tilsetting av kandisukker

Hei,

jeg driver og planlegger et juleøl med litt ekstra smakstilsettinger, og har et par spørsmål om når det er lurt å ha i ingrediensene. Det skal tilsettes kandisukker. Bør det has i under meskingen, eller under koking av vørter? Hva med smakstilsettinger som appelsinskall, nellikspiker og stjerneanis..?


på forhånd takk!
 
kandisukker er dyrt og farin er like bra ('akurat' det samme). 15 før kokeslut eller med en gang og da koker du det med hele 60/90 min.

krydder o.l. 10 min før kokeslut.

pas på med stjerneanis (du får aftershave) og nellikspiker. Bruk gjerne for lite nå, og litt mer i neste brygg. prøv deg fram.
 
Et tips for å treffe med kryddertilsetningene jeg har sett tidligere på forumet er å lage ekstrakter:

Ha noe krydder stående på sprit noen dager. Så kan du før flasking ta ut en prøve med øl og prøve deg fram med forskjellige blandinger og prøvesmake med f.eks. 1, 5 og 10 dråper i 1 dl øl og finne den perfekte konsentrasjonen. Så regner du om og tilsetter rett mengde krydderekstrakt til ølet.
 
Om du skal ha smak fra kandisukkeret bør du bruke kandisirup som kan kjøpes bla hos Maltbua eller Morebeer. Om du bruker nellik og/eller stjerneanis, må du som det blir dagt være SVÆRT forsiktig med mengdene. Ellers smaker ølet fort gløgg og hostesaft.
 
Tilbake
Topp