Tips før kjøp av magnetrører?

Hei
Jeg har tenkt til å investere enda litt i utstyr og nå står magnetrører for tur.
Er klar over at det finnes tråder om magnetrørere, men de fleste er noen år gamle så jeg spør etter innspill her.

Har kikket på ett sett fra BryggSelv (link her).
Noen som har erfaring med denne?
Eventuelt er det noen som har anbefalinger?

Jeg brygger stort sett 40-50 liter, så blir fort noen liter i som skal røres i starteren.

Den magnetrøreren der har gitt meg litt hodepine med varmeproduksjon. Bryggselv forsvarer det med ta det spiller ingen rolle om temperaturen blir høy. Jeg liker ikke den argumentasjonen. Men jeg aner ikke hvilke bedre alternativer som finnes på markedet.

Kjøp 5-liters kolbe!

Laboratorieflaske trenger du ikke. Jeg bruker honningglass. Du har helt sikkert noe som funker.
Vekt: Kjøp på Biltema om du ikke alt har noe brukbart.
Jeg har defoamer, men har nesten aldri brukt den. Spruteflaske med vann og litt overvåking er nok. Pass bare på å ikke helle tørr gjærnæring rett ned i kokende vørter. Rør den ut i vann, trekk kolben til side, og hell forsiktig i.

Tilsetter du gjærnæring rett i fosskokende vørter, koker det veldig fort over.
Rører du ut det i vann først, unngår du det og at den blandes bedre ut.
Det viktigste med gjærnæring er å tilføre litt zink som gjæren trenger. Det får du ikke naturlig fra malten eller gjennom vannet.

Edit: rettet typo

Jeg har den røreren du nevner. Mine tips er å kjøpe 5liters kolbe og liten (35mm) oval magnet. De større har tendens til å vibrere og lage støy. Ellers er jeg godt fornøyd med røreren.

Som Arefsahl sier, tørr gjærnæring i kokende vørter har en eksplosiv effekt. I en e-kolbe, som jo smalner oppover, aksellererer skummet mot åpningen. Skikkelig guffent.

Som Arefsahl sier, tørr gjærnæring i kokende vørter har en eksplosiv effekt. I en e-kolbe, som jo smalner oppover, aksellererer skummet mot åpningen. Skikkelig guffent.
Jeg bruker foam controll.. Ingen eksplosjoner når jeg tilsetter tørr gjærnæring :)

Ninja Edit: har 5l kolber og setter sjeldent startere over 2l

Hva med å koke vannet en stund (10min?), stanse kokingen og ha i næring og spraymalt?
Synest det blir litt roligere når jeg gjør det slik. -Koker i kjele, ikke kolbe.

Hva med å koke vannet en stund (10min?), stanse kokingen og ha i næring og spraymalt?
Synest det blir litt roligere når jeg gjør det slik. -Koker i kjele, ikke kolbe.
Jeg gjorde det en gang. DME klistret i hele kolben og tuten.Det så ikke bra ut, og jeg var redd for infeksjon, men det gikk bra, Men jeg gjør ikke det igjen.

Med 5literskolbe og ei spruteflaske med vann går det greit. Jeg må bare passe på i den fasen der det begynner å skumme. Da bruker jeg flaska litt. Så roer det seg. Så trekker kolben jeg av, og heller nedi gjærnæring utrørt i vann. Tilbake på plata, og etter litt mer overvåking kan jeg slappe av mens det koker ferdig (10 min med gjærnæringen).

Jeg har ikke prøvd å lage større startere enn 3 liter. Tror 4 liter ville blitt stressende.

Har helt sluttet å koke opp med DME i gryta fra starten av. Ender alltid med at det sekundet jeg snur meg, koker det over :)
Nå koker jeg vannet i 5 min før jeg slenger i DME. Trenger da kun å passe på i to min mens det koker opp igjen mens jeg visper. Deretter koker det uten oppsyn i 15 min og skruer seg selv av...
.... Lat... Tja... Litt :)

Tilbake
Topp