Tilsatt gjær i kald vørter

Jeg brygget to brygg på søndag. Mistenker at jeg kjøltet vørteren for mye før tilsetting av gjær, både på lageren og IPAen. Lageren gjærer i greit tempo, IPAen er det knapt bevegelse i etter 2 døgn. Brukte 11,5g safale US-05 i 17 liter IPA. Jeg tenkte at kald væske ikke var et problem, bare at det tok littt ekstra tid. Bør jeg tilsette en pose til, eller bare være tålmodig?

For å nevne en ting: UT-200 koblet til en fryser, GENIALT til undergjært øl!
 
Safale 05 kan være veldig treg før den kommer igang, det er min erfaring. Jeg har ventet og ventet til tross for 22 grader starttemp....den kommer er vel det jeg prøver å si :)
 
Ok, aldri brukt den før. 1pose er vel tilstrekkelig til 6kg malt, 17 liter vørter, OG1055?
 
Min erfaring med us05 er at den skyter fart med en gang og gjærer som en helt.

Kan du se noe skum oppi gjæringskaret da? Kan jo hende at lokket lekker slik at gjærlåsen står mer eller mindre stille.
 
Det høres vel greit ut det, men hvor kaldt/varmt er det i ipa'en nå?
Den står på 22,2 grader nå. Den skal virke mellom 15 og 25, ideelt mellom 15 og 22.. Forstår ikke det her..
Min erfaring med us05 er at den skyter fart med en gang og gjærer som en helt.

Kan du se noe skum oppi gjæringskaret da? Kan jo hende at lokket lekker slik at gjærlåsen står mer eller mindre stille.
Kan ikke se noe livstegn i det hele tatt, vannet står dønn stille. Har testet om det lekker ved å trykke på lokket, for så å slippe. Vannet går da like langt tilbake, og det går ikke tilbake før jeg slipper trykket. Ingen tegn til lekkasje altså..
 
Tilsatte også US-05 litt kaldt på forrige brygg og så ikke no aktivitet før jeg la meg slik jeg pleier,
selv om jeg itillegg pitchet tidligere enn jeg bruker gjøre
Men dagen etter var den i full sving

Hvor kaldt forresten?
 
Sist redigert:
Min erfaring med us05 er at den skyter fart med en gang og gjærer som en helt.

Har samme erfaring og har fått bekreftet fra blant annet Gahr at US-05 er tregere fra tørr enn ved gjenbruk.
Det går gjerne et drøyt døgn før det er noe fart i US-05, men da hører det med at jeg som regel begynner gjæringen på 16 grader. Dette etter råd fra mer erfarne bryggere, for å få en renere smak på ølet. Deretter økes temperaturen et par ganger i løpet av gjæringen før det til ssit blir cold crash.
 
Så når det nå har gått 3 døgn, hva burde jeg gjøre? En pakke til og prøve på nytt? Vet ikke hvor kaldt det var ved kokeslutt, termometeret klikket..
 
Jeg ville foretatt en SG måling etter 3 dager
WHAT?? SG på 1016! Føler meg lur som ikke tenkte på måling. Blir vel sånn når man er sikker i sin sak. Har ett gjæringsspann fra europris, og det brukte jeg nå for første gang siden desember. Tydeligvis lekkasje da. Det har jo gjærer i et sinnsykt tempo!
 
Det er vel en grunn til at hver fjerde tråd på forumet handler om plopping i gjærlåsen og hver gang besvares på samme måte: ikke ha plopping som eneste indikator på om gjæren jobber ;-)
 
Tilbake
Topp