Timerstart gammel Speidel

Amarillo

Norbrygg-medlem
Jeg liker å starte brygginga tidlig på morgenen og har irritert meg på at det ikke er mulig å starte oppvarming av vann før jeg står opp så jeg kan starte med meskinga med en gang. Det samme hvis jeg skal brygge rett etter jobb.

Har derfor spekulert på hvordan jeg kunne bygge en enkel timerstart, det er jo bare snakk om å trykke på en knapp en gang hvis Speidelen er programmert på forhånd.

Så jeg kjøpte en elektromagnetisk push-pull solenoid til kr. 30,- på ebay, tilpasset et par små plater med kryssfinér som jeg limte solenoid'en til og fant en reim jeg kunne stramme den fast med. Så hadde jeg en 12v strømforsyning liggende og et timerur med mulighet for å stille inn på minutter. Reima kan festes rundt de to beina foran på Speidelen, eller bare rundt kontrollboksen.

Det virker på den måten at timeren slår seg på og gir strøm til strømforsyningen som så gir 12v til magneten i solenoiden som skyver en liten stang ut som treffer 'Start'-knappen på Speidelen. Strømmen står på i ett minutt, det går greit, det skjer ingenting med styringa på Speidelen selv om knappen holdes inne ett minutt. Men jeg har bestilt en 12v delay switch som kan kutte strømmen etter noen sekunder som skal kobles til etterhvert.

autostart1.jpg autostart2.jpg autostart3.jpg
 
Jeg har en bedre løsning. Dama jobber kvelder av og til, så da kan hun trykke på speidelen rett før hun drar av gårde, så kommer jeg hjem fra jobb og kan hive oppi korn :) Om det er en billigere løsning kan vel diskuteres... ;)

Da mangler du bare at hun jobber nattevakt før du har fridag og skal brygge, så hun kan trykke når hun kommer hjem, da har du den perfekte timerstyringa.
Selv om min versjon eliminerer faren for menneskelige feil. ;)
 
Hvor mye ekstra koster det i strøm å sette Speidelen på manuell på riktig mesketemperatur før man drar på jobb/kvelden før? Hvor mye strøm drar man for å holde 65c vedlike etter riktig temp er nådd?

Men morsom løsning :)


HansKr
 
Det er jo noen som mesker over natta, står opp om morgenen, løfter maltrøret og skrur opp til kok. :) Aldri prøvd det selv da..
 
Sist redigert:
Her er linken til solenoiden, det er en del typer som betegnes som push-pull, men som bare er pull. Men denne funker og er kraftig nok:

http://www.ebay.com/itm/281311660143?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT


Og link til delay switch:

http://www.ebay.com/itm/121672290148?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Amarillo, har du muligheten til å gi en forklaring /guide hvordan du kobler opp delay switchen når den tid kommer?

/Lars
 
Hvor mye strøm drar man for å holde 65c vedlike etter riktig temp er nådd?

Godt poeng, bryggeriet mitt er i en utebod og det går nok litt strøm i løpet av natta, ihvertfall på vinteren.
Men det viktigste for meg var vel å se om jeg kunne få til å bygge noe som funket.
 
Da har delay switchen kommet og koblet til. Den har to innstillinger, hvor lenge den skal være innkoblet, pot.meter til høyre på bildet, og lengde på pause, pot.meter til venstre. Begge kan stilles mellom 1 og 200 sekunder. Det er bare å stille inn minimum innkoblingstid (1 sek.) og maks pause (200 sek.). Så må koblingsuret stilles inn så det gir strøm i bare ett minutt, hvis ikke vil solenoiden fyre hvert 200. sekund. Lykke til. :)

timeswitch.jpg Koblingsskjema-tidsstyring.jpg
 
  • Like
Reaksjoner: lmb
Hva med å kjøpe en vanlig, enkel timer på Claes - den typen som teller ned et antall timer og så setter på strømmen?
 
Jeg tror ikke det er det å få strøm på speidelen som har vært problemet, mer det at man fysisk må trykke på knapper for å sette den igang når strømmen er på.
 
Da har delay switchen kommet og koblet til. Den har to innstillinger, hvor lenge den skal være innkoblet, pot.meter til høyre på bildet, og lengde på pause, pot.meter til venstre. Begge kan stilles mellom 1 og 200 sekunder. Det er bare å stille inn minimum innkoblingstid (1 sek.) og maks pause (200 sek.). Så må koblingsuret stilles inn så det gir strøm i bare ett minutt, hvis ikke vil solenoiden fyre hvert 200. sekund. Lykke til. :)

Vis vedlegget 21465 Vis vedlegget 21466

Veldig bra! Takk :)
 
Hehe, kanskje det, men når jeg på vinteren må vasse gjennom snø for å komme til bryggeriet i uthuset, så kommer jeg til å bruke den allikevel ;)
 
Ganske sprøtt egentelig at de ikke klarer å integrere en timer funksjon på en såpass dyr maskin. Er litt spent på hva den Wifi modulen som kommer snart gjør. Om det er mulig å start den med telefonen mens man er på jobb hadde vært artig.
 
Teknologi, hardware og Software fremstår som særdeles enkel. Det ville ha kostet under 10'ern og lagt på et trådløst kort med innebygget web-server hvor alt kunne parametersettes og styres fra hvor som helst (i verden) :)
... men den fungerer jo som planlagt ...
 
Tilbake
Topp