Tilsette Brett ved flasking

AudunWS

Dommer
Har smakt flere øl i det siste hvor dere står "Bottled with Brett" så jeg tenkte at det var noe jeg kunne prøve meg på.
Noen som har erfaring eller tips om hvordan jeg bør gjøre dette? Bør jeg feks droppe priming sukker?

Har en batch litt heftig lager som er gjæret ned med WLP810, nå skal den flaskes og tenkte da å dele batchen i to slik at jeg får to varianter, en vanlig og en med Brett
 
Du må regne med at Brett senker FG ganske mye. Priming med sukker øker vanligvis SG med 2, og brett senker fort SG med flere ganger dette. Derfor er det ikke noe poeng i å prime med sukker, men det kommer litt an på hvor lang tid du bruker på å drikke opp ølen. Det kan også være lurt å la ølet stå med brett noen måneder før man flasket, så man har litt mer kontroll på karboneringen. Bruk helst flasker som tåler litt ekstra trykk.
 
Planen er å tilsette det rett i flaska for å få litt "fønk" Ølet er allerede gjæret ned til 1.010 med WLP810.
Vil Brett'n da ta det så langt ned at det er fare for flaskebomer selv uten sukker til priming? Orval feks står at er tilsatt Brett, et par fra Mikkeller også, og de er på vanlige flasker.
Har ikke utstyr for korking av champis-flasker, men det kan jo skaffes :)
 
Orval har faktisk ganske tykke flasker, av nettopp denne grunnen. Tipper flasker fra NØ og Haand fønker bra også, må nødvendigvis ikke ha gueuze-flasker, selv om det er stilig :)

Tror det går bra å flaske 1010 direkte med brett så lenge man ikke tilsetter sukker. Kan være lurt å sjekke karboneringen regelmessig dog. Den første Orval-klonen jeg lagde for et par år siden gjæret på et par måneder med brett fra 1010 til 1005. De flaskene jeg ennå har igjen er ganske godt karbonerte, men ingen har knust.
 
Petter F skrev:
Orval har faktisk ganske tykke flasker, av nettopp denne grunnen. Tror det går bra å flaske 1010 direkte med brett så lenge man ikke tilsetter sukker. Kan være lurt å sjekke karboneringen regelmessig dog.

Den første Orval-klonen jeg lagde for et par år siden gjæret på et par måneder med brett fra 1010 til 1005. De flaskene jeg ennå har igjen er ganske godt karbonerte, men ingen har knust.

Høres bra ut, da tester jeg det. Men først litt andre flasker
 
AudunWS skrev:
Planen er å tilsette det rett i flaska for å få litt "fønk" Ølet er allerede gjæret ned til 1.010 med WLP810.
Vil Brett'n da ta det så langt ned at det er fare for flaskebomer selv uten sukker til priming? Orval feks står at er tilsatt Brett, et par fra Mikkeller også, og de er på vanlige flasker.

Nå har jeg ikke laget infisert øl selv, men har lest litt om emnet, og brett gjærer vel potensielt ned til under 1.0. Gitt at den stopper på 1 så ender du i følge primingkalkulatoren min opp med ca 8.3 volumenheter CO₂, mens lambic og høykarbonerte hveteøl pleier å ligge mellom 3.5 og 4.5 (3.5-3.6 er visstnok ideelt). "Trygt" nivå for vanlige flasker er vel høyst 3.0.

Men brett jobber jo tregt, så om du passer på flaskene går det nok bra.

Edit: Ser ut som om jeg har rotet fælt her, ja. Dette stemmer ikke.
 
Isaak skrev:
Nå har jeg ikke laget infisert øl selv, men har lest litt om emnet, og brett gjærer vel potensielt ned til under 1.0. Gitt at den stopper på 1 så ender du i følge primingkalkulatoren min opp med ca 8.3 volumenheter CO₂, mens lambic og høykarbonerte hveteøl pleier å ligge mellom 3.5 og 4.5 (3.5-3.6 er visstnok ideelt). "Trygt" nivå for vanlige flasker er vel høyst 3.0.

Men brett jobber jo tregt, så om du passer på flaskene går det nok bra.

