Tips - bruk av lagergjær?

Hei

Jeg er helt i startfasen i bryggekarrieren, og har bare to ekstraktbygg på samvittigheten sålangt. Skal prøve meg med malt neste gang. Jeg er lysten på å prøve en pils eller lager-variant. Men har sålangt bare "erfaring" med alegjær. Derfor lurer jeg litt på om noen kunne dele noen tips om gjæringen med lager?

* temperaturer?
* tid i gjæringskar?
* tid til modning og karbonering?

Alle tips mottas med stor takk

mvh Sturla

På mine 6 siste pilsnere har jeg brukt tørrgjær. Saflager S-23 og Saflager W 34/70, rehydrert 15 min i vann på 20-25 C.
Gjæringtid på 8-10 c er 28 dager, eller 10-12 c  21 dager + 1 døgn i romtemp til slutt.
Ettergjæring: tilsetter 6 gram sukker pr liter kokt i litt vann, 2- 3 dl. Lar flaskene stå 14 dager i romtemp.
Deretter settes flaskene kaldt 8 - 12 uker.
Smak gjerne etter hvert, det blir bare bedre for hver uke som går  :biersmile: :biersmile:

Ha i nokk gjær ( http://www.mrmalty.com/calc/calc.html ). Eg under-pitcha ein bayer, og den blei smekk full i diacetyl.
Temperatur bestemmer du sjølv, alt etter kva fruktigheitsgrad du vil ha i ølet (kjem også ann på gjæren). eg synes 8-10 grader gir veldig bra resultat (reinast i smak), men har også gjæra på 12-13 grader som har gitt god fruktig lager.
Tid på gjærings karet varierer fra kven som brygge ølet. Eg lar alltid lagerølet mitt stå i 2 uker, og i det siste med ein diacetylrast på 18-20 grader i eit døgn på slutten av gjæringa, men detta er det bare å forske på sjølv (det du får gode resultater med er riktig for deg).
Karbonering kan fint skje i 18-20 grader, fruktigheita som vil komme som følge av den høge temperaturen vil vera minimal, om ikkje umerkbar. Eg karbonerer ihvertfall på 18-19 grader, og har fått veldig gode resultater av det (bruke å la det stå til karbonering 2 uker i den temperaturen). Hvis du velge å karbonere på gjæringstemp vil det ta lengre tid.

Håpe dette hjalp litt, også får noken andre fylle ut meir eller korrigere meg vis eg har sagt noko feil :).

Litt om lav gjæringtemp og diacetyl: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5312.0.html
Vil også sterkt annbefale medlemskap i norbrygg, da får du tilgang til medlemsseksjonen her på forumet, som er utrolig bra og har masse bra lesestoff om gjæring og gjær.

Edit: og der såg eg att noken andre hadde svart rett før meg. dobbelt opp :ilike:

Takk for gode tips.

Skjønner at god lager krever litt tålmod  ;D

Med så pass lang tid i gjæringskaret, bør man stikke om til en ny dunk når det nærmer seg 3 uker. Mener å ha vært borti noe om at det kunne utvikle seg usmak, pga av at det skjer noe gjærrestene etter noen uker.

Upresist formulert, men dere skjønner kanskje likevel?

Sturla skrev:
Takk for gode tips.

Skjønner at god lager krever litt tålmod  ;D

Med så pass lang tid i gjæringskaret, bør man stikke om til en ny dunk når det nærmer seg 3 uker. Mener å ha vært borti noe om at det kunne utvikle seg usmak, pga av at det skjer noe gjærrestene etter noen uker.

Upresist formulert, men dere skjønner kanskje likevel?

Omstikk frarådes, det øker bare faren for infeksjon. Sett heller dunken i romtemp mot slutten av gjæringen for diacylrast et døgn eller to.

Tilbake
Topp