Tips til å få en veldig rød øl

Heisann

Kona og en veninne skal lage sin egen øl alene og vil lage en knallrød øl. Finnes det noe man kan tilsette for å få den veldig rød?

Du kan bruke Cara-red (opp til 15 %..?). Men du kan også prøve på røde frukt: bringebær/ kirsebær / (jordbær??) fruktøl har ofte en veldig lys-rød farge.

EDIT øl til fruktøl er ofte et hveteøl (f.e. 50% pils og 50% hvetemalt). How to Brew beskriver det rimelig nøyaktig hvordan du kan brygge med frukt i øl

Jeg tror Nøgne Ø brukte rødbete i Red Horizon. Kjøp en rødbete og prøv og gi tilbakemelding.

janh

janh skrev:
Jeg tror Nøgne Ø brukte rødbete i Red Horizon. Kjøp en rødbete og prøv og gi tilbakemelding.

janh

Mulig jeg husker feil, men så vidt jeg vet ble det ikke brukt rødbeter i RH, men derimot i et eget øl som ikke er lansert ennå. En variant av Pale Ale.

Heller ovenforstående enn å bruke matkulør, for det kan inneholde stoffer som gjør at skummet oppfører seg 'rart'. Det danske øl 'Red Eric' inneholder også en form for kulør, men vet ikke hvilken type.

Takk for gode tips

Kona og en veninne skal lage et knallrødt øl ved navn Bitches Brew. Tiden får vise om de bruker bjørnebær eller rødbete. De ville ikke bruke matkulør.

Tilbake
Topp