Odland skrev:Ok
hadde fått det for meg at vanlig sukker gav en noe for søt smak.
Må prøve dette
Ole Richard skrev:6 gram farin per liter er en grei standard til karbonering, noe mer på hveteøl og blonde, og noe mindre på britiske ales.
NB! Sukkerbiter er ikke kosher! Viktig å alltid koke farin i vann for å unngå å dra med seg villgjør og annen skit.
Jeg koker farin i vann i forholdet 2:1 (2 gram farin : 1 cl vann).
Kjøler så ned til romtemperatur og suger opp laken i en desinfisert plastsprøyte.
Plastesprøyta jeg bruker koster drøye 20 kr på apoteket, er gradert og tar 6 cl væske.
Sprøyter deretter inn 1 cl i hver 0,33 flaske, som da tilsvarer 6g/l.
Litt mer arbeid enn å helle all sukkerlake direkte i omtappingskar, men det blir 100% konsistent sukkerinnhold i hver flaske...
Ole Richard skrev:Sprøytene kommer i steril plastinnpakning, ja.
Jeg fyller de og legger de i kristallsoda-oppløsning etter bruk.
Og fyller de med klor-oppløsning, liggende i en skål med klor-oppløsning før bruk.
Enkelt og greit!
Lars skrev:Den er god! Noen spesiell grunn til at du bruker kloroppløsning? Har bestandig skylt flere ganger etter å ha brukt klor til desinfisering tidligere, livredd for at det skal kunne sette smak. Kommer uansett til å bruke Starsan hvis jeg skal gjenbruke sprøytene, men bare lurer.. Betalte ca 1,- per 2ml sprøyte, og 3,- per 20ml, så det går jo fint å svi av en ny hver gang, uten å bli fullstendig ruinert.