Tilsette frukt under gjæring

Jeg har hatt problemer med utnyttelsesgrad den siste tiden, og det siste brygget fikk jeg bare ut 32 i SG når det burde ha vært på 48. Bruker en Speidel 20 og mistenker at pumpen er defekt, men må undersøke mer.

Men det jeg lurte på var om det kunne vært en ide å tilsette mango under gjæring. Brygget har nå gjæret i 2 dager og er godt i gang, men jeg er veldig usikker på om det er trygt og om det kan gå infeksjon i ølet når man gjør dette. Dette er også et ølsett ( 7 fjell dopamine addictive pale ale ) som jeg ikke har prøvd før, så jeg er usikker på om mango passer inn her.

Så:

- Noen som har prøvd denne ølen?
- Tro på at en kilo med mango vil fungere som tilsetning under gjæring?
- Når bør den tilsettes for å sikre smak og litt mer alkohol i brygget?
- Hvilke forhåndsregler bør jeg ta for å unngå infeksjon?

Setter pris på alle tilbakemeldinger!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det første du nevner har jeg også erfart de siste gangene. Fikk beskjed om å røre litt i mesken, spesielt den første halvtimen. Ikke hardt men røre. Så har jeg lurt på om min bryggemaskin muligens er litt ustabil på varmen i hele meskekjelen og røre slik att jeg kommer til å øke tempen noe neste gang.

Det andre du spør etter har jeg også lurt på. Har en IPA på gjærinmg nå som jeg planlegger ha i Mango Pure innen en dag eller to. Det er hermetisert pure altså.
 
Hermetisk mango kan du dumpe rett i, da den er ferdig behandlet/sterilisert. Fersk mango bør vel varmes til 70-75 grader i 10-15 minutter, og gjerne fryses et par døgn før tilsetting. Tilsetter etter en uke, av totalt to uker på karet. Ferdige pureer fra bryggebutikker kan også dumpes rett i karet etter en uke.

Er en fordel om pureen ikke er for tykk, for da går den rett til bunns (gjor denne feilen 3 ganger nå). Blander den ut i vann eller øl fra gjæringskaret før det helles i). Kan sammenlignes med å tilsette honning i vann, kontra solbærsirup (saft)
 
Tilbake
Topp