Råvarer til glutenfritt øl

Hei!

Har en kompis som har cøliaki, og han er interessert i å brygge sitt eget øl da utvalget i butikken/på polet for ham er rimelig magert mtp. god øl.
Har sett litt rundt, og mange anbefaler Briess White Sorghum Syrup som malterstatning da du kan bruke kun det, og ingen andre supplementer som hvis du bruker vanlig svart sorghum ekstrakt.
De anbefaler også Rice Syrup Solids i tillegg til dette til litt lettere øl typ Pale Ales osv.

Spørsmålet mitt er da om det er noen som vet om noen nettbutikker som sender til Norge hvor man kan få tak i bra råvarer til glutenfri brygging?
De jeg har funnet har ikke sendt til Norge, eller sender bare til Norge gjennom sånne sider hvor du kjøper deg en amerikansk postadresse. Noen som har erfaring med dette?

Håper å kunne hjelpe kompisen min til å endelig få drikke godt øl igjen! :)
 
Jetcarrier er ikke ille å bruke hvis du må ha en amerikansk adresse :)

Og hvis varene blir tollpliktig(over 200 kroner) blir det vanligvis billigere også :skitbra:
Du slipper tillegsmoms på frakten fra USA til Norge så det kan noen ganger lønne seg selv om butikken er villig til å sende
 
http://morebeer.com/view_product/12122
bestill denne. Da kan du brygge øl uten hvetemalt, tilsette enzymet og voila.... øl til kompisen din.

Onkelen min har cøeliaki og jeg brygget et brygg med bare bygg til han og tilsatte enzymet til gjæringskaret.
Han elsket å kunne drikke ordentlig øl igjen :D
 
Borgar skrev:
Du må jo være et utrolig godt menneske!

Alle fortjener å drikke godt øl! Han begynte å bli ølinteressert bare et halvt år før han fikk påvist cøliaki også, så ekstra surt å måtte stoppe der og begynne å drikke Corona  :noway:

Drechsler skrev:
http://MoreBeer.com/view_product/12122
bestill denne. Da kan du brygge øl uten hvetemalt, tilsette enzymet og voila.... øl til kompisen din.

Onkelen min har cøeliaki og jeg brygget et brygg med bare bygg til han og tilsatte enzymet til gjæringskaret.
Han elsket å kunne drikke ordentlig øl igjen :D

Har lest en del om det nå, og det brukes j oav bl.a Estrella i deres glutenfrie øl. Tror han trenger litt mer overbevisning, han virka ikke helt solgt da jeg fortalte han om den. Får gi han noen overbevisende linker, så blir det lettere for han å brygge godt øl! De selger jo testing-kits på nett også for å sjekke gluten-nivåene. Er det kanskje dette Nøgne Ø nå har tatt i bruk i Bitter og Porter?
 
Hei,
jeg brygger kun på glutenfrie ingredienser og vil komme meg bort fra ekstraktbrygg. Internett forteller meg at alt jeg måtte trenge av malt er tilgjengelig men noe langt unna. ->
http://coloradomaltingcompany.com/Our_Products.html

Jeg er i kontakt med CMC fra linken over for å få shippet til Norge, men billig blir det neppe. Har noen av dere erfaring med malthus(heter det egentlig malthus?) litt nærmere norge som kunne ha lignende utvalg av glutenfri malt?
 
Markedet for disse produktene er hovedsakelig i USA, ettersom de har merkeregler som forbyr bruk av "glutenfritt" på drikke som er laget av glutenholdige produkter. I Europa er det lov, så her er mesteparten av det glutenfrie ølet laget på vanlig malt. Derfor tror jeg ikke det er malterier i Europa som lager slike produkter, og jeg har heller ikke sett det i noen hjemmebryggebutikker heromkring.
 
Ett tips til deg kan jo være å prøve clarity ferm i øl brygget på vanlig malt med gluten. Så kjøpe testere for å måle glutenverdien. Du kan jo lese litt om clarity ferm på whitelabs sin hjemmeside.
 
Ett tips til deg kan jo være å prøve clarity ferm i øl brygget på vanlig malt med gluten. Så kjøpe testere for å måle glutenverdien. Du kan jo lese litt om clarity ferm på whitelabs sin hjemmeside.