Det kan ikke kalles infisert når det er gjort med vilje :)

Brett jobber ganske tregt ja, og jeg er ikke sikker på hvor lav FG kan bli uten at man har bakterier til stede som i surøl. Får ta en FG måling neste gang jeg åpner ei flaske...
 
Etter hva som står i boka til Jeff sparrow " Wild brews" så gjærer ikke brett så veldig langt ned uten at det er tilsatt bakterier. Da kan en regne litt bedre utgjæring enn med saccromyses alene burde det fungere fint å flaske med Brettanomyces til karbonering.
Når Brett tilsettes sammen med bakterier må man regne med total utgjæring av allt sukker.
 
Mener du at det bør gå bra med kun Brett uten sukker?

Har kjøpt champagne flasker og korker i dag så er i alle fall den biten på plass
 
Kittelsen skrev:
Etter hva som står i boka til Jeff sparrow " Wild brews" så gjærer ikke brett så veldig langt ned uten at det er tilsatt bakterier. Da kan en regne litt bedre utgjæring enn med saccromyses alene burde det fungere fint å flaske med Brettanomyces til karbonering.
Når Brett tilsettes sammen med bakterier må man regne med total utgjæring av alt sukker.
Du har helt rett her, ja.  :roedme:
 
Jeg sjekket et av mine flasker i helgen, som har stått i 2 år nå med Orval-gjær i sekundær; FG 1004.
 
Petter F skrev:
Jeg sjekket et av mine flasker i helgen, som har stått i 2 år nå med Orval-gjær i sekundær; FG 1004.

Så da stopper den litt for 1-blank, det er godt.
Du karbonerte da helt uten å tilsette sukker?

I kveld blir det flasking!  :ilike:
 
Karbonerte uten sukker tror jeg ja, det står iallfall ikke noe om det i notatene mine. Hvis du skal drikke mesteparten av ølet ganske snart er det sikkert lurt med sukker, men om mesteparten skal lagres lenge så er det neppe nødvendig.
 
Trur ikkje du skal satse på å tilsetje sukker saman med Brett, eg har opplevd alt for mange flaskebomber til at eg tør å ta sjansen i allefall. Og dette frå bryggerier som er vande med å handtere Brett (t.d. Anchorage).

Og som folk her seier, Brett arbeider langsomt, så eg ville gitt ølet ei sekundærgjæring med Brett før flasking for å få meir funk. Eit par veker bør halde, trur eg. Gi det så ein crash cool, så bør du få nok gjær med på flaska til å gi funk, og samstundes karbonere opp.
 
Du kan sikkert finne ut hvor langt brett gjæren potensielt kan gjære ut den aktuelle vørteren.
Ta av litt og sett det på magnetrøreren.
Usikker på hvor lang tid det vil ta med brett, men får du samme SG to tre dager på rad bør du være i mål.
 
Orval har faktisk ganske tykke flasker, av nettopp denne grunnen. Tipper flasker fra NØ og Haand fønker bra også, må nødvendigvis ikke ha gueuze-flasker, selv om det er stilig :)

Tror det går bra å flaske 1010 direkte med brett så lenge man ikke tilsetter sukker. Kan være lurt å sjekke karboneringen regelmessig dog. Den første Orval-klonen jeg lagde for et par år siden gjæret på et par måneder med brett fra 1010 til 1005. De flaskene jeg ennå har igjen er ganske godt karbonerte, men ingen har knust.
Hvor lang tid tok det før det var karbonert?
 
Etter hva jeg har lest så mener noen at å tilsette brett ved flasking og så la den gjære under trykk med korken på gir en annen effekt enn å ha brett i sekundær først. Hvis du gjør det vil jeg tro det er helt streit å tilsette sukker og brett ved flasking, og så sjekke dem jevnlig. Begynner de å vise tegn til kraftig karbonering, sett dem kaldt og drikk innen rimelig tid. Jeg har tenkt til å prøve dette.

Michael Tonsmeire gjorde dette og hadde ingen bomber i løpet av et år
http://www.themadfermentationist.com/2012/08/bottle-conditioning-with-brett-belgian.html?m=1

Som andre påpeker: det er først når du blander brett og bakterier at du kan forvente superattenuering.
 
Tilbake
Topp