Tiltak for å få igang mislykket flaskekarbonering?

Hei.
Har brukt drops i flaskene. Korket for en måned siden, øla ble 7.75%. Brukte 007 gjær, øla så veldig klar ut under tapping på flasker.
Har hatt den ved romtemp 20 grader hele tiden. Nå er den fortsatt helt flat og ingen bobleaktivitet.
Hva kan en gjøre?

20 grader kan vere litt lavt
Vi har konsekvent brukt litt Nottingham gjær når vi flasker.
Synest vi er sikrere karbonering og vi får fastere gjær i bunnen av flaskene.
Vende og vente er vel det beste trixet

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

Audun F skrev:
Det kan skyldes lekke korker. Har du sjekka flere flasker?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Har sjekket to ganger en gang etter 2 uker en etter 3 uker. Har ikke sjekket nå fordi det er ingen bobler å se i flaskene. Tror ikke det er lekke korker.

Jo-Helge skrev:
20 grader kan vere litt lavt
Vi har konsekvent brukt litt Nottingham gjær når vi flasker.
Synest vi er sikrere karbonering og vi får fastere gjær i bunnen av flaskene.
Vende og vente er vel det beste trixet

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

Har vendt et par flasker for en uke siden og de bobler heller ikke. Hvor lenge skal en vente tror du? Kan man etterfylle gjær i ettertid?

Per Ivar skrev:
Audun F skrev:

Har sjekket to ganger en gang etter 2 uker en etter 3 uker. Har ikke sjekket nå fordi det er ingen bobler å se i flaskene. Tror ikke det er lekke korker.

Du sier at du har vendt flaskene og ikke ser bobler.
Kanskje et dumt spørsmål - men har du prøvd å åpne en flaske?

bulleland skrev:
Per Ivar skrev:
Audun F skrev:

Du sier at du har vendt flaskene og ikke ser bobler.
Kanskje et dumt spørsmål - men har du prøvd å åpne en flaske?

Her inne er det vel ingen dumme spørsmål.
Prøvde en nå, aner en bedring så kanskje den bare må stå en uke eller tre til? Kanskje det blir nyttårs øl? Noen juleøl er det nok dessverre ikke ennå.

Jeg ville satt dem varmere, 25-26 grader.  Da pleier mine å være ferdig karbonert etter få dager.  Så få dem kaldt. Min teori er at det er minst like bra for ølet med god temp i få dager enn 20 i ukesvis.

--

Jeg har inntrykk av at wlp007 kan være vrien å karbonere med. Men uansett så anbefaler jeg å ikke blande gjærtyper. På 3 brygg har jeg blandet gjærtyper (nottingham ved flasking) og dette er de eneste 3 bryggene som har blitt heftig overkarbonert og renner over ved åpning av flasken. God smak på brygget, men det er så karbonert at det blir en skikkelig skarp (metalisk) smak. Jeg tror dette må komme av at nottingham i tillegg til karboneringssukkeret spiser sukker som ikke wlp007 har spist i seg.

Jeg ville da heller blandet inn en kvart teskje av wlp007 slurryen ved omstikking til nytt kar ved flasking.

Sett flaskene varmt og du kan nok vende flaskene iblandt (hver 3 dag? ) slik at gjæren kommer i suspansjon igjen. Wlp007 er jo en ekstremt flokkulerende gjærtype.

Det virker som 007 e ekstrem t flokkulerende ja. Øla va glassklar ved tapping. Når jeg tenker meg om trur den har gitt meg karboneringskrøll tidligere også.
Ska gå tilbake til 002. Er det ikke fare for estere ved så høy gjæringstemp som 25 grader?

Per Ivar skrev:
Det virker som 007 e ekstrem t flokkulerende ja. Øla va glassklar ved tapping. Når jeg tenker meg om trur den har gitt meg karboneringskrøll tidligere også.
Ska gå tilbake til 002. Er det ikke fare for estere ved så høy gjæringstemp som 25 grader?
Tror ikke du skal være redd for usmaker om du karbonerer på 25 grader. Nøgne ø karbonerer vel ved 25 grader+ i noen dager (gjorde) De har visst gått over på kunstig karbonering, iallefall på noen øl.

wlp002 er jo også en kjempegjær, den bruker jeg mye.
Ølet ditt blir nok karbonert om du gir det tid  ;)

Skulle det fortsatt være flatt om en måneds tid, så kan du jo vurdere å tilsette litt tørrgjær og korke på ny. Men da ville jeg fulgt med og drukket de når de er på topp, eller litt før.
Jeg har personlig hatt 3 mislykkede forsøk på å blande i tørrgjær ved flasking. Jeg har brukt 1 gram tørrgjær til 20 liter vørter da.

Estere utvikles tidlig i gjæringsprosessen, så det trenger du ikke bekymre deg for når det gjelder karbonering. :)

glennrlie skrev:
Estere utvikles tidlig i gjæringsprosessen, så det trenger du ikke bekymre deg for når det gjelder karbonering. :)
Da lærte eg noe idag også. Glimrende.
Det er kult med et sånt forum som det her. Mye god trøst og kunnskap.
Takk skal dere ha folkens!

Tilbake
Topp