Har lest en del om det, og håper i det lengste å slippe å bruke Clarity Ferm. Det blir fremdeles alt fra lite (<20ppm) til mye (<100ppm) gluten i ølet og det er fryktelig kjedelig å bare kanskje kunne drikke ølet man brygger. Så da får man heller lide litt økonomisk med import tenker jeg :)

Markedet for disse produktene er hovedsakelig i USA, ettersom de har merkeregler som forbyr bruk av "glutenfritt" på drikke som er laget av glutenholdige produkter. I Europa er det lov, så her er mesteparten av det glutenfrie ølet laget på vanlig malt. Derfor tror jeg ikke det er malterier i Europa som lager slike produkter, og jeg har heller ikke sett det i noen hjemmebryggebutikker heromkring.

Ja, det forklarer en del. Kanskje man skal bli aktivist og markere politiks uenighet med dagens lover rundt hva som er "glutenfritt". Høres ut som en kjip sommer dog. Hehe..
 
Ja, det forklarer en del. Kanskje man skal bli aktivist og markere politiks uenighet med dagens lover rundt hva som er "glutenfritt". Høres ut som en kjip sommer dog. Hehe..

Det handler først og fremst om godkjenning av competetive ELISA 5 for å måle gluten i øl. Den er godkjent i Europa og av FDA i USA, men ikke av TTB, som godkjenner øl-etiketter. At under 20 ppm gluten er trygt i øl er det rimelig bred enighet om.

Fordelen med å bruke byggmalt er jo at man får noe som smaker som øl.
 
Castle malting lager malt av Bokhvete, som er naturlig glutenfritt. Sjekk ut hjemmesiden.

Sent fra min HTC One S via Tapatalk
 
Jeg har forsøkt å få tak i hirsemalt til brygging av glutenfritt øl. Er det noen som vet om det er mulig å få tak i i Norge, og i så fall hvor?
 
Maltet bokhvete går det fint an å brygge med, se f.eks Mikkellers Hvedegoop. Castle har chateau buckwheat.
 
Har lest en del om det, og håper i det lengste å slippe å bruke Clarity Ferm. Det blir fremdeles alt fra lite (<20ppm) til mye (<100ppm) gluten i ølet og det er fryktelig kjedelig å bare kanskje kunne drikke ølet man brygger. Så da får man heller lide litt økonomisk med import tenker jeg :)



Ja, det forklarer en del. Kanskje man skal bli aktivist og markere politiks uenighet med dagens lover rundt hva som er "glutenfritt". Høres ut som en kjip sommer dog. Hehe..
Du kan prøve brewers clarex fra olbrygging.no , ved bruk av dette så skal verdiene komme under det som kan kalles glutenfritt.
 
Hei,
jeg brygger kun på glutenfrie ingredienser og vil komme meg bort fra ekstraktbrygg. Internett forteller meg at alt jeg måtte trenge av malt er tilgjengelig men noe langt unna. ->
http://coloradomaltingcompany.com/Our_Products.html

Jeg er i kontakt med CMC fra linken over for å få shippet til Norge, men billig blir det neppe. Har noen av dere erfaring med malthus(heter det egentlig malthus?) litt nærmere norge som kunne ha lignende utvalg av glutenfri malt?

Har du prøvd å kontakte en av de etablerte bryggbutikkene?
Om du ikke har det veldig travelt er det en mulighet for at de kan slenge på et par sekker til deg på neste ordre. Ettersom frakt er en uforholdsmessig stor andel av maltprisen i dette landet kan det blir fordelaktig for deg.
Det kan selvsagt bli ennå bedre om du alierer deg med flere GF-bryggere.
 
Har spurt etter glutenfri maltet hirse, bokhvete, sorghum på ett par brygge butikker uten at de virket veldig interessert i å selge dette. De vanlige malt leverandørene deres fører ikke glutenfritt og de må nok også få dette fra over dammen med tilhørende høye priser.

Tror det skal være mulig å få tak i organisk hirse, bokhvete såkorn i norge eller sverige, ingen problem å malte det selv på kjøkkenet. Åpner for endel muligheter for å lage noe nytt og velsmakende og glutenfritt.
 
Har spurt etter glutenfri maltet hirse, bokhvete, sorghum på ett par brygge butikker uten at de virket veldig interessert i å selge dette. De vanlige malt leverandørene deres fører ikke glutenfritt og de må nok også få dette fra over dammen med tilhørende høye priser.

Tror det skal være mulig å få tak i organisk hirse, bokhvete såkorn i norge eller sverige, ingen problem å malte det selv på kjøkkenet. Åpner for endel muligheter for å lage noe nytt og velsmakende og glutenfritt.


Ja, jeg har spurt mye rundt selv, men har nå bestemt meg for å malte på egenhånd. Tenkte å dra bort til Kinsarvik som har både hel bokhvete og hirse. Lett the 1337 brewtimes begin :)
 
Tilbake
Topp