Tips til oppskrift med ekstrakt, cascade og citra

Hei,

Ønsker tips fra ekspertene :)


Mitt forrige brygg var følgende:
En boks light LME, en boks amber LME (late addition), kokevolum 6-7 liter, totalvolum 19 liter. Brukte bare styrian goldings.
60 g ved 60 min, 20 g ved 15 min og 20 g ved 1 min. Gjæret på 17 grader i to uker med Nottingham. Dette ølet ble riktig så bra!

Har nå kjøpt følgende ingredienser til to 19-liters batcher:

Fire bokser light LME, 2 x Nottingham gjær, 100 g citra, 2 x 100 g Cascade (alt er pellets).

Spørsmålet er hvordan jeg bør fordele humlen? Kunne tenkt meg en liten variasjon mellom de to batchene. Nivået av bitterhet i mitt forrige brygg var veldig bra, men kunne godt vært noe mer bittert. Ønsker ikke en altfor fruktig smak. Har lest at Citra ikke alltid er så bra å bruke til bitterhumle.

Så - hva tror ekspertene? :)

På forhånd takk!
 
Jeg ville holdt av litt humle til tørrhumling og siktet på en APA sånn stilmessig.

25g Citra - 60 min - til begge batchene

Resten av humla kan du f.eks. fordele slik:
Batch 1:
20g Cascade - 10 min
20g Citra - 0 min
30g Citra - tørrhumling

Batch 2:
20g Cascade - 10 min
25g Cascade - 0 min
35g Cascade - tørrhumling

Just my 2 cents...
 
Takk for svar.

Litt usikker på Citra - leser at den er veldig fruktig, noe som i mine øyne ikke er et pluss...

Tørrhumling har jeg lyst til å unngå, da jeg ser for meg en infeksjonsrisiko.

Andre forslag, evt andre humleforslag i tillegg til Cascade?
 
Northern brewer som bitterhumle då denne gir eit mindre fruktig preg, meir "varmt" krydderpreg som ikkje gir så aggressiv bitterheit. Amarillo som siste tilsetting, gjerne som tørrhumle. Denne står seg veldig fint til Cascade, kanskje også citra, men her har eg ikkje noko erfaring.
Å tørrhumle er liten risiko for infeksjon då allereie tilsatt humle motvirker dette .
 
Tilbake
Topp