Tilsette vannjusteringer til ferdig øl for å få en pekepinn på hva de gjør?

Vil dette fungere?

Bare helle oppi noe av saltene i et glass med øl for å se hva de gjør med ølen?

Jeg er helt blåst på vannjusteringer, særlig hva de gjør med det ferdige resultatet når det kommer til malt/humle/munnfølelse og ser etter et enkelt men veldig konkret sted å starte å teste. Har ikke så lyst til å brygge masse like batcher på rappen for å teste.

Ja, prøv det. Lag en løsning med CaCl2 eller CaSO4, og tilsett en øl med doseringssprøyte, så ser du hva de har å si for hhv malt- og humlepreg.

En annen (viktigere) grunn til vannjustering er for å få riktig meske-pH, noe et slikt eksperiment ikke fanger opp.

Vil dette fungere?

Bare helle oppi noe av saltene i et glass med øl for å se hva de gjør med ølen?

Jeg er helt blåst på vannjusteringer, særlig hva de gjør med det ferdige resultatet når det kommer til malt/humle/munnfølelse og ser etter et enkelt men veldig konkret sted å starte å teste. Har ikke så lyst til å brygge masse like batcher på rappen for å teste.

Noen av justeringene har først og fremst som funksjon å få gode betingelser for mesk, kok og gjæring, så det er kanskje begrenset hva du får ut av å gjøre det på denne måten. Tviler på at du kommer utenom å brygge flere batcher om du ønsker å eksperimentere på dette punktet.

Joda, jeg er klar over mesk/PH/enzymaktivitet og slikt. Men i dette forsøket lurer jeg egentlig bare på hvis jeg kan foandre en øl, til å kanskje få mer bitterhet/malt/følelse etc ved å bare tilsette rett i ølen.

Jeg antar at hvis jeg tilsetter noe i ølen, og det gir f.eks skarpere bitterhet, at det også vil gi skarpere bitterhet i det ferdige resultatet hvis jeg tilsetter samme salt under brygging? Det er egentlig det jeg lurer på hva, gjør de forskjellige saltene. Kan jeg tilsette de i ølen for å få en pekepinn så får jeg noe igjen for forsøket, om enn noe begrenset.

..... Det er egentlig det jeg lurer på hva, gjør de forskjellige saltene. Kan jeg tilsette de i ølen for å få en pekepinn så får jeg noe igjen for forsøket, om enn noe begrenset.

Nei. Tror ikke det (svar avgitt med noe - men dog begrenset kjennskap til kjemi). Salt i ølet gir vel saltere øl. o_O Avhengig av saltsmaken på det du tilsetter. Gips i øl blir vel glatt fælt? Veisalt i øl blir vel enda saltere? .....Høres ut som bortkastet øl og tid. :)

Eksprimentet ditt foreslåes faktisk i John palmers water bok. Bruk henholdsvis calciumsulfat og calciumchlorid.
Og del din erfaring. Ser frem til å høre om det.

Mine kjemikunnskaper holder nok i det daglige; mine gastrokjemiske kunnskaper derimot......:rolleyes:
Går hermed rett i skammekroken! :(

Sulfat og kloirid er vel de ionene som bidrar til å fremheve hhv. humle og maltsmak. Tror ikke noen av de fremhever bitterhet.

Kalsium blir vanligvis spist opp av gjæren. Men tror ikke det vil påvirke smaken mye.

Fordelen med dette eksperimentet er at du tester ett glass om gangen. Blir det for mye er det bare å helle ut og prøve igjen. Lurt i forhold til å herpe en hel batch i alle fall.

Sitter og gjør dette nå. Kjenner det er litt vanskelig, bruker små kaffekopper og rører rundt i de for å få tilsetningene til å løse seg opp..

Første forsøket var jo ganske direkte, caso smakte ikke kjempemye forskjell, mens cacl smakte ikke overraskende salt. Minnet meg om en Gose jeg drakk forleden. Brukte altfor mye av hver, en kvart teskje. Helte de ut pga cacl.

2 forsøket er med 0.2g hver av de i hver kopp. Og som sagt så er det litt vanskelig, iom at karboneringen ikke er lik i koppene, tror ene koppen er litt grovere i finishen enn den andre så co2'en kommer ut av løsning litt raskere.

Men, ikke at dette er nyoppdagelser, men litt artig for det. Virker som om cacl gir en litt rundere følelse, og mangler slutten av bitterheten caso'en har, i ettersmaken. Men jeg kjenner smaken av cacl mye bedre enn caso, salt, mineralsk, Farris-aktig. Skulle man tegnet en kurve med tid på x aksen og munnfølelse på y aksen så vil cacl runde av mye tidligere, ganske brå nedstigning, mens caso har en mye slaker nedstigning.
Bruker en pyton pale ale for å teste, siden jeg ikke har fått brygget på kjempelenge.

Sist redigert:
Dette er noe for meg, og vet du har nevnt det før, @Miguel
Tenkte å benytte kjøpeøl, vanlig pils for å se hva det gjør med resultatet.
Oppmåling hvordan? Tenkte å benytte humlevekten den er vel dog kke særs presis, noen tips?
Drysser man det rett oppi?

Er det noen som har forsøkt med å tilsette andre ting enn henholdsvis calciumsulfat og calciumchlorid?

Dette er noe for meg, og vet du har nevnt det før, @Miguel
Tenkte å benytte kjøpeøl, vanlig pils for å se hva det gjør med resultatet.
Oppmåling hvordan? Tenkte å benytte humlevekten den er vel dog kke særs presis, noen tips?
Drysser man det rett oppi?

Er det noen som har forsøkt med å tilsette andre ting enn henholdsvis calciumsulfat og calciumchlorid?

Tja, supernøyaktig blir det vel ikke mm du bruker en vannjusteringsvekt/diamantvekt. Men du havner vel in the ballpark, og får iallefall erfart hva effektene blir. Det er egentlig ikke vits å å prøve å skalere tilbake til hva du skal ha i mesken, for du vet ikke hvor mye du får med til kok, så det er bare å tilsette en random mengde. Men for science så får du vite hvor mye i ferdig øl, som gir deg den og den effekten/smaken.

Tilbake
Topp