Tips for å få god skumtopp og god kullsyre

Heisann

Jeg flaskegjærer øllet mitt men er ikke helt fornøyd med kullsyrenivået eller skumtoppen. Jeg bruker Muntons Beerkit Enhancer til flaskegjæringen men mulig jeg bruker for lite. Lager en lake av dette som jeg tilsetter før flaskingen. Bør jeg bruke noe annet?

Hvis du bruker vanlig farin (sukkerlake) opp til 9 gramm per liter da får du nok kulsyre og skum. Hvis ikke da må sjå på hele bryggeprosessen din i.s.f. kun flaskinga. mesking/koking/renslighet/oppskrift/gjærbehandling osv
Legemidler trenger du ikke  :)

Heisann, selv kjører vi 3 sukkerbiter i bunn av hver litersflaske rett før tapping hver gang.

Har med unntak av siste gang hatt gode resultater med dette. Det ser ut til at siste forsøk har stått for kaldt, så den har vi flyttet ut i en mellomgang for å modnes der...
krysser jo fingre og tær...

Enten tar du vekt på løs farin eller tar du 'vekt' på sukkerbiter men koke må du. Da får du en sukkerlake som skal helles i omstikkingsdunk (før øllet stikkes om i den) hvorav du tapper på flasker rett etterpå.

Det går sikkert bra noen ganger med udesinfiserte biter men det går også flere ganger bra med russisk rulette  ;D Det du kan være sikkert på er at en gang ødelegger du øllet ditt og det er så lett å ungå etter så mye bryggingsarbeid og venting...

Brukte selv sukkerbiter fram til att flere øl på rad ble sure grunnet sukkerbitene, hadde heldigvis begynt med fat da, så det var bare snakk om 3-4l pr.brygg som ble dårlig.

Benytt deg av vanlig sukker, det er mye lettere å beregne og få ett jevnt resultat siden det er 100% gjærbart.
Den lille mengden det er snakk om vil ikke påvirke det ferdige resultatet.

6 gram farin per liter er en grei standard til karbonering, noe mer på hveteøl og blonde,  og noe mindre på britiske ales.
NB! Sukkerbiter er ikke kosher! Viktig å alltid koke farin i vann for å unngå å dra med seg villgjør og annen skit.
Jeg koker farin i vann i forholdet 2:1 (2 gram farin : 1 cl vann).
Kjøler så ned til romtemperatur og suger opp laken i en desinfisert plastsprøyte.
Plastesprøyta jeg bruker koster drøye 20 kr på apoteket, er gradert og tar 6 cl væske.
Sprøyter deretter inn 1 cl i hver 0,33 flaske, som da tilsvarer 6g/l.
Litt mer arbeid enn å helle all sukkerlake direkte i omtappingskar, men det blir 100% konsistent sukkerinnhold i hver flaske...

Ole Richard skrev:
6 gram farin per liter er en grei standard til karbonering, noe mer på hveteøl og blonde,  og noe mindre på britiske ales.
NB! Sukkerbiter er ikke kosher! Viktig å alltid koke farin i vann for å unngå å dra med seg villgjør og annen skit.
Jeg koker farin i vann i forholdet 2:1 (2 gram farin : 1 cl vann).
Kjøler så ned til romtemperatur og suger opp laken i en desinfisert plastsprøyte.
Plastesprøyta jeg bruker koster drøye 20 kr på apoteket, er gradert og tar 6 cl væske.
Sprøyter deretter inn 1 cl i hver 0,33 flaske, som da tilsvarer 6g/l.
Litt mer arbeid enn å helle all sukkerlake direkte i omtappingskar, men det blir 100% konsistent sukkerinnhold i hver flaske...

Tenkte å prøve meg på sprøytemetoden selv, har kjøpt mine første sprøyter (3ml og 20ml) på apoteket (litt speisa opplevelse, selv om jeg ikke ba om kanyler) for å bruke til fennikelte, saltvann og liknende til rykende fersk sønn, men tenkte også at her er det flere bruksområder. Hvordan desinfiserer du sprøytene, eller bruker du ny hver gang? Sprøytene kommer vel sterile i pakken, eller?

De leveres sterile ja, men det hjelper lite etter bruk, bruker du sterkrens på de så blir de nok sterile igjen, men ikke la dem ligge med sterkrens, da ryker de.
Ser noen betaler opp til 20 NOK pr. stk, jeg betaler 1,- kr. pr. ml på apotek så det er ille den store utgiften.

Sprøytene kommer i steril plastinnpakning, ja.
Jeg fyller de og legger de i kristallsoda-oppløsning etter bruk.
Og fyller de med klor-oppløsning, liggende i en skål med klor-oppløsning før bruk.
Enkelt og greit!

Ole Richard skrev:
Sprøytene kommer i steril plastinnpakning, ja.
Jeg fyller de og legger de i kristallsoda-oppløsning etter bruk.
Og fyller de med klor-oppløsning, liggende i en skål med klor-oppløsning før bruk.
Enkelt og greit!

Den er god! Noen spesiell grunn til at du bruker kloroppløsning? Har bestandig skylt flere ganger etter å ha brukt klor til desinfisering tidligere, livredd for at det skal kunne sette smak. Kommer uansett til å bruke Starsan hvis jeg skal gjenbruke sprøytene, men bare lurer.. Betalte ca 1,- per 2ml sprøyte, og 3,- per 20ml, så det går jo fint å svi av en ny hver gang, uten å bli fullstendig ruinert.

Lars skrev:
Den er god! Noen spesiell grunn til at du bruker kloroppløsning? Har bestandig skylt flere ganger etter å ha brukt klor til desinfisering tidligere, livredd for at det skal kunne sette smak. Kommer uansett til å bruke Starsan hvis jeg skal gjenbruke sprøytene, men bare lurer.. Betalte ca 1,- per 2ml sprøyte, og 3,- per 20ml, så det går jo fint å svi av en ny hver gang, uten å bli fullstendig ruinert.

StarSan er vel så bra!
StarSan bruker jeg ofte i 'dusjeflaske' når kapsler, slange-ender, koblinger, gjærlåser, termometere og lignende ting skal desinfiseres.

Jeg har også en dunk ferdigblandet kloroppløsning stående, som jeg bruker i tilfeller som dette, for å være sikker på at hele overflaten med alle kriker og kroker kommer i kontakt med oppløsningen...
Det samme kan man selvfølgelig gjøre med SS, og da slipper tilogmed å skylle...  :ilike:

Tilbake
Topp