Tilsetning av chili og kaffe i stout

HåvardK

Norbrygg-medlem
Har planer om å brygge en stout til helga, og vurderer å tilsette chili og kaffe i denne. Erindrer å ha lest at det er anbefalt å trekke kaffen i kaldt vann i ett døgn før brygging; medfører det riktighet? I tilfelle: Hvordan går en frem her (hele bønner vs kvernet kaffe, hvor mye skal tilsettes for et brygg på ca 20 liter, når gjør en dette etc)?Lurer på det samme med tanke på chili også (med eller uten frø, hel plante eller kuttet, mengde på 20 liters brygg, når skal det tilsettes etc).
 
jeg spurte Mikeller om noenlunde det samme og fikk som svar at i deres Beer Geek Breakfast (stout med kaffe) så skulle jeg gjøre følgende på 20 liter: Tilsæt 0,5 L stempelkande kaffe lavet av 50 gr bønner et par dager inden flasking
 
Du kan fint tilsette en halv liter varm kaffe i en 25 liters batch et par dager før flasking. Varm kaffe smaker mye bedre enn kald tipper jeg.
 
jeg spurte Mikeller om noenlunde det samme og fikk som svar at i deres Beer Geek Breakfast (stout med kaffe) så skulle jeg gjøre følgende på 20 liter: Tilsæt 0,5 L stempelkande kaffe lavet av 50 gr bønner et par dager inden flasking
Takk for presist svar. Kan vanskelig se for meg at det blir feil å trekke/lage nykvernet kaffe vhja Aeropress, la denne kjøle seg ned og deretter tilsette. Men er nysgjerrig på dette med kaldtrekking fortsatt.
 
cold brew / kaldtrukket kaffe gir en mindre syreholdig kaffe enn en nedkjølt vanlig brygget kaffe. Både tilbredningsmetode og kaffetype påvirker smak på øllet. Hvis ikke du er kaffenerd eller gidder å sette deg inn i metoder, typer og smak, så er det jo alltid et godt tips å gjøre det andre har gjort med hell tidligere, dersom det er det samme man vil oppnå (ref han dansken)! Ellers er det bare å ta en smak på Grunerløkka bryghus sin red ale med kaffe som er laget i samarbeid med Tim Wendelboe, så får man et inntrykk av spennvidden hva gjelder kaffe i øl. GB/TW har brukt en kenyansk lysbrent kaffetype (kanskje kaldtrukket?) som gir et litt annet preg enn den typiske brente kaffesmaken i en klassisk mørk kaffe-øl...
 
cold brew / kaldtrukket kaffe gir en mindre syreholdig kaffe enn en nedkjølt vanlig brygget kaffe. Både tilbredningsmetode og kaffetype påvirker smak på øllet. Hvis ikke du er kaffenerd eller gidder å sette deg inn i metoder, typer og smak, så er det jo alltid et godt tips å gjøre det andre har gjort med hell tidligere, dersom det er det samme man vil oppnå (ref han dansken)! Ellers er det bare å ta en smak på Grunerløkka bryghus sin red ale med kaffe som er laget i samarbeid med Tim Wendelboe, så får man et inntrykk av spennvidden hva gjelder kaffe i øl. GB/TW har brukt en kenyansk lysbrent kaffetype (kanskje kaldtrukket?) som gir et litt annet preg enn den typiske brente kaffesmaken i en klassisk mørk kaffe-øl...
Tja - hva skal til for å defineres som kaffenerd? Er i hvert fall veldig opptatt av god smak, også når det gjelder kaffe, og forstår (selvsagt) at det er forskjell på lys- og mørkbrent kaffe. Tror jeg går for kaldtrekking av en middels mørkt brent kaffe.
 
Litt usikker på definisjonen, kan være du er innafor:) kan jo kaldtrekke og og vurdere når du har smakt? Og tilsette på samme måten som dansken. Jeg kaldtrakk selve øllet en gang, det funker også (dvs det kan funke. Funka dårlig siden jeg brukt alt for mye kaffe...) men tror det er å foretrekke å lage kaffen separat. Leste forresten et tips et sted om å "trekke" øl (altså flasket og drikkeklart) i aeropress. 1/2 ølet lages som kaffe og blandes inn i siste halvdel etterpå (for å beholde litt futt). Kan jo være en interessant måte å teste ulike kaffetyper i øllet på, evt bare artig å prøve...
 
Aeropresset 360ml espresso som jeg tilsatte i en dry stout i vinter.
Kaffesmaken ble fin, men skulle jeg ha gjort det igjen så ville jeg ha tilsatt det i en 'større' stout.
 
Takker igjen for gode innspill mht kaffe - her har jeg nok funnet en god strategi. Men hva med chili? Ønsker jo et lite sting, men det må ikke bli for dominerende. Her er det vel avgjørende å treffe på både mengde, type(tørket/fersk, med/uten frø, grønn/rød, hel/hakket) og tidspunkt for tilsetning.
 
Kommer helt an på hva slags chili du bruker.
Første gang jeg tilsatte chili så hadde jeg i én stk hjemmedyrket cayenne i hver flaske.
Dette ble et veldig perfekt resultat etter min smak.
De to andre gangene har jeg tilsatt chili kjøp på meny, én i hver flaske.
Dette ble altfor heftig chilismak etter min smak. Så og si udrikkelig.
 
Tilbake
Topp