Tilsette appelsin i gjæringskar?

Endelig ferdig etter en lang bryggedag med flasking av havrestout og brygging av wit. Fornøyd med hvor strøkent alt har gått, til tross for alt for mye på en gang etter min smak, helt til jeg kommer opp fra kjelleren og finner appelsinene jeg brukte halve søndag formiddag på å få tak i på kjøkkenbenken :cheeky: Er redd det er for sent nå, men er det mulig å rette noe på feilen ved å "tørrhumle" med tørket appelsin jeg har liggende? Eller er det bedre å unngå infeksjonsfaren, å bare la det bli som det er?
 
Endelig ferdig etter en lang bryggedag med flasking av havrestout og brygging av wit. Fornøyd med hvor strøkent alt har gått, til tross for alt for mye på en gang etter min smak, helt til jeg kommer opp fra kjelleren og finner appelsinene jeg brukte halve søndag formiddag på å få tak i på kjøkkenbenken :cheeky: Er redd det er for sent nå, men er det mulig å rette noe på feilen ved å "tørrhumle" med tørket appelsin jeg har liggende? Eller er det bedre å unngå infeksjonsfaren, å bare la det bli som det er?


Jeg ville ikke kastet noe organisk inn nå, disse skal kokes inn 5-10 minutter.
Øla blir fin uten og ;) - sett det på tabbekontoen . Det er slikt man husker og lærer av ;)
 
Du kan koka eit uttrekk av appelsinene, latt det kjøla seg ned og hatt uttrekket oppi gjæringsdunken.

Men - eg må vel innrømma at eg aldri har kjent så mykje til appelsinsmak når eg har laga wit.. (eg har brukt tørka skal - pommerans) så om det er verdt bryet er eg usikker på. Det er vel ikkje sesong lenger for bitre appelsiner så å få tak i ferske er vel heller ikkje særleg enkelt. Korianderfrøa derimot - det kjenner iallefall eg på smaken. Men det blir nok drikkandes både med og utan appelsinuttrekk..
 
Jeg ser heller ingen problemer med å koke appelsinskall 10-15 minutter for deretter å sile og avkjøle og helle forsiktig oppi dunken for å hindre å få for mye oksygen i vørteren.

Eller du kan kanskje prøve å gjøre dette på tappedagen ved å koke appelsinskallet 10 minutter for deretter å sile det og redusere dette til et par desiliter og koke sukkerlaken til karboneringen med dette?

Eller eventuelt bare glemme det, godt øl blir det nok lell ;)
 
Er det vanlig med appelsin i weissbier? Jeg har en til gjæring nå, men trikset med å tilsette rett før flasking høres jo greit ut.
 
Broderen laget en 50L påske IPA med 54 IBU, hvor han tok 3 HELE appelsiner i foodprosessoren, og rett i gryta på 15 min kok.

Merket knapt appelsinsmaken.....

Men god øl ble det....
 
Takker for gode svar, som alltid her på forumet! Hørtes ikke dumt ut å koke det inn med sukkerlaken :)
 
Drar opp denne.

Fatet min første batch hvor jeg har tillatt sitron og appelsinskall.

Det luktet herlig appelsin men smaken tilsier at dette serverer jeg helst til uvenner.

Hadde skallene oppi gjæringskaret hvor det stod nesten to uker.

Det smaker vaskepulver. Hadde ikke dette vært for at det er mitt første forsøk ville jeg helt det ut med en gang.

Blir det bedre?
 
Har ikke forsøkt selv, men det er bare det ytterste laget som anbefales tilsatt. Dvs man skaper av uten å få med seg det hvite.

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp