Råvarer til glutenfritt øl

Hei!

Har en kompis som har cøliaki, og han er interessert i å brygge sitt eget øl da utvalget i butikken/på polet for ham er rimelig magert mtp. god øl.
Har sett litt rundt, og mange anbefaler Briess White Sorghum Syrup som malterstatning da du kan bruke kun det, og ingen andre supplementer som hvis du bruker vanlig svart sorghum ekstrakt.
De anbefaler også Rice Syrup Solids i tillegg til dette til litt lettere øl typ Pale Ales osv.

Spørsmålet mitt er da om det er noen som vet om noen nettbutikker som sender til Norge hvor man kan få tak i bra råvarer til glutenfri brygging?
De jeg har funnet har ikke sendt til Norge, eller sender bare til Norge gjennom sånne sider hvor du kjøper deg en amerikansk postadresse. Noen som har erfaring med dette?

Håper å kunne hjelpe kompisen min til å endelig få drikke godt øl igjen! :)
 
Jetcarrier er ikke ille å bruke hvis du må ha en amerikansk adresse :)

Og hvis varene blir tollpliktig(over 200 kroner) blir det vanligvis billigere også :skitbra:
Du slipper tillegsmoms på frakten fra USA til Norge så det kan noen ganger lønne seg selv om butikken er villig til å sende
 
http://morebeer.com/view_product/12122
bestill denne. Da kan du brygge øl uten hvetemalt, tilsette enzymet og voila.... øl til kompisen din.

Onkelen min har cøeliaki og jeg brygget et brygg med bare bygg til han og tilsatte enzymet til gjæringskaret.
Han elsket å kunne drikke ordentlig øl igjen :D
 
Borgar skrev:
Du må jo være et utrolig godt menneske!

Alle fortjener å drikke godt øl! Han begynte å bli ølinteressert bare et halvt år før han fikk påvist cøliaki også, så ekstra surt å måtte stoppe der og begynne å drikke Corona  :noway:

Drechsler skrev:
http://MoreBeer.com/view_product/12122
bestill denne. Da kan du brygge øl uten hvetemalt, tilsette enzymet og voila.... øl til kompisen din.

Onkelen min har cøeliaki og jeg brygget et brygg med bare bygg til han og tilsatte enzymet til gjæringskaret.
Han elsket å kunne drikke ordentlig øl igjen :D

Har lest en del om det nå, og det brukes j oav bl.a Estrella i deres glutenfrie øl. Tror han trenger litt mer overbevisning, han virka ikke helt solgt da jeg fortalte han om den. Får gi han noen overbevisende linker, så blir det lettere for han å brygge godt øl! De selger jo testing-kits på nett også for å sjekke gluten-nivåene. Er det kanskje dette Nøgne Ø nå har tatt i bruk i Bitter og Porter?
 
Flere forsøk viser at øl får en ppm (under 20 så vidt jeg husker) gluten under grensen for cøliaki med Brewers clarex eller clarety ferm (som er et dyrere og mer utvannet produkt). Dette er et enzym som ble utviklet for å hindre kjøletåke. Bieffekten av dette er at det også bryter ned gluten. En av grunnene til at man ikke får kalle dette glutenfritt øl er at man bruker glutenholdige produkter i framstillingen av ølet og da hjelper det ikke at det ferdige ølet har svært lave verdier av gluten.

Om man velger å stole på dette eller ikke får være opp til hver enkelt. Jeg bruker alltid brewers clarex i mine øl.

mvh
Bårdd
 
Flere forsøk viser at øl får en ppm (under 20 så vidt jeg husker) gluten under grensen for cøliaki med Brewers clarex eller clarety ferm (som er et dyrere og mer utvannet produkt). Dette er et enzym som ble utviklet for å hindre kjøletåke. Bieffekten av dette er at det også bryter ned gluten. En av grunnene til at man ikke får kalle dette glutenfritt øl er at man bruker glutenholdige produkter i framstillingen av ølet og da hjelper det ikke at det ferdige ølet har svært lave verdier av gluten.

Om man velger å stole på dette eller ikke får være opp til hver enkelt. Jeg bruker alltid brewers clarex i mine øl.

mvh
Bårdd

Jeg også. Det har i alle fall ikke noen negativ effekt på ølet, men jeg kjenner ingen som kan teste i hvilken grad det fungerer for folk med cøliaki - som vel er noe vesentlig verre enn den følsomheten for gluten som mange mener de sliter med, men som vel stort sett er en innbilt syke. (Jeg bruker clarex'en først og fremst for å få et klart øl, og så er det en bonus at alle kan drikke det.)
 
Ett av mine øl der jeg hadde brukt Brewers Clarex ble testet med et testkit (vet ikke spesifikasjonene på dette men det var visst anerkjent) for å teste glutenkonsentrasjonen i matvarer av en som har Cøliaki. Det testet under grensen og han drakk ølet, på eget ansvar, uten å bli dårlig. Jeg bruker Clarex konsekvent i alle brygg og samme person har senere drukket andre øl uten å ha testet dem først men uten å bli dårlig så det har noe for seg. Og så blir ølene klarere fortere så Brewers Clarex er en billig, enkel og god løsning som jeg ikke ser noen grunn til å ikke bruke i alt øl.

Skal man lage øl spesifikt for Cøliakere tror jeg man skal tenke på mer enn å bruke Clarex. Merk at dette bare er spekulasjoner. Jeg leste en gang en test (svensk tror jeg) av en rekke komersielle øl der de hadde målt gluteninnhold. En god del øl kom ut med null gluten eller ihvertfall under deteksjonsgrensen i den testen de hadde brukt. Bl.a Pilsner Urquell. Hva er spesiellt med den, i tillegg til å være god? Jo, et svært omfattende og intenst meskeskjema. Så mye ligger i prosessen. En grundig mesk som sikrer mest mulig komplett konvertering kan det se ut til at hjelper. Guinness kom dårlig ut i samme test. Den inneholder umaltet bygg, så det ville jeg også unngått. Kanskje noe eller mye av nedbrytningen av gluten skjer i maltingen? Havregryn er naturlig glutenfrie så de kan brukes i stout eller CøliakiNEIPA. Og unngå selvfølgelig hvetemalt.
 
Tilbake
Topp