Tid for juleøl!Andrime Old Ale variant?

Heisann,ganske fersk brygger her,som lurte på om noen kunne uttale seg om denne varianten av Andrime Old Ale?Har tenkt å få 24 liter i gjæringskar.Kokevolum 32 liter.
5500 g Maris Otter Pale malt-6EBC
500 g Amber malt-60EBC
400 g Carahell malt -25EBC
100 g Pale Chocolate malt-1025EBC
400 g Crystal malt-150EBC
250 g Melassesukker
Eventuelt mørk spraymalt for å justere OG.

Humle:40 g Target 9%-60 min
30 g East kent goldings 5%-15 min
35 g East kent goldings 5%-2 min

Wyeast 1056
Wyeast 1968

Prøver å få en OG på 1.071 og ABV på 7,2
Meskes på 66 grader i 90 min
Kokes i 90 min

21 grader i 21 dager!
6 gram sukker pr liter
Lagres videre på 15 grader frem til jul...

Er jeg helt på jordet her?Dette er i mitt forsvar den første oppskriften jeg prøver å "lage":rolleyes: selv.Har kun gjort ferdige ølsett før...
Setter pris på tilbakemeldinger og eventuelt forandringer dere ville gjort..:)
 
Sist redigert:
Husker ikke oppskriften i hode som Gahr la ut i medlemsseksjonen. Kan du fortelle hvilke endringer til den du har gjort og hva du ønsker å oppnå med disse endringene? Lagde sjøl denne til forrige jul (versjon 1) og synes den ble veldig god. Smakte den på nytt her om dagen en flaske som hadde stått et år, bare snader. Flott maltprofil :)
 
Heisann,vel, endringene er vel kun at jeg ikke fant helt rett type malt:(...og ville ha litt mere i gjæringskar..Er som sagt ganske så fersk på dette,men så lenge det ikke ser helt bort i natta ut,blir det brygga...forresten,er gjæren grei til dette ølet?
 
Heisann,ganske fersk brygger her,som lurte på om noen kunne uttale seg om denne varianten av Andrime Old Ale?Har tenkt å få 24 liter i gjæringskar.Kokevolum 32 liter.
5500 g Maris Otter Pale malt-5EBC
500 g Amber malt-125EBC
400 g Carahell malt -25EBC
100 g Pale Chocolate malt-600EBC
500 g Crystal malt-120EBC
250 g Melassesukker
Eventuelt mørk spraymalt for å justere OG.

Humle:25 g Target 9%-60 min
20 g East kent goldings 5%-15 min
30 g East kent goldings 5%-2 min

2 pk Nottingham tørrgjær

Prøver å få en OG på 1.073 og ABV på 7,4.
Meskes på 66 grader i 90 min
Kokes i 90 min

21 grader i 21 dager!
6 gram sukker pr liter
Lagres videre på 15 grader frem til jul...

Er jeg helt på jordet her?Dette er i mitt forsvar den første oppskriften jeg prøver å "lage":rolleyes: selv.Har kun gjort ferdige ølsett før...
Setter pris på tilbakemeldinger og eventuelt forandringer dere ville gjort..:)

Malt profilen du har satt opp ser veldig bra ut.
Ut i fra Humla du har satt opp så får jeg en IBU på 29.65. I oppskriften skal det være en IBU på 47.
Hvis du endrer 25 gram Target til 44 gram Target humle på 60 minutt så ender du vel på 47 IBU.
 
Heisann,vel, endringene er vel kun at jeg ikke fant helt rett type malt:(...og ville ha litt mere i gjæringskar..Er som sagt ganske så fersk på dette,men så lenge det ikke ser helt bort i natta ut,blir det brygga...forresten,er gjæren grei til dette ølet?
Angående gjæra, så har jeg ikke erfaring med Nottingham.
Men i oppskriften brukes Wyeast 1968 eller WLP 002. Tørr gjær som ligner på denne kan være Safale S04. Leste om det her https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=13175.0
 
oi..skivebom med hensyn til IBU da.(som jeg nå fant ut er bitterhet på ølet?)Er litt redd for å få det for bittert,har vel litt sarte smaksløker med hensyn til det enda...:)Så hvis jeg øker Target til..hmmm...35 da?Ser balansen fortsatt grei ut??
Ser i orginaloppskriften at det brukes Wyeast 1968 og 1056 activator flytende gjær?Ser ikke WLP 002?
Takker for svar...
 
oi..skivebom med hensyn til IBU da.(som jeg nå fant ut er bitterhet på ølet?)Er litt redd for å få det for bittert,har vel litt sarte smaksløker med hensyn til det enda...:)Så hvis jeg øker Target til..hmmm...35 da?Ser balansen fortsatt grei ut??
Ser i orginaloppskriften at det brukes Wyeast 1968 og 1056 activator flytende gjær?Ser ikke WLP 002?
Takker for svar...

Du kan forsøke med det. Du får vel en IBU på 38,9.
Her er en kalkulator du kan bruke, der kan du sette opp hele oppskrifta om du vil http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/calculator/

Angående Wyeast 1968 så brukte jeg dette gjær kartet her http://torontobrewing.ca/skin/frontend/default/torontobrewing/images/info-sheets/yeast-subs.pdf

Her er en annen
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0093/2142/files/Yeast_Substitutions.pdf
 
Takker for linker!Da er oppskriften oppdatert...
Fikk IBU på 38...i Beersmith 2...Har sittet og lekt meg litt i dette programmet og det ser ikke dumt ut!;)
Ser jo at jeg nærmer meg mer og mer den orginale oppskrifta her...!
Dette blir spennende å prøve!!:D
 
Tilbake
Topp