Tidsklemme på gjærstarter

Hei

Jeg har planer om å brygge på lørdag, men ser nå at jeg kan komme i en liten tidsklemme med starteren. Jeg får ikke varene levert før torsdag, og det første jeg vil gjøre da er å klemme i gang gjæren (wyeast activator), disse regner jeg med er klare til å helle i starteren på fredag som så igjen må stå til lørdag hvor det skal pitches.
I følge Mr.Malty's kalkulator kan jeg klare meg med en starter på ca 3 liter med fire pakker gjær til et brygg på 50 liter ale OG 1065. Problemet er at det blir knapt med tid, og jeg får uansett ikke tid til å dekantere.
Vil det gå greit å pitche hele 3-literen med starter i brygget? Eller vil det kunne ødelegge/ sette usmak på det? Og har starteren stått lenge nok?
Jeg bruker både gjærnæring og luftestein i starteren.
 
Du trenger ikke vente til gjærpakken har blåst seg opp før du heller den i starteren, du kan godt sette starteren så raskt du får gjæren.
Hvilken gjær bruker du? Viss den er en flokkulerende gjær, kan det holde å sette den i kjøleskapet på fredagkveld og dekantere på lørdag.

Hvor mye skade det gjør å ikke dekantere kommer litt an på øltypen; viss det er mye smak (spesielt humle) i ølen, skjuler du mye av usmakene som kan komme fra starteren.
 
Takk for kjapp tilbakemelding. Dersom jeg ikke trenger å vente til posen har blåst seg opp så sparer jeg jo en dag, det er topp. Jeg skal bruke en Wyeast 1084 Irish Ale med medium flokkulasjon.
 
Enig med Knut André. Men hvis du får dårlig tid, hadde jeg ikke vært bekymret for 3 liter starter i 50 liter vørter.
 
Da prøver jeg på det... Setter starteren med en gang jeg får varene på torsdag. Setter den i kjøleskapet fredag kveld, og satser på at den kan dekanteres noen timer før pitching på lørdag for å få den opp i rett temp igjen. Det blir sikkert ikke pitching før ettermiddag/kveld.

Takker for hjelpen karer. Godt med all hjelp for en nybegynner....  :skitbra:
 
En ting til jeg kom til å lure på nå... Det står jo i de fleste "oppskrifter" på gjærstarter at det bør brukes gjærnæring i starteren. Det hadde jeg også tenkt å gjøre. Men som det har kommet frem i dette innlegget mitt så sies det at jeg ikke behøver å klemme i gang posene med gjær å vente til de blåses opp, bare helle de rett i starteren. Det som falt meg inn da var om jeg kan bruke disse pakkene med gjærnæring som ligger inne i pakkene fra Wyeast i starteren, og i så fall om det er nok med disse eller om jeg bør tilsette ytterligere gjærnering i tillegg? Eller er det slik at jeg bør klemme hull på disse å "blande" det godt i gjærposen før jeg tømmer det i starteren og så tilsette ekstra næring?
 
Klem pakkene. Da er jo den næringen blandet med gjæren. Men tar jo ikke mer enn 2-3 timer ved 20 °C å la de blåse seg opp, ikke en dag.. Men du kan fint klemme pakkene og hele det rett i starteren. Pass på samme temp på starer og gjær. Det er det viktigste !Jeg bruker alltid gjærnæring i tilleg som jeg koker inn. Fleste gjør nok det. (Gjærnæring fra Wyeast inneholder zink som er viktig for gjæren, vet ikke om det er det i gjærposene.) Les her hvis du lurer på noe mer.
 
Tilbake
Topp