Tips om maltmølle (ruller)

Skal bytte ut maltmølla mi med en litt større sak - da med ruller. Blir ikke enig med meg selv om jeg skal gå for mølle fra Monster Mill, Crankandstein eller Barley Crusher. Tenker først og fremst på en med tre ruller om det er en del å hente på dette.

Alle tips mottas med takk.
 
Odland skrev:
Skal bytte ut maltmølla mi med en litt større sak - da med ruller. Blir ikke enig med meg selv om jeg skal gå for mølle fra Monster Mill, Crankandstein eller Barley Crusher. Tenker først og fremst på en med tre ruller om det er en del å hente på dette.

Alle tips mottas med takk.

Jeg har en MM3 2.0, skulle jeg valgt igjen så hadde jeg nok gått for en MM2 2.0 (eller kanskje MM2), MM3 2.0 er iallefall tungdrevet.. om den maler bedre må fåglarna veta dog :)
 
Usikker om det har noko stooor betydning om du har to eller tre rullar, men ville minimum hatt ei som kan justerast. Og, jo større mølle jo meir tungdreven er den. Min C&S 3D går greit med ein god batteridrill, men det må vere skikkelege saker og ikkje noko kinaskrap.
 
Jeg har hatt en mølle fra Jack Schmidling Production i 10 år. Har vært bortlånt i min "hvileperiode", men har utvilsomt knust hundrevis (om ikke tonnevis) av malt, og den fungerer like perfekt som den alltid har gjort. En enkel mølle med bare to ruller - drift bare ppå den ene - ikke justerbar - og har aldrig føl t behov for justering heller. Kjører den med en batteridrill på 300 omdr/min. 
Ikke noe spesielt med den fra JSP tror jeg - slike  møller fungerer bare.

mvh

FredT
 
Hmm...

Det skal jaggu ikke være lett å finne en mølle nei. Alle er vel bra, men greit å vite at en legger penger i noe som er utprøvd og funker som bare juling.
 
Odland skrev:
Hmm...

Det skal jaggu ikke være lett å finne en mølle nei. Alle er vel bra, men greit å vite at en legger penger i noe som er utprøvd og funker som bare juling.

Kjøper du fra de du allerede har nevnt, mer spesifikt Monster Mill MM2, Crankandstein 2A eller Barley Crusher så blir det bra. Er du usikker på hva du skal kjøpe, trekk lodd ;) Evt undersøk om det kan være noen små kroner å spare når frakt og evt base/hopper er inkludert. Disse møllene er relativt like og stort sett samme pris. Jeg kan ikke tro at det vil være noen gevinst av betydning å gå for en mølle med 3 valser for en hjemmebrygger.

Selv kjøpte jeg en 2A, og den funker finfint.
 
Barley Crusher ser billig ut med full pakken. Kjenner imidlertid en dragning mot Crankandstein. Mulig det er grunnet navnet...
 
Monster Mill lages av en partner som sluttet i Crankandstein etter noen uoverensstemmelser. Såvidt jeg har skjønt er de ganske like i form og funksjon, det er mulig det er noen mindre forskjeller. Jeg venter i spenning på min Crankandstein i posten nå, tror den kommer denne uka.

Fordel at du kan kjøpe MM i Norge da, ikke var det så mye dyrere enn fra USA+frakt+moms heller. Også støtter du en norsk bryggebedrift.
 
Jeg har en MM3, og er veldig fornøyd med den. Men om jeg strengt tatt trenger tre valser, er jeg litt usikker på.
 
Kristian L skrev:
Monster Mill lages av en partner som sluttet i Crankandstein etter noen uoverensstemmelser. Såvidt jeg har skjønt er de ganske like i form og funksjon, det er mulig det er noen mindre forskjeller. Jeg venter i spenning på min Crankandstein i posten nå, tror den kommer denne uka.

Fordel at du kan kjøpe MM i Norge da, ikke var det så mye dyrere enn fra USA+frakt+moms heller. Også støtter du en norsk bryggebedrift.
MonsterMill og Crankandstein er ganske like ja, bare at MonsterMill er bedre ;D

En ganske stor fordel med å kjøpe i Norge, foruten å støtte leverandørene våre, er at du har 5 års reklamasjonsrett jfr. forbrukerkjøpsloven.
 
Bjarte H skrev:
Kristian L skrev:
Monster Mill lages av en partner som sluttet i Crankandstein etter noen uoverensstemmelser. Såvidt jeg har skjønt er de ganske like i form og funksjon, det er mulig det er noen mindre forskjeller. Jeg venter i spenning på min Crankandstein i posten nå, tror den kommer denne uka.

Fordel at du kan kjøpe MM i Norge da, ikke var det så mye dyrere enn fra USA+frakt+moms heller. Også støtter du en norsk bryggebedrift.
MonsterMill og Crankandstein er ganske like ja, bare at MonsterMill er bedre ;D

En ganske stor fordel med å kjøpe i Norge, foruten å støtte leverandørene våre, er at du har 5 års reklamasjonsrett jfr. forbrukerkjøpsloven.

Nå kan jeg ikke helt skjønne at en MonsterMill skal bryte sammen da, dette er kraftige saker! :)
 
Slike møller er nok rett så seiglivet ja. Jack Schmidling Productition (JSP) f.eks. yter livstidsgaranti på sine møller:  http://schmidling.com/bbordpp.htm
Knuser 1000lb malt i timen med passende motor sier han. Og nok til en 20L batch på 5 minutter med håndsveiv. Jeg bruker en 300 omdr./min batteridrill på min - fungerer utmerket og vil sannsynligvis vare livet ut. Min er ca. 10 år gammel nå - og jeg er myyye eldre ;-))

mvh

FredT
 
Det gjelder med andre ord å kjøpe en man kan bli skikkelig glad i, for kvitt den blir man ikke med det første ;D
 
Blei inspirert av denne tråde og bestilte meg Crankandestein 2A i går kveld. Betalte ca. 823nok. og når eg får solgt coronamølla så blir prisen enda billigere :ilike:.

Men eg lurer på om noken kan dele litt erfaringer rund det å lage base og trakt.  Matrialer, dimensjoner på hull og plater, vinkler osv..
gjerne linker til bilder også

Takk på førehand!
 
Nei det var med frakt.  99$ for mølla og 45,5$ for frakt. Bestilte fra heimesida deiras, den du linka til tidelegare :).

Fikk mail av dei i dag, og dei seier at ankomst kan forventes om 3-4 uker.
 
Tilbake
Topp