Tilsette bitterhet uten å koke 60 min?

Brygger mye ekstrakt, og ofte skulle jeg ønske jeg kunne kutte ut 60 min koken, og gå rett 15 min tilsetningen.

Hvis jeg gjør dette (tilsetter all bitterhumlen på 15 min) så får jeg ett helt annet øl enn det som oppskriften egentlig var.

Jeg ser det finnes humle-oljer hvor du kan tilsette bitterhet/alfasyrer, kan dette erstatte humle om jeg ikke vil koke ekstraktet så lenge? Noen som har erfaring med dette?

Alternativt kan jeg kanskje kjøpe ett nøytralt humlet kit ala coopers og bruke dette som base? Noen som gjør slik?

Tid er hovedårsak til at jeg brygger mye ekstrakt og om jeg kan spare 45 min på kokingen så sier jeg ja takk

Isomerisert humleekstrakt trenger ikke kokes for å gi bitterhet, så det kan du godt bruke for å gi bitterhet uten koking. For eksempel kan du bruke denne. Vanlig HopShot må kokes som normal humle for å gi bitterhet.

Det tror jeg du må regne ut selv. Den inneholder 6% alfasyre, så grovt regnet tenker jeg du trenger 1/3 av dette i forhold til pellets med 6% alfasyre kokt i 60 minutter.

Tror du bør legge på litt lenger kok for å drive ut DMS, blant annet. Det er mer som skjer i kok enn isomerisering

Hop-extract er glimrende greier for å justere bitterhet. Passer glimrende til ekstraktbryggere med dårlig tid. Brukt det i fem-seks batcher med øl med godt resultat. Anbefales særlig for surøl hvor bitterheten ofte er på tur.

IBU er bare et annet begrep for "mengde isomerisert alfasyre målt i ppm". Så når 6% av ekstraktet er isomerisert alfasyre blir 6% av 1ml er 0,06ml. La oss si at vi har 20 liter (20000ml). 0,06 / 20000 = 0,000003.

0,000003 * 1 million = 3. Altså 3 IBU økning. Enkelt så lenge du ikke går deg bort i nullene. :)

Ikke hvis han bruker ekstrakt

Sent from my iPhone using Tapatalk

DMS er redusert på ekstrakt og kommer også litt an på type malt som er brukt, men du må koke lenger enn 15 min for å redusere dms til under 30ppb. Det kan også mangle maillard reaksjoner som skal senke pH og bidra til smaksbilde.

DMS er redusert på ekstrakt og kommer også litt an på type malt som er brukt, men du må koke lenger enn 15 min for å redusere dms til under 30ppb. Det kan også mangle maillard reaksjoner som skal senke pH og bidra til smaksbilde.

Jeg har aldri smakt DMS i hverken LME eller DME og dessverre er jeg skrekkelig følsom for det.

Ekstraktet er jo dessuten godt kokt og har vært utsatt for mer maillard og karamellisering enn hva jeg ønsker meg. Det er skrekkelig mørke greier. Jeg bruker ekstrakt i hovedsak til justering og det er irriterende hvor mørkt alt blir.

Jeg har heller ingen tro på noe særlig mengder DMS ved bruk av ekstrakt. Det er laget for å være klart til bruk og i teorien skal det være nok å pasteurisere det. Ikke bare er det kokt som det skal, men det er også dehydrert og jeg kan ikke forstå at det meste om ikke alt av DMS-precursors er forsvunnet. Når det er sagt så kan DMS oppstå som følge av infeksjon også, hvis noen har opplevd DMS ved ekstrakt-brygging, og tenker det er ekstraktet sin skyld.

Når det gjelder mørkheten til ekstraktet så bruker jeg følgende metode for å holde fargen lys: Mens koket holder på så fyller jeg på med kokende vann underveis og jeg sørger for å ha en lav OG (1,030-1,045) ved kok for å unngå karamellisering. Tilsetter resten av ekstraktet ved knockout og pateuriserer dette ved 75-80 grader i 10 minutter. Man kan også tilsette/blande pilsner/pale malt ekstrakt om dette ikke gir tilfredstillende resultater.

Nå har jeg akkurat flasket en punk-IPA klone på ekstrakt/korn og denne ble for lys, fordi blandingen pale-malt/pilsner malt (50/50) tydeligvis gikk for langt i andre rettning.. :)

Jeg tror ikke ekstrakt trenger pasteuriseres heller, det er jo kokt
Likevel liker jeg selv å koke det 10 -15 min for å få vekk noe, jeg vet ikke helt, smak,
men koker jeg det lenger gir det usmak det også tenker jeg, for mye karammelisering
men jeg vet ikke, bare tanker

Trenger kanskje ikke, men jeg kommer uansett alltid til å gjøre det for "sikkerhetens skyld". Har blant annet hørt J.Palmer si dette ett par ganger, at man bør pasteurisere ekstrakt for å være på den sikre siden- mikrober kan leve i dvale på ekstrakten, selv om de ikke kan formere seg på sirup.

For min egen del er dette ett veldig lite ekstra steg, jeg lar det stå å pasteurisere mens jeg rydder etter bryggedagen:)

Tilbake
Topp