kjellebass
Norbrygg-medlem
Jeg har akkurat begynt med å vaske ut gjæren fra tidligere brygg for gjenbruk. Har bare gjort dette en eneste gang. Brygget som jeg brukte gjenbrukt gjær til, er enda ikke ferdig. Jeg vet derfor ikke om vi snakker suksess eller skandale.
Jeg kjører følgende prosedyre:
- Kok 3-4 liter vann i 15 minutter.
- Avkjøl til ca. 20 grader.
- Tilsett vannet til gjærkaken fra forrige brygg.
- Se en gammel episode Seinfeld.
- Tøm vesken fra gjæringsdunken over i en desinfisert karaffel eller to (la bunnfallet være igjen).
- Dekk til toppen av karaflene med starsandynket aluminiumsfolie.
- Sett karaflene i kjøleskapet i et døgn eller så.
- Tøm vesken fra karaflene, men la en en liten slant være til overs.
- Bland slantene med gjæren for å løsne gjæren fra bunnen.
- Tøm alt innhold i karaflene over i et desinfisert norgesglass.
- Merk norgesglasset med dato, gjærtype og annen interessant info og plasser glasset innert i kjøleskapet.
Dette funker utmerket. Ved neste brygg lager jeg en starter av gjæren osv.
I dag fikk jeg imidlertid et tips om at gjær som skal gjenbrukes, burde vaskes ut tidlig i gjæringsprosessen istedenfor ved endt gjæring, f.eks. ved omstikking etter endt stormgjæring.
Spørsmålet er som følger:
Stemmer det at man burde ta gjæren før gjæringsprosessen er over? Kan jeg få bismak av døde gjærrester e.l.?
Jeg kjører følgende prosedyre:
- Kok 3-4 liter vann i 15 minutter.
- Avkjøl til ca. 20 grader.
- Tilsett vannet til gjærkaken fra forrige brygg.
- Se en gammel episode Seinfeld.
- Tøm vesken fra gjæringsdunken over i en desinfisert karaffel eller to (la bunnfallet være igjen).
- Dekk til toppen av karaflene med starsandynket aluminiumsfolie.
- Sett karaflene i kjøleskapet i et døgn eller så.
- Tøm vesken fra karaflene, men la en en liten slant være til overs.
- Bland slantene med gjæren for å løsne gjæren fra bunnen.
- Tøm alt innhold i karaflene over i et desinfisert norgesglass.
- Merk norgesglasset med dato, gjærtype og annen interessant info og plasser glasset innert i kjøleskapet.
Dette funker utmerket. Ved neste brygg lager jeg en starter av gjæren osv.
I dag fikk jeg imidlertid et tips om at gjær som skal gjenbrukes, burde vaskes ut tidlig i gjæringsprosessen istedenfor ved endt gjæring, f.eks. ved omstikking etter endt stormgjæring.
Spørsmålet er som følger:
Stemmer det at man burde ta gjæren før gjæringsprosessen er over? Kan jeg få bismak av døde gjærrester e.l.?