Tilsetting av maltekstrakt til ploppende gjærdunk!

Kanskje best å sette bryget på tabbekvota? La stå og flask. Mulig det blir godt (men ikke akkurat det du hadde tenkt deg). Brygg nytt og lær av feilene. Skjer den beste.
 
LME er nok mye mer konsentrert og 1.032 er nok det du får om du blander ut med 10l vann vil jeg anta...
Det begynner å bli lovlig seint å tukle med karene, tror nok at gjæringen straks er over og at gjæra tar kvelden og legger seg i dvale på bunnen av karet....
Ok. Jeg trodde så lenge vi tilsatte gjær, så ville det gå greit. Det plopper fortsatt regelmessig, men kanskje i kveld vil det ha avtatt.
 
OG vi har nå er 1,045. Den skal ned til området 1,020. Det er denne: https://www.bryggselv.no/allgrain/102293/santa-s-self-medication-allgrain-ølsett-25-liter

Vi får bare 3% (Plenklipper øl Light) om vi ikke gjør noe...

Den vil gå lenger ned enn 1.020 når OG er såpass lav. 1.012 er vel ikke et urimelig tips, og i så fall har dere et øl på 4,3%. Jeg vil tro det blir et godt øl. IBU-problematikken har jeg ikke settt på. Dere vil jo ha fått mer ut av humla nå, når dere har kokt en langt tynnere vørter enn oppskriften angir, og et svakere øl skal heller ikke ha så høy bitterhet som et sterkere øl om bitterhet og maltsødme skal balansere. "Balanse" er nå ellers et relativt begrep; det avhenger av hva som er "riktig" i den øltypen en brygger. Men jeg tror ikke dere behøver å være engstelige for å få "tynn maltsmak". Maltsmak, ja, men ikke tynn. "Et maltdrevet, lettdrikkelig øl" er antakelig en bedre beskrivelse.

Jeg tror det er for seint å begynne å mekke med brygget nå; det blir nokså uforutsigbart hva som vil skje. La det gjære ut. Vil dere ha det tilbake til noe sterkere, så er det bedre å brygge et nytt, konsentrert øl, og så blande. Det gjør ikke noe om ølet blir stående noen uker i dunken; det bare modnes fint.
 
LME er nok mye mer konsentrert og 1.032 er nok det du får om du blander ut med 10l vann vil jeg anta...
Det begynner å bli lovlig seint å tukle med karene, tror nok at gjæringen straks er over og at gjæra tar kvelden og legger seg i dvale på bunnen av karet....
Hva brukte du forresten til å regne ut humle og LME og vannmengde?
 
Det er null stress å tilsette lmx/dmx sent, nå etter stormgjæringa vil jo gjæren også ha formert seg kraftig i forhold til utgangspunktet, så tviler på at gjærmengden vil være noe problem. Tror det jeg ville ha gjort er å ta ut fex 5L av ølet, koke opp det med den ekstra humlen og la koke lenge nok til å få ut nok bitterhet av humlen, så TA AV PLATA (!), tilsette lmx oppi dette, røre , koke opp (for å være sikker mht baselusker) la avkjøle under lokk, og helle oppi gjæringskar
 
Det er null stress å tilsette lmx/dmx sent, nå etter stormgjæringa vil jo gjæren også ha formert seg kraftig i forhold til utgangspunktet, så tviler på at gjærmengden vil være noe problem. Tror det jeg ville ha gjort er å ta ut fex 5L av ølet, koke opp det med den ekstra humlen og la koke lenge nok til å få ut nok bitterhet av humlen, så TA AV PLATA (!), tilsette lmx oppi dette, røre , koke opp (for å være sikker mht baselusker) la avkjøle under lokk, og helle oppi gjæringskar
Satser på det, da har jeg også prøvd og lært noe nytt.
 
