Tips til belgisk?

Ble nødt til å bytte ut pilsnermalten i en Skoddehav med Maris Otter (7 kg MO, 6,3 kg hvetemalt og 0,7 kg havremalt). Bruker WLP566 i stedet for WLP530. Hva kan jeg vente meg?
 
Ah, belgisk! :D Har brygga ein lett modifisert versjon av quaden til Gustav Foseid ("Nummer Tolv" i Håndbok i Ølbrygging), som eg tok meg friheten til å døypa om til "Trappist Under Ice" - Ein Metallica-referanse der altså! ;)
Eg brygger normalt allgrain, men tenkte, "skitt au" og brygga denne med ei kanne Weyermann Bavarian pilsner LME, samt eit par kg DME for å matche den originale mengden pilsnermalt (6,5 kg).
600 g Special B blei nytta som steeping grains (oppskrifta spesifiserte mørkt karamellmalt), og mengden kandissirup blei auka til 1 liter (1,35 kg). Auka også humlemengden (Hallertauer Mittelfrüh) til 100 g, for å kompensere for meir sirup.
Gjær: Solid startar av WLP500 (Chimay), sjølv om WLP530 (Westmalle) ville vore meir autentisk.

Denne begynner å bli meget lovande, sjølv etter bare 5 månadars lagring.. :D

Hvilket kokevolum hadde du på denne?
 

Hei.

Jeg tenkte også å prøve meg på kopi av abt12.

Jeg er ganske fersk i gamet, og har ikke avansert meg til å lage gjærstarter ennå.

Hvor mye fersk gjær anbefaler du å bruke til en batch på 25 l? Samme OG som beskrevet i den boken du omtaler.

Hilsen Abt12
 
WLP566 delen har jeg under kontroll, det var førstegjæring med kjøpt gjær. Hva nøyaktig som er i Chimay blå er vel mer usikkert bortsett at hovedgjær er sannsynligvis WLP500. Flaskekarbonert med...?
 
OG:1062
FG:1006

5.5 kg pilsnermalt
0.5 kg carahell 25 ebc

600 gram farin i kok på 60 min.

? gram styrian goldings 60 min (juster til IBU 20)
15 gram saphir (3,8) 60 min
15 gram saphir (3,8) 15 min
15 gram saphir (3,8) 1 min
5 gram irish moss 15 min

mesk 60 min på 65 grader.

gjær: WLP 570

ikke så fyldig, men denne ble veldig god..
 
Hei.

Jeg tenkte også å prøve meg på kopi av abt12.

Jeg er ganske fersk i gamet, og har ikke avansert meg til å lage gjærstarter ennå.

Hvor mye fersk gjær anbefaler du å bruke til en batch på 25 l? Samme OG som beskrevet i den boken du omtaler.

Hilsen Abt12

Gå inn på http://www.mrmalty.com/calc/calc.html (Mr. Malty) og legg inn alle parametra der. Då får du gjærstartarvolumet du trenger. For eg anbefalar verkeleg å lage startar, med mindre du vil bruka 400+ kr på gjær. ;)
Døme: Oppskrifta til Foseiden er på 20 L, OG 1.095. La oss sei at vi bruker WLP530 som er 2 mnd gammal. Då slepp du unna med 2 gjærrøyr på ein 2 L startar. Lagar du ikkje startar, treng du 6 røyr.
 
Jeg forsøkte meg på Kriek den gangen jeg begynnte å brygge i Washington DC var vel 20+? år siden...med brettanomyces bakterie og det hele (finnes en veldig god bok om det der om du kan finne den,..bare google i vei!). Jeg tror du kan gjøre det bedre enn meg, da sommeren i DC den gangen var for varmt og vi hadde masse sånne 'øl fluer' (protein!) - circa 38 grader om sommeren og -10 om vinteren. Det jeg husker er at du må være ganske obs på at når du først introdusere f.eks. brettanomyces og andre kompiser inn i bryggeriet, at de gjærne blir...m.a.o. do lambic or nothing else...de 'critters' kan fort overta (så vidt jeg husker fra boka, så lever bakteriene og forskjellig gjær osv i selve taket eller noe...veldig god bok! Er visst rekkefølge også skal du brygge sur/lambic øl). Nåja skal du 'bare' brygge ekte belgisk overgjæret dubbel/trippel, må det vel være noe enklere!
 
Gå inn på http://www.mrmalty.com/calc/calc.html (Mr. Malty) og legg inn alle parametra der. Då får du gjærstartarvolumet du trenger. For eg anbefalar verkeleg å lage startar, med mindre du vil bruka 400+ kr på gjær. ;)
Døme: Oppskrifta til Foseiden er på 20 L, OG 1.095. La oss sei at vi bruker WLP530 som er 2 mnd gammal. Då slepp du unna med 2 gjærrøyr på ein 2 L startar. Lagar du ikkje startar, treng du 6 røyr.
Tusen takk for tipset :)
 
Tilbake
Topp