Tilsetting av salt?

Hei! Er det noen som har synspunkter på Tilsetting av salt i vørteren? Skal brygge en porter (clone Nøgne Ø), i kveld og lurer på om 2ts salt på en 50 litets bach kan være verdt å prøve?
 
Isåfall ville eg

a) venta til du har gjæra ølet
b) ha prøvd å salta litt mindre enn 50 liter første gongen - f.eks. prøva med 4-5 liter.

Om ein brukar corneliusfat er det jo raskt å ha litt på fat i ettertid om det skulle visa seg å vera ein suksess.
 
Jørn på Klostergården brygget ett lyst øl med sjøvann. Litt sært, men det var jo godt, spesielt til mat :)
 
Isåfall ville eg

a) venta til du har gjæra ølet
b) ha prøvd å salta litt mindre enn 50 liter første gongen - f.eks. prøva med 4-5 liter.

Om ein brukar corneliusfat er det jo raskt å ha litt på fat i ettertid om det skulle visa seg å vera ein suksess.

Takker for godt råd. Skal prøve å forske meg litt frem på dette. Vil kanskje starte med så små mengder som 1/2 liter ferdig øl i glasset og smake med og uten salt opp mot hverandre. Jeg har snakket med andre brygger som påstaår at litt salt særlig i IPA kan bidra til at "ting faller mer på plass" i ølet?

Av erfaring vet jeg at brød og havregrøt med og uten salt er to forskjellige ting. og øl og brød er jo søken på vår jord ;-)
 
Jørn på Klostergården brygget ett lyst øl med sjøvann. Litt sært, men det var jo godt, spesielt til mat :)

Interessant! Det var vel neppe bare sjøvann? 1/2 rent sjøvann birdar som regel til oppkast og magesjau.. Kjenner de som har prøvd å koke spagethi i sjøvann på tur. ingen suksess. Det kunne vært spennende å fått vite noe om hvilke erfaringer de på Klostergården gjorde seg med det brygget? Hvem kan jeg kontakte?

Porteren vi brygget i går, var spot on på alle målinger og koser seg nå i kjelleren uvitende om hvike eksperimenter den vil bli utsatt for i framtiden.
 
Interessant! Det var vel neppe bare sjøvann? 1/2 rent sjøvann birdar som regel til oppkast og magesjau.. Kjenner de som har prøvd å koke spagethi i sjøvann på tur. ingen suksess. Det kunne vært spennende å fått vite noe om hvilke erfaringer de på Klostergården gjorde seg med det brygget? Hvem kan jeg kontakte?

Porteren vi brygget i går, var spot on på alle målinger og koser seg nå i kjelleren uvitende om hvike eksperimenter den vil bli utsatt for i framtiden.
Det var veldig lite sjøvann i den, husker ikke hvor my pr liter, men du kjente at det var der. Du får ringe å snakke med Jørn, veldig trivelig fyr som er gla i å dele erfaringer.
 
Klostergården bruker og sjøvann og tang i en stout dem har, fantastisk god. Anbefales. Det ga den kompleksitet og veldig god fylde. Tror det var totalt 1% salt hvis jeg ikke husker feil.
 
brewersfriend.com har en detaljert vannkalkulator. Der kan du eksperimentere med å tilsette salt i vannet, og den sier ifra hvordan det påvirker pH i mesken, samt gir en advarsel hvis det blir så mye at det er uheldig for gjæren eller evt helseskadlig.
 
Klostergården bruker og sjøvann og tang i en stout dem har, fantastisk god. Anbefales. Det ga den kompleksitet og veldig god fylde. Tror det var totalt 1% salt hvis jeg ikke husker feil.
1% salt høres veldig mye ut, det blir 200g i 20 liter, ev. ca. 5l sjøvann. Det er 10 ganger så mye som i gose oppskriften det linkes til.
 
Smaksmessig vil vel NaCl være omtrent som CaCl2, bortsett fra at du får en del natrium, som er usunt, istedenfor kalsium, som gjæren trenger.
 
Salt (sic) og andre salter brukes for å justere meskevannet til en slik profil som gjelder for den stilen man brygger.

Første bud er å innhente rapport fra lokalt vannverk på ioneinnhold i vannet.

Derettes leses Palmer: http://www.howtobrew.com/section3/chapter15-4.html

Til slutt kan man bruke ulike online kalkulatorer som kjenner profilen til ulike stiler.

Generelt må man ofte tilsette mye kalk, siden vannet i Norge ofte er bløtt. Jeg bruker 30g på 60L.


--
Harald
LB7PG
 
Meny selger dem. Saltet gjør omtrent det du tror du skal gjøre. Gir en temmelig "full" smak, på samme måte som når du salter opp mat. Nokså spennende.
 
Klostergården bruker og sjøvann og tang i en stout dem har, fantastisk god. Anbefales. Det ga den kompleksitet og veldig god fylde. Tror det var totalt 1% salt hvis jeg ikke husker feil.
Interessant. Antakeligvis den Oslo sopp og nyttevekstforening "reklamerer" med at de skal servere på foreningens vårsammling. Vistnok brukt sukkertare?
 
Tilbake
Topp