Den vil gå lenger ned enn 1.020 når OG er såpass lav. 1.012 er vel ikke et urimelig tips, og i så fall har dere et øl på 4,3%. Jeg vil tro det blir et godt øl. IBU-problematikken har jeg ikke settt på. Dere vil jo ha fått mer ut av humla nå, når dere har kokt en langt tynnere vørter enn oppskriften angir, og et svakere øl skal heller ikke ha så høy bitterhet som et sterkere øl om bitterhet og maltsødme skal balansere. "Balanse" er nå ellers et relativt begrep; det avhenger av hva som er "riktig" i den øltypen en brygger. Men jeg tror ikke dere behøver å være engstelige for å få "tynn maltsmak". Maltsmak, ja, men ikke tynn. "Et maltdrevet, lettdrikkelig øl" er antakelig en bedre beskrivelse.

Jeg tror det er for seint å begynne å mekke med brygget nå; det blir nokså uforutsigbart hva som vil skje. La det gjære ut. Vil dere ha det tilbake til noe sterkere, så er det bedre å brygge et nytt, konsentrert øl, og så blande. Det gjør ikke noe om ølet blir stående noen uker i dunken; det bare modnes fint.

Å snakke med seg sjøl er ofte ikke noe godt tegn. Men: Rimelig dumt av meg å foreslå å brygge et nytt brygg for å blande. Da kan en jo like gjerne brygge et nytt øl, og så beholde den lette versjonen:).
 
Og ja, dette vil jo også endre smaken på flere måter, men sannsynligvis vil du ende opp nærmere enn om du ikke gjør noe :)
 
Åja en ting til: ikke rist etter å ha tilsatt lme-blandinga, nå er det så sent i gjæringsforløpet at du ikke bør ha mer O2/luft oppi der, samtidig har du også så mye gjær nå etter stormgjæringa (hovedsaklig da gjæren formerer seg og bruker opp O2) at den nå bare får klare seg som best den kan så du slipper oksideringsproblemer ;) rister du så sent tror jeg det er bortimot bankers med pappsmak (oksidert øl)

Generell regel er å ikke tilsette O2 etter at du ser tydelige tegn på aktiv gjæring
 
Sist redigert:
Det er null stress å tilsette lmx/dmx sent, nå etter stormgjæringa vil jo gjæren også ha formert seg kraftig i forhold til utgangspunktet, så tviler på at gjærmengden vil være noe problem. Tror det jeg ville ha gjort er å ta ut fex 5L av ølet, koke opp det med den ekstra humlen og la koke lenge nok til å få ut nok bitterhet av humlen, så TA AV PLATA (!), tilsette lmx oppi dette, røre , koke opp (for å være sikker mht baselusker) la avkjøle under lokk, og helle oppi gjæringskar
ok, hvamed tilsetting av ekstra gjær? Mange her mener at skal jeg først gjøre dette, må jeg også tilsette gjær. Jeg tror vi kommer til å modifisere bare en av dunkene og la den andre være som den er. Så smaker vi forskjell og kan se hva som var best. Kan jeg bare halvere forslaget til oppskrift du skrev her da?
 
Åja en ting til: ikke rist etter å ha tilsatt lme-blandinga, nå er det så sent i gjæringsforløpet at du ikke bør ha mer O2/luft oppi der, samtidig har du også så mye gjær nå etter stormgjæringa (hovedsaklig da gjæren formerer seg og bruker opp O2) at den nå bare får klare seg som best den kan så du slipper oksideringsproblemer ;) rister du så sent tror jeg det er bortimot bankers med pappsmak (oksidert øl)

Generell regel er å ikke tilsette O2 etter at du ser tydelige tegn på aktiv gjæring
Må si jeg er usikker på gjærbehov. Flere mener jeg trenger mer gjær når jeg tilsetter LME.
 
Jeg ville ansett dette ølet som tapt. Legg det gjerne på flasker, og ta det som en positiv opplevelse dersom det blir bra.
Alt kan ikke repareres :)
 
Vi kommer til å ta en endelig avgjørelse om flasking når vi har målt FG for de to bøttene. Den ene med tilsatt malt og gjær og humle, den ene uten noen modifikasjon.
 
