Tips til ølsett

Lenge siden jeg har vært innom forumet for å mase nå ;)

Pga. flytting får jeg ikke brukt BIAB utstyret på ei stund og tenkte jeg skulle sette et ølsett eller to i mellomtiden.

Husker jeg fikk brukbare resultater med et par av bryggselv sine sett, men de er utsolgt.

Noen andre ølsett som utmerker seg her til lands?
 
jeg har selv brygget rundt 8 ølsett (regner med at du mener ekstrakt) det siste halve året.
bryggselv er gode, men utsolgt som du sier. men jeg synes uansett ikke at de er blant de beste.
etter å ha testet brewferm, coopers, bryggselv, st. peters og muntons er sistnevnte min klare favoritt.
særig hvis du velger de settene på 3 eller 3,6 kilo så får du gode resultater. jeg har alltid byttet ut gjæren men ellers fulgt oppskriften.
 
Prøvde litt i vinter:

evil dog double ipa: kastet (brukt kun sett)

Evil dog, hammer of thor: droppa gjær, 3 pk safelager. Ok lager.

Muntons gold lager: brukte kun sett, helt ok

Cooper bitter: 2 bokser + 500g spraymalt. Helt ok, men ville heller hatt andre boks uhumlet sirup.

Muntons brown ale: en boks+ en boks sirup. Helt ok, men noe lav OG

saga apa: brukte settet, men bytta karboneringssukker. Ok minus.

Felles for alle er at jeg føler ekstraktene mangler noe på "fylde " fremfor all grain. Har 6 bokser ekstrakt igsjen, må nesten brygge de i leilig stund, men foretrekker korn.
 
Da har jeg satt et av de nye 3,6kg Craft settene til Muntons, det med eikechips.

Brukte gjæren som fulgte med og gjorde ellers ingen modifikasjoner, får håpe resultatet blir drikkelig!
 
Har lagd en "wit" med maltekstrakt noen ganger. Fornøyd med den. Den blir ikke en helt typeriktig wit ettersom den blir litt mørk.

Syns det er et godt alternativ når det ikke er mulig å brygge med vanlig malt av en eller annen grunn. Den er veldig rask å brygge siden det ikke er spesialmalt som må trekkes og koketiden er kort. Den kan kokes i en mindre kjele enn totalvolumet og toppes med vann etter kok om en ikke har stor nok kjele(husk i så fall å justere opp humlemengden noe).

21 Liter
OG: 1046
IBU:13
Koketid: 30 min

3 kg Muntons Hvete maltekstrakt(2*1,5 kg bokser flytende ekstrakt).
160 gram sukker.
30 gram Perle (4,4%) Juster til ca 13 IBU
15 gram korianderfrø
Skallet fra to appelsiner
Gjærnæring
WLP400 med passende starter

Humlen kokes i 30 min. Maltekstrakt, sukker og gjærnæring kokes i 15 min. Koriander og appelsinskall i 5 min.

WLP400 trenger ofte ca 3 uker for å gjøre seg ferdig. Kan med fordel rugges litt på gjæringskaret midtveis i gjæringsforløpet for å sørge for at gjæren kommer i suspensjon igjen. Husk god plass i gjæringskaret eller bruk en blowoff tube.
 
Da har jeg satt et av de nye 3,6kg Craft settene til Muntons, det med eikechips.

Brukte gjæren som fulgte med og gjorde ellers ingen modifikasjoner, får håpe resultatet blir drikkelig!

jeg har også kjøpt dette settet og er veldig spent på det. kan du vennligst holde oss oppdatert? :)
 
jeg har også kjøpt dette settet og er veldig spent på det. kan du vennligst holde oss oppdatert? :)

Klart jeg kan! :)

Det står og gjærer for fullt nå i et rom som holder 17,5 grader, så setter jeg opp tempen halvannen grad om ei uke og lar det gjære ut i halvannen uke eller så. Etter den fordømte flaskinga går det minst en måned før jeg tar en smak på brygget, så det er nok ei god stund til neste oppdatering.
 
Tilbake
Topp