan sende til meg på PM.
 
Den er i Mikkeller boka.

20L i kar, 25i kok:

OG: 1086
BG: 1069
FG: 1036

6,6% Abv.
166 EBC
68 IBU

4500g MO Pale Malt
768g Chocolate Malt 800 EBC
768g Roasted Barley 1100 EBC
960g Cara Crystal Malt 130 EBC
672g Brown Malt 150 EBC

Samlet: 7668g til mesk
Meskes på 68c i 60min

Humle:

25g Colombus 60min
32g Saaz 15min
64g Centennial 1min

Gjær:

1056 American Ale
Temp: 20-22c

Krydder:
15g Chipotle-chilikrydder kokes de siste 10min med humlen.


Skrev av etter beste evne. Nå skal det sies at jeg syns noen av oppskriftene i boka virker litt rare, f.eks er FG'en fryktelig høy på denne oppskrifta, men det kan vel ha noe med Mikkellers oppsett eller whatnot å gjøre.

Lykke til!
 
Det har vel heller med Mikkelers smaksløker å gjøre den FG'en, forutsatt at den stemmer.
Vil du treffe den så må du meske høyt nok ditt oppsett, 68 som det står i oppskriften vil vel passe også de fleste hobbybryggere
Jeg ville valgt single infusion på 68 grader på mitt utstyr. Står det noe i boka om hvor lenge den bør lagres før konsum?

Lykke til
 
Sist redigert:
Oppskriftene er fryktelig kryptiske. Jeg har regelrett skrevet av det av nytting informasjon som står der.
Står ingenting om hvor lenge de skal stå dessverre.
 
Enig i at det står mye rart i den boka
Utgjæring på 58% høres idiotisk lavt ut


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har hatt høyere FG, 1.040. Den står ennå til lagring
 
Men da har du vel hat høyere OG også?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, litt. Et kloneforsøk av Ringnes Polaris baltisk juleporter. Brukte også ukritisk en bryggekalkulator for å beregne meskevannstemperatur så jeg startet mesk på 72 grader. Ville vært mere fornøyd med FG på 1.036 men duverden for en smaksbombe det ølet er. Fremdeles for søtt men forfatteren av originalen sier at ølet skal ha et års lagring eller mer.

Edit : Siden dette var et lagringsøl flasket jeg det på bjørnunger og tilsatte US-05 fordi ølet hadde stått til sekundærgjæring i to måneder. Det var en underlig spennende opplevelse, men det gikk som planlagt og helt fint
 
Sist redigert:
Den er i Mikkeller boka.

20L i kar, 25i kok:

OG: 1086
BG: 1069
FG: 1036

6,6% Abv.
166 EBC
68 IBU

4500g MO Pale Malt
768g Chocolate Malt 800 EBC
768g Roasted Barley 1100 EBC
960g Cara Crystal Malt 130 EBC
672g Brown Malt 150 EBC

Samlet: 7668g til mesk
Meskes på 68c i 60min

Humle:

25g Colombus 60min
32g Saaz 15min
64g Centennial 1min

Gjær:

1056 American Ale
Temp: 20-22c

Krydder:
15g Chipotle-chilikrydder kokes de siste 10min med humlen.


Skrev av etter beste evne. Nå skal det sies at jeg syns noen av oppskriftene i boka virker litt rare, f.eks er FG'en fryktelig høy på denne oppskrifta, men det kan vel ha noe med Mikkellers oppsett eller whatnot å gjøre.

Lykke til!


Tusen takk. Synes det virker litt skummet å flaske en øl med FG på 1036. Har du forsøkt å lage denne?
 
Har ikke brygget den nei, men som nevnt er det mye i den boken som skurrer litt. En annen oppskrift på " I Beat You" har omtrent like mye karamellmalt, samme gjær, og samme gjæringstemp, men en grad lavere mesketemp. Dette skal da tydeligvis føre til at utgjæringen går helt ned til 1015. Det er også i følge boken rundt 25% havregryn i Beergeeks Breakfast, noe som høres utrolig klissete ut.

Så jeg ville tatt oppskriften med en klype salt, reduser karamellmalten litt, og juster oppskriften med tanke på at du vil få bedre utgjæring, for det vil du. La den stå til FG er stabil.
Jeg ville også guffa på med litt mer Chipotlekrydder, men det er vel mer en preferanse enn ett råd ;)
 
Tilbake
Topp