Beer
Hva brukte du forresten til å regne ut humle og LME og vannmengde?
Beersmith og og litt røff hoderegning :)
Forøvrig så henger jeg meg på Torstein O's kommentarer. Gjæringsmengden er nok ikke noe problem... Oksygenproblematikken er absolutt noe å være påpasselig med... Å koke humla i en skvett av det eksisterende brygget er absolutt smart, da slipper du å tynne ut brygget noe mere ....
Har ikke vært så langt ute på viddene (enda) som dere har klart å komme, så jeg fyrer litt fra hofta fra terassekanten :)
 
Helt tilslutt, er det noen som kan hjelpe meg litt å regne også? FG hadde allerede kommet ned til 1,006 (med hydrometer), 1,005 med refraktometer. Dette er jo sterk nok juleøl, men kanskje ikke god? I kveld kokte jeg derfor inn 50 g humle i 5 liter av det ølet, og rørte deretter inn 2,4 kg LME. Hvordan regner vi ut den ekstra alkoholen som blir dannet, eller evt. alkoholprosenten for hele karet? Jeg har ikke fått målt den nye OGen ennå, fordi den er til kjøling. Det er 23 liter i karet.
 
Sist redigert:
Med forbehold om at dette kan være feil,
Hvis du legger inn (f eks i beercalc) 28l som sluttvolum og en eller annen form for malt med mengde og effektivitet som gir OG på 1.045 og så legger til 2,4kg ekstrakt så viser den en OG på 1.062.
Er sluttvolumet 23l så viser den OG på 1.076
Å regne ut styrken før gjæren har gjort jobben er litt som å selge skinnet før bjørnen er skutt:)
 
Med forbehold om at dette kan være feil,
Hvis du legger inn (f eks i beercalc) 28l som sluttvolum og en eller annen form for malt med mengde og effektivitet som gir OG på 1.045 og så legger til 2,4kg ekstrakt så viser den en OG på 1.062.
Er sluttvolumet 23l så viser den OG på 1.076
Å regne ut styrken før gjæren har gjort jobben er litt som å selge skinnet før bjørnen er skutt:)
Men blir det riktig? Mesteparten av mesken er jo konvertert til alkohol? Det er tatt ut 5 liter som vi har høynet OG på med LME, og alt eller noe vil bli konvertert til alkohol av gjærcellene. Hvis OG for hele volumet er 1,076, så vil jeg vel få en veldig sterk øl.
 
Nei det er kanskje ikke helt riktig. Litt mer riktig kan den bli hvis du skriver hvor mye øl som var i karet før dere hadde ekstrakten i. Var det 23l som hadde OG 1.045 så er det vel dette som skal inn i kalkulatoren før du plusser på med 5l kokt øl (uten alkohol? mao vann) og 2.4kg ekstrakt. Får da OG 1.062.
Men om allt alkoholen ble kokt bort vet ikke jeg.
Og styrken det ender opp med er ikke så godt å si noe om nå. Men alkoholen som allerede nå er laget forsvinner ikke. Jeg har ikke lest at man skal gjøre noen korrigeringer på FG på øl som tilsettes sukker eller malt etter stormgjæring så hvorfor skulle du gjøre det?
 
Nei det er kanskje ikke helt riktig. Litt mer riktig kan den bli hvis du skriver hvor mye øl som var i karet før dere hadde ekstrakten i. Var det 23l som hadde OG 1.045 så er det vel dette som skal inn i kalkulatoren før du plusser på med 5l kokt øl (uten alkohol? mao vann) og 2.4kg ekstrakt. Får da OG 1.062.
Men om allt alkoholen ble kokt bort vet ikke jeg.
Og styrken det ender opp med er ikke så godt å si noe om nå. Men alkoholen som allerede nå er laget forsvinner ikke. Jeg har ikke lest at man skal gjøre noen korrigeringer på FG på øl som tilsettes sukker eller malt etter stormgjæring så hvorfor skulle du gjøre det?
ja, 23 liter, tok ut 5 liter øl (18 liter igjen). Kokte skikkellig i i 30 minutter. Jeg målte SG i den 5 liter til å være 35 (gikk altså opp 30). Hvilken FG skal jeg så bruke for å regne ut alkohol? den nye jeg får etter en evt. fortsatt gjæring?
 
Tilbake
Topp