Tidspunkt for vasking av gjær

kjellebass

Norbrygg-medlem
Jeg har akkurat begynt med å vaske ut gjæren fra tidligere brygg for gjenbruk. Har bare gjort dette en eneste gang. Brygget som jeg brukte gjenbrukt gjær til, er enda ikke ferdig. Jeg vet derfor ikke om vi snakker suksess eller skandale.

Jeg kjører følgende prosedyre:
- Kok 3-4 liter vann i 15 minutter.
- Avkjøl til ca. 20 grader.
- Tilsett vannet til gjærkaken fra forrige brygg.
- Se en gammel episode Seinfeld.
- Tøm vesken fra gjæringsdunken over i en desinfisert karaffel eller to (la bunnfallet være igjen).
- Dekk til toppen av karaflene med starsandynket aluminiumsfolie.
- Sett karaflene i kjøleskapet i et døgn eller så.
- Tøm vesken fra karaflene, men la en en liten slant være til overs.
- Bland slantene med gjæren for å løsne gjæren fra bunnen.
- Tøm alt innhold i karaflene over i et desinfisert norgesglass.
- Merk norgesglasset med dato, gjærtype og annen interessant info og plasser glasset innert i kjøleskapet.

Dette funker utmerket. Ved neste brygg lager jeg en starter av gjæren osv.

I dag fikk jeg imidlertid et tips om at gjær som skal gjenbrukes, burde vaskes ut tidlig i gjæringsprosessen istedenfor ved endt gjæring, f.eks. ved omstikking etter endt stormgjæring.

Spørsmålet er som følger:
Stemmer det at man burde ta gjæren før gjæringsprosessen er over? Kan jeg få bismak av døde gjærrester e.l.?

Videoen har jeg brukt som inspirasjon, men modifisert litt. Jeg skjønner imidlertid ikke at han tar sjansen på å bruke vann direkte fra springen. Føles litt risky med tanke på infeksjonsfare.

Det jeg lurte på var imidlertid ikke relatert til selve gjærvasken, men tidspunktet i gjæringsprosessen man bør gjøre dette. Jeg har blitt tipset om at man bør vaske ut gjæren etter omstikking rett etter endt stormgjæring. Mange liker ikke stikke om pga av økt infeksjonsfare og lar brygget være i ro til endt gjæring.

Spørsmålet er altså om det vil det være noen forskjell på kvaliteten på gjær som vaskes ut etter omstikking etter 6-7 dager vs gjær som har vært gjennom hele gjæringsforløpet?

De fleste på dette forumet stikker ikke om, ei heller jeg. Kvaliteten er mer enn god nok på gjær som har vært gjennom hele gjæringsforløpet. Det vi jo tar vare på er den gjæren som IKKE er død, og som derav synker fort til bunns. Edit: den døde gjæren synker fortest

Sist redigert:
Jeg har aldri hatt problemer med vann rett fra springen. Faren for infeksjoner av det mener jeg er veldig overdrevet, med mindre du har privat vannkilde eller har andre grunner til å tvile på vannkvaliteten din.

For min del virker det mer risikabelt å koke vann og oppbevare det mens det kjøles ned. Har du mulighet for å varmebehandle det i tette beholdere er det en sak, men det har de færreste. Da blir ofte løsningen å la fanget stå i en kjele med lokk el., gjerne uten noen effektiv måte å hindre en ganske lang periode på 25-40 grader. Da er du ganske langt unna det nykokte vannet.

Når du jobber med såpass mye væske, vil du uansett ikke klare å holde ufiltrert luft vekk, så vann blir bare en veldig liten risiko.

Jeg viser det ikke i videoen, men jeg bruker som regel en runde med klordioksidtabletter før jeg bruker gjæren. Den har vært utsatt for så mye at den er en risiko ønsker å redusere.

De fleste på dette forumet stikker ikke om, ei heller jeg. Kvaliteten er mer enn god nok på gjær som har vært gjennom hele gjæringsforløpet. Det vi jo tar vare på er den gjæren som IKKE er død, og som derav synker fort til bunns. Edit: den døde gjæren synker fortest

Det er veldig godt å høre! :) Jo mindre jobb jo bedre! Jeg stakk ikke om på mine første batcher, men så ble jeg overbevist av en kollega som er en ivrig omstikkende ølbrygger om at dette var et must. Jeg har imidlertid droppet omstikking på mine siste batcher, men etter nevnte tips lå det an til tilbakefall.

For å konkludere: Med din bistand er min omstikking herved lagt på hylla for godt. Tusen takk for hjelpen! :)

Jeg har aldri hatt problemer med vann rett fra springen. Faren for infeksjoner av det mener jeg er veldig overdrevet, med mindre du har privat vannkilde eller har andre grunner til å tvile på vannkvaliteten din.

For min del virker det mer risikabelt å koke vann og oppbevare det mens det kjøles ned. Har du mulighet for å varmebehandle det i tette beholdere er det en sak, men det har de færreste. Da blir ofte løsningen å la fanget stå i en kjele med lokk el., gjerne uten noen effektiv måte å hindre en ganske lang periode på 25-40 grader. Da er du ganske langt unna det nykokte vannet.

Når du jobber med såpass mye væske, vil du uansett ikke klare å holde ufiltrert luft vekk, så vann blir bare en veldig liten risiko.

Jeg viser det ikke i videoen, men jeg bruker som regel en runde med klordioksidtabletter før jeg bruker gjæren. Den har vært utsatt for så mye at den er en risiko ønsker å redusere.

Takk for nærmere forklaring. Makes sense! Skal prøve meg med ferskt vann neste gang.

Har forresten nettopp lest boken din. Har hjulpet meg en god del. Takker! Det står faktisk en "Mai du milde" og plopper nedi kjelleren min akkurat nå. Gleder meg til å smake på resultatet! :)

Koking av vannet er også for og få ut oksygen. Uten oksygen i lagringsvesken så "sover" gjæren bedre. Med oksygen vil den kunne fortsette å tære på matpakken som den har laget seg.

Jeg høster fra toppen (top cropping), så slipper jeg alt dette. På de fleste gjærtypene går dette fint. På den måten har du ikke med gjærceller som er i dårlig form. Det er ganske lite som trengs for en batch.

Jeg så et annet tips her for en stund siden som var ganske smart: i stedet for å vaske gjæren etter bruk, så lager du fex en halvliter ekstra gjærstarter, og heller over det "ekstra" i et eget glass før du setter det i kjøleskapet osv. Vips så har du helt ren og fin gjær til neste brygg :)

Jeg så et annet tips her for en stund siden som var ganske smart: i stedet for å vaske gjæren etter bruk, så lager du fex en halvliter ekstra gjærstarter, og heller over det "ekstra" i et eget glass før du setter det i kjøleskapet osv. Vips så har du helt ren og fin gjær til neste brygg :)

Dette er en strålende idé.:) Siden man allikevel lager startere vil dette kun medføre minimalt med ekstrajobb.

Hva er imidlertid holdbarheten på gjær fra starter vs utvasket vs fersk gjær? Kan man si at dagen man vasker ut gjæren eller dagen starteren er ferdig tilsvarer produksjonsdato for fersk gjær?

Jeg høster fra toppen (top cropping), så slipper jeg alt dette. På de fleste gjærtypene går dette fint. På den måten har du ikke med gjærceller som er i dårlig form. Det er ganske lite som trengs for en batch.
Hva gjør du med den topphøstede gjæren? Blander med rent vann og lar synke til bunnen osv. eller bruker du den direkte i neste brygg?

Hvordan kan en vite hvor mange gjærceller man har i utgangspunktet når man skal lage en starter på den vaskede gjæren???

Hva gjør du med den topphøstede gjæren? Blander med rent vann og lar synke til bunnen osv. eller bruker du den direkte i neste brygg?

Setter den i kjøleskapet og lar den bunnfelle. Etter noen dager bruker jeg den i ny batch. Enten direkte, om jeg har nok gjær, eller jeg lager en ny starter. Hvor mange gjærceller du har er litt vanskelig å vite uten å telle og at det varierer fra gjærtype til gjærtype. Tommelfingerregel er mellom 2-4 milliarder pr. ml. Der kan det lønne seg å ta utgangspunkt i tettheten den hadde i røret. Friske høstete celler skal i teorien ligge rimelig nært det du kjøper pr. ml.

Et spørsmål til dette. Hvor lenge kan man oppbevare gjær etter vasking? Og hva er det ideelle for hjemmebryggere? (oppbevaring)

Et spørsmål til dette. Hvor lenge kan man oppbevare gjær etter vasking? Og hva er det ideelle for hjemmebryggere? (oppbevaring)

Så lenge hygienen er god kan det visstnok fint gå noen måneder.

Sjekk ut denne videoen ang. gjærvask:
-

Ifølge Don Osborn (fra videoen over) har han hatt gjær i kjøleskapet i 3 måneder og det har gått fint. Personlig synes jeg det høres fryktelig lenge ut, men med en god starter funker det muligens fint etter så lang tid også.

"Yeast works in mysterious ways!"

Jeg vasket gjær idag, men ser jeg får minimalt med gjær ut av dette. kun en liten stripe på et par millimeter i bånn på begge karaflene. Gjæren jeg har vasket er wlp007 og er tenkt å brukes imorgen den dag. Får jeg nok gjær? bør jeg sette starter og utsette brygging et par dager? eller er det bare å kjøpe ny gjær først som sist?

Jeg vasket gjær idag, men ser jeg får minimalt med gjær ut av dette. kun en liten stripe på et par millimeter i bånn på begge karaflene. Gjæren jeg har vasket er wlp007 og er tenkt å brukes imorgen den dag. Får jeg nok gjær? bør jeg sette starter og utsette brygging et par dager? eller er det bare å kjøpe ny gjær først som sist?
Sett karaffelene i kjøleskapet, så skal du nok se at gjæren økes i mengde under bånnfelling. Men. . du gir nok deg selv litt lite tid, så jeg ville kjøpt gjær denne gangen, og brukt din vaskede gjær på et senere brygg! Tar ofte 2-4 dager Før gjæren bånnfeller skikkelig.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Tilbake
